Wat moet ik nu met Second Life?

Wat moet ik nu met Second Life?

Wat moet ik nu met Second Life?Het lijkt de laatste tijd wel of iedereen me in de 3D-wereld Second Life wil hebben. David Fleck van Second Life staat dit najaar niet alleen als spreker op het programma van eDay maar ook bij de Cross Media Week en IPAN. Daarnaast bestoken collega-bloggers als Pierre Gorissen en Frank Meeuwsen me al dagen met fantastische verhalen over Second Life. Iets dat Yme Bosme overigens een jaar geleden al deed na afloop van een presentatie van Habbo Hotel.

Echt overtuigd om het zelf te gaan spelen was ik echter nog niet. Waarom zou ik een second life opbouwen en uren lopen dolen door een virtuele wereld terwijl ik in mijn eerste leven al druk genoeg ben. Maar dankzij Gideon’s posting ‘The Best Little Whorehouses in Second Life’ snap ik waarom iedereen zo enthousiast is. Misschien dat ik dit weekend ook maar eens een kijkje ga nemen ;-)


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 21 reacties op dit artikel

  • Iemand nog andere suggesties voor Second Life? Dump ze hier in de reacties en wellicht kun je er iemand een plezier mee doen!

    geplaatst op
  • Neem aan dat je het artikel in Emerce hebt gelezen over de adverteerders die in toenemende mate aanwezig zijn in Second Life. Adidas, Toyota en ook PR-bureau Text100, het Amerikaanse Kankerfonds en telecombedrijf Telus open(d)en digitale vestigingen van hun bedrijven in Second Life.

    geplaatst op
  • Kende inderdaad het artikel Peter. We schreven overigens al eerder over adverteren in virtuele werelden. Als je meer interesse hebt in dit onderwerp zou je ook eens moeten kijken naar een recent artikel in Harvard Business Review getiteld Avatar-Based Marketing.

    geplaatst op
  • Ik heb afgelopen week ook SL bezocht. Ik moet je zeggen leuke wereld, maar met al die walhalla-verhalen viel het mij nog aardig tegen.

    Allereerst omdat ik weer herinnerd werd aan het feit dat ik van bepaalde games kotsmisselijk wordt door de beelden tijdens het bewegen. Gebeurd niet vaak maar jaren terug had ik bij Doom dezelfde verschijnselen.

    Uiteindelijk maar besloten vliegend door SL de boel te verkennen. Ik heb wat rond gekeken, Amsterdam bezocht, Emerce etc. Kan echter nog steeds niet doorgronden wat er nu zo bijzonder is, waarom mensen uren vertoeven in SL en bedrijven er zelf business in bedrijven. Ook de grafische weergave (en ik heb een topkaart) vond ik nogal 'hoekig' overkomen.

    Wellicht dat ik domweg de verkeerde plekken heb bezocht, dus ik hou mij aanbevolen voor echt boeiende locaties.

    geplaatst op
  • Hoe komen jullie dan uit bij bijvoorbeeld Emerce? Heb ook een tijdje rondgevlogen, maar ik had toch echt het idee dat ik steeds dezelfde dingen zag...

    geplaatst op
  • Kijk een op Flickr http://www.flickr.com/search/?q=second+life daar kun je gewoon een indruk krijgen wat andere mensen doen in 2Life..

    PS: Ik snap het ook niet hoor ik denk er het zelfde over als Erik

    geplaatst op
  • Van een bezoek aan Amsterdam (SLURL) in Second Life zul je inderdaad niet zo enthousiast worden. Door de grote hoeveelheid erg complexe gebouwen die daar op een kluitje staan wordt het beeld maar heel langzaam opgebouwd.
    Als onderwijsmens wordt ik wel enthousiast van initiatieven zoals van Harvard, of het verschijnen van virtuele Bibliotheken in SL (lijstje posts).

