Snelheid websites overheid laat te wensen over

Snelheid websites overheid laat te wensen over
, Upstream
@marcoderksen

Veel websites van overheidsinstanties reageren traag, zo blijkt uit metingen van Keynote Systems Benelux. De traagheid van de websites kan een belemmering zijn voor toereikende dienstverlening. De website van het ministerie van Economische Zaken bijvoorbeeld blijkt na metingen bijzonder traag. In juli 2006 duurde het gemiddeld 4,01 seconde en in augustus 3,65 seconden eer de homepage van het ministerie was geladen.

Volgens Keynote Systems ligt de gemiddelde responsetijd van een snelle website op 1,5 seconde. Wanneer de responsetijd hoger ligt, is de kans groot dat bezoekers de site wegklikken. In de maand juli was de beschikbaarheid van de EZ-site 95,72% en een maand later 92,42%. EZ laat weten niets te kunnen met die 4 seconden om de EZ-site te laden. Volgens het ministerie is de site snel opvraagbaar. Wel zegt het ministerie dat de site in juli en augustus een aantal keren uit de lucht was, omdat er door veranderingen in het serverpark een aantal problemen ontstonden. Snelheid en beschikbaarheid vanuit de burger gezien is nog geen meetcriterium, aldus de Overheid.nl Monitor. Het is ook geen formele norm in de Webrichtlijnen voor overheidswebsites.

Bron: Computable


Geplaatst in

Delen



Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Ik heb het ook vaak gemerkt dat de websites van de regering inderdaad traag zijn. Ik check regelmatig Regering.nl en soms moet ik echt lang wachten tot hij opgeladen is. De website is in JSP gemaakt. Kan dat een reden zijn?

    geplaatst op
  • Overheidsorganisaties zijn notoir in het niet-serieus nemen van het web. Je hebt een telescoop nodig om een deugdelijke overheidswebsite te vinden. Het is amateurisme troef. De ambities zijn er wel, 65% dienstverlening online vanaf 2007. De budgetten ontbreken. Bovendien zijn de ambities niet gekwantificeerd, dus een beetje vergadertijger kan zich er altijd wel uitpraten dat hij zich aan de richtlijnen heeft gehouden. Skills zijn er ook niet. Ik heb meerdere malen voor (semi)overheidsinstanties gepleit voor verbetering, maar het was altijd aan dovenmansoren gericht.

    Usability, webschrijven, informatiearchitectuur en nu dus blijkbaar ook deugdelijke responsieviteit van webservers zijn allemaal skills die ontbreken. Het meest schrijnende vind ik dat we in Nederland in staat zijn om websites als Funda, de Postbank en Bakker-Hillegom te bouwen. De overheid lijkt echter volstrekt niet geinteresseerd in deze kwaliteiten. De transfer ontbreekt.

    De bereidheid en visie om hier verandering in aan te brengen heb ik ook nog niet aangetroffen. We zullen het dus nog even moeten stellen met het gerommel.

    geplaatst op
  • DE vraag is of het aan budgetten ontbreekt. Als ik zie wat er van overheidswege af en toe het web op geslingerd wordt dan denk ik dat dat nog wel mee valt. Nadeel is dat een groot deel van de budgetten opgaat aan adviseurs die andere prioriteiten hebben dan het wijzen op snelheid. Ik ben geen technicus, maar kan het te maken hebben met een heel groot pakker aan eisen voor beveiliging van overheidswebsites? Gezien de 'indek cultuur' in het Haagse ambtenarenwereldje zou me dat niet verbazen.

    geplaatst op
  • "Wanneer de responsetijd hoger ligt, is de kans groot dat bezoekers de site wegklikken"

    Je vraagt je af wat de bezoeker op de site komt doen dat geen 4 seconden wachttijd waard is...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.