De dynamiek van viral marketing

De dynamiek van viral marketing
, Upstream
@marcoderksen
Jure Leskovec (Carnegie Mellon University), Lada A. Adamic (University of Michigan) en Bernardo A. Huberman (HP Labs) hebben een interessant wetenschappelijk artikel gepubliceerd met als titel The Dynamics of Viral Marketing (pdf):
(...) We present an analysis of a person-to-person recommendation network, consisting of 4 million people who made 16 million recommendations on half a million products. We observe the propagation of recommendations and the cascade sizes, which we explain by a simple stochastic model. We analyze how user behavior varies within user communities defined by a recommendation network. Product purchases follow a ’long tail’ where a significant share of purchases belongs to rarely sold items. We establish how the recommendation network grows over time and how effective it is from the viewpoint of the sender and receiver of the recommendations. While on average recommendations are not very effective at inducing purchases and do not spread very far, we present a model that successfully identifies communities, product and pricing categories for which viral marketing seems to be very effective. (...)
Alhoewel het een redelijk technisch verhaal is, is het toch zeker de moeite waard om het werk van deze auteurs te bekijken (zie publicaties op persoonlijke pagina's). Naast de dynamiek van virale marketing hebben ze namelijk onderzoek gedaan naar de verspreiding van aanbevelingen via online communities (zoals weblogs en fora). Aanrader!


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.