    Of Second Life nou dé virtuele wereld gaat worden waar we allemaal gebruik van gaan maken weet ik nog zo net niet. Het zou me niet verbazen als er straks een SL 2.0 opstaat die een groot deel van de huidige tekortkomingen verhelpt.

    geplaatst op
  • Hoeveel Nederlanders zouden er actief zijn in Second Life? Misschien lopen er wel alleen Amerikaanse marketeers rond op zoek naar klanten.

    geplaatst op
  • Helaas nog niet echt veel Nederlandse tips maar weellicht komen die nog:
    http://secondlife.startpagina.nl

    geplaatst op
  • Leuke onderzoeksvraag. Hoeveel mensen in NL kennen Second Life en hoeveel mensen zwerven daar rond. Wat Marco al aangaf. De meeste mensen hebben al moeite met real life.

    geplaatst op
  • Ook leuk, op campagne in Secondlife: http://nwn.blogs.com/nwn/2006/08/the_second_life.html

    geplaatst op
  • Van mij mag iedereen Second Life gaan gebruiken. Verkopen wij tenminste veel meer grafische pc´s. Mijn Lenovo kantoorsysteem loopt er redelijk op vast.

    geplaatst op
  • Begint een interessant lijstje met tips te worden; zal er zondag eens wat dieper in duiken. Thx!

    geplaatst op
  • Ik heb hier in New York wel contact gehad met developers. Amsterdam schijnt ook erg populair te zijn in Second Life. Mijn vraag aan hen was of het zinnig zou zijn om een Nederlands toeristisch bureau of iets dergelijks op te zetten in Second life. De developers verzekerden mij dat met name de aandacht die in real life aan dit soort acties wordt gegeven de investeringen meer dan waard zouden zijn. Ik zal eens vragen om een offerte.

    geplaatst op
  • Voor dat de indruk ontstaat dat ik SL enkel op een virtueel bezoekje Amsterdam beoordeel. Ik heb inmiddels in totaal zo'n 2 uur vertoefd in mijn tweede leven en van de nodige tripjes middels teleporting gemaakt. SL heeft mij nog niet 'te pakken', terwijl een ander spel al na 10 minuten verslavend is.

    @Bas: Een toeristisch bureau in SL om newbies zoals Marco en ik de geneugten van die virtuele wereld te leren kennen, zou ook handig zijn. Daar zou ik wel wat Linden dollars voor over hebben!

    geplaatst op
  • "Nee schat, ik ben geen spelletje aan het spelen. Ik doe onderzoek naar nieuwe marketingkanalen... ja ja ja... ik kom zo naar bed, nog eventjes teleporten en een avatar designen."

    geplaatst op
  • De klik die volgens mij het moeilijkst is te maken is dat het geen spel is. Er zitten geen levels in, je kunt niet doodgaan (al schijnt er wel een werelddeel te zijn waar je kunt schieten) en de eerste reactie van schijnbaar iedereen is "Wat moet ik hier?"
    Ik heb die reactie ook nog steeds en de klik is er ook nog niet. Misschien ben ik te veel met PC's en internet bezig om er verslaafd aan te raken, soort van gezonde beroepsdeformatie.
    Wat betreft dat viruele VVV bureau, ik heb de perfecte nog niet gevonden. Ik vind zo hier en daar op het Net wel wat interessante SLurl's maar die ene plek is er nog niet. Of wel, maar nog niet gevonden. Wat dus meteen een uitdaging kan zijn: Waarom het niet gaan bouwen? Je kunt heel goed online data aan SL koppelen. Denk aan een del.icio.us-tag waarmee je interessante locaties opslaat. Deze tag halen we op IN Second Life en voila, je kunt direct naar die werelden. Die lijst zou niet eens aan een vaste locatie hoeven te hangen maar kan ook "aan" je lichaam hangen in je verzameling objecten. Waar je ook bent, altijd een geupdate lijst met plaatsen bij de hand...

    zo maar een ideetje. Als ik de tijd en ruimte heb zorg ik dat zondag ook in SL ben, misschien kunnen we gezamenlijk eea uit gaan vogelen?

    geplaatst op
  • Eens met Frank's opmerking: het is geen spel. De verwarring die we voelen, mij incluis, is een vorm van cultuurschok. De vraag wat is de zin ervