De dynamiek van viral marketing

11 september 2006, 03:13

Jure Leskovec (Carnegie Mellon University), Lada A. Adamic (University of Michigan) en Bernardo A. Huberman (HP Labs) hebben een interessant wetenschappelijk artikel gepubliceerd met als titel The Dynamics of Viral Marketing (pdf):

(…) We present an analysis of a person-to-person recommendation network, consisting of 4 million people who made 16 million recommendations on half a million products. We observe the propagation of recommendations and the cascade sizes, which we explain by a simple stochastic model. We analyze how user behavior varies within user communities defined by a recommendation network. Product purchases follow a ’long tail’ where a significant share of purchases belongs to rarely sold items. We establish how the recommendation network grows over time and how effective it is from the viewpoint of the sender and receiver of the recommendations. While on average recommendations are not very effective at inducing purchases and do not spread very far, we present a model that successfully identifies communities, product and pricing categories for which viral marketing seems to be very effective. (…)

Alhoewel het een redelijk technisch verhaal is, is het toch zeker de moeite waard om het werk van deze auteurs te bekijken (zie publicaties op persoonlijke pagina’s). Naast de dynamiek van virale marketing hebben ze namelijk onderzoek gedaan naar de verspreiding van aanbevelingen via online communities (zoals weblogs en fora). Aanrader!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!