Marketing Management van Philip Kotler

Marketing Management van Philip Kotler
, ING Groep
@evr

Marketing Management ’ van Philip Kotler is het belangrijkste marketingboek, tenminste volgens Nederlandse marketing-wetenschappers. In het kader van 40 jaar marketing geven zij hun mening in het jubileumnummer van het Tijdschrift voor Marketing. Zeven van de 10 wetenschappers kozen voor dit boek. Een mooie marketingprestatie van Kotler. Professor dr. Ed Peelen, hoogleraar direct marketing en crm, stelt dat het boek, het handboek is waaruit menig marketeer het vak heeft geleerd. Voor mij persoonlijk klopt dat zeker. De theorie uit de bijzonder dikke pil, wist mijn toenmalige docent aan te vullen met bijzonder boeiende praktijkcases uit zijn jarenlange marketingcarrière. Juist die mix zorgde ook voor een forse opkomst tijdens de colleges. Het geheel heeft bij mij een mooie basis gelegd voor de daarna verkregen (direct) marketingkennis.

Zou Marketing Management over 20 jaar nog tot het belangrijkste marketingboek worden gekozen? Het internet had voor zover ik mij nog kan herinneren in Marketing Management nog geen rol, maar misschien in de updates inmiddels wel. Zou het boek opnieuw gekozen worden of toch toppers van een andere orde zoals The Long Tail, Naked Converations of The Cluetrain Manifesto. Zouden we over 20 jaar het Marketingvak nog uit boeken leren?

Bron: Tijdschrift voor Marketing.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Tijdens mijn Scheikunde-studie heb ik niets mee gekregen van marketingguru's als Porter en Kotler. Soms denk ik wel eens dat dat juist mijn kracht is om naar marketing te (kunnen) kijken zonder vastgeroest te zitten in bestaande modellen. Ik ben pas in de marketing gaan werken toen mensen als Doc Searle, David Weinberger, Patricia Seybold, Carl Shapiro, David Siegel en John Hagel begonnen te schrijven over de nieuwe economie en de rol van internet daarin.

    Toch denk ik dat de basis die is gelegd door mensen als Kotler een must zijn voor marketeers. Vandaar dat ik op 4 oktober ook maar eens een dagje college 'Strategische Marketing' van Philip Kotler ga volgen aan de Nyenrode Business Universiteit te Breukelen. Eens kijken of ik werkelijk wat heb gemist tijdens mijn studie ;-)

    Maar om terug te komen op je vraag, ja ik denk dat Kotler over 20 jaar nog steeds in dat lijstje van belangrijkste marketingboeken zal staan. Met alle respect voor alle andere titels die je noemt, er is nog geen die de impact heeft bereikt van Kotler's boeken.

    geplaatst op
  • Nu is het natuurlijk (eigen ervaring) ook wel een boek dat vanaf je eerste stap binnen een opleiding marketing, in mijn geval HEAO CE, je strot wordt binnengeduwd als zijnde de absolute bijbel voor de serieuze marketeer.

    Interessante vraag is inderdaad of er in updates al gesproken wordt van internet. kan me herinneren dat er in de editie die ik uit mijn hoofd heb mogen leren een hoofdstuk, of misschien wel alleen een casus handelde met de opkomst van internet. Het zal toch zeker wel dat er inmiddels meer over is geschreven? Ook Kotler valt toch nog wel iets te leren?

    ;)

    geplaatst op
  • Boeken zoals Naked Conversations zijn specifiek gericht op een onderdeel van marketing. Daarom betwijfel ik of het ooit de impact zal hebben zoals Kotler's Marketing Management. De kracht van dat boek is dat het de fundamentele basis van marketing vrij compleet beschrijft, en vrijwel alle facetten toelicht. Dat delen ervan misschien achterhaald zijn, of beter beschreven en verder uitgediept zijn in meer specialistische boeken, doet daar niets aan af.

    geplaatst op
  • Boeken zoals Naked Conversations zijn specifiek gericht op een onderdeel van marketing. Daarom betwijfel ik of het ooit de impact zal hebben zoals Kotler's Marketing Management. De kracht van dat boek is dat het de fundamentele basis van marketing vrij compleet beschrijft, en vrijwel alle facetten toelicht. Dat delen ervan misschien achterhaald zijn, of beter beschreven en verder uitgediept zijn in meer specialistische boeken, doet daar niets aan af.

    geplaatst op
  • Ik heb een vraag over het boek van Kotler. Ik moet drie al communicatiemodellen kennen voor de toets.?
    Ik weet dat je het DAGMAR model hebt. Zijn er nog 3 andere modellen?

    Alvast bedank voor uw reactie.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.