Penguin: met een kikkersprong cyberspace in

11 september 2006, 08:26

Traditionele boekuitgevers hebben niet zoveel op met interactieve marketingconcepten. Maar wat de Penguin Group, onderdeel van de Pearson Group, van plan is met het boek van Gordon Dahlquist Glass Books of the Dream Eaters is curieus. De uitgeverij gaat het boek online in afleveringen distribueren, voordat de gebonden editie wordt uitgebracht in januari. Niets nieuws op het eerste gezicht, want werd The Plant van Stephan King ook niet in afleveringen gedistribueerd? Maar er is wel iets vreemd met de businesspropositie en de prijsstelling.

De businesspropositie bestaat uit een aantal onderdelen:

– Exclusiviteit: het boek is in de VS al op de markt sinds augustus 2006 en wordt gedistribueerd door de Bantam Group, onderdeel van The Random House Group; Penguin distribueert boeken in Groot-Brittannië, Europa, Midden-Oosten en Australië; er is geen sprake van exclusiviteit;

– Voorpublicatie: dit is vaker geprobeerd, maar heeft nooit een server doen crashen;

– in afleveringen: dit is geprobeerd door de succesauteur Stephan King; maar hij moest bedelen om een paar centen eraan te verdienen;

– een beperkte uitgave: er komen 5.000 kopieën van de digitale versie beschikbaar; dit is een leuk idee en volgens mij nog niet uitgeprobeerd; maar een beperkte uitgave laat zich niet rijmen met een digitale uitgave, die men in principe kan doorkopiëren zonder kwaliteitsverlies;

– prijsstelling: voor de digitale uitgave betaalt men meer (ca. 34,50 euro) dan voor de gedrukte, gebonden uitgave (23,50 euro).

De online lezer gaat dus meer betalen voor het privilege om een voorpublicatie van een non-exclusief boek digitaal te lezen en online te downloaden in afleveringen.

Deze businesspropositie is opgesteld door marketeers in Groot-Brittannië die TV shows in de markt hebben gezet als Lost en Desparate Housewives. En de publiciteitsmanager van Penguin praat ook al in TV taal: “We wanted to take this idea of water-cooler TV and apply it to books just as it used to be with (Dickens’) ‘The Old Curiosity Shop’ when people would rush to read the next instalment,” Voor mijn oren klinkt dit als marketing turbo taal. Volgens mij probeert Penguin de achterstand van de traditionele boekenuitgeverij via een kikkersprong in cyberspace weg te werken.

Jak Boumans is adviseur content strategie bij Electronic Media Reporting, een bureau actief sinds 1990 en gespecialiseerd op het gebied van content. Electronic Media Reporting kent vier werkgebieden: strategisch advies: studies: evaluatie en audits van projecten (o.a. voor de EU); publicitaire producties (nieuwsbrieven, boeken, congressen, reizen). Jak Boumans houdt een dagelijks, Engelstalig blog Buziaulane bij over de contentindustrie. Jak Boumans is ook een van de organisatoren van de multimedia contentwedstrijd Europrix.nl en de Nederlandse voorselectie van de World Summit Awards. ook is hij promotor van de Europrix Top Talent Award, een multimedia wedstrijd voor jonge producenten. Hij is tevens secretaris van de European Academy of Digital Media. Jak Boumans publiceert nationaal en internationaal. Hij publiceerde in 1986 het Online Handboek (Spectrum). Hij levert ook bijdragen aan vakstudies zoals E-Content, Technologies and Perspectives for the European Market (2004).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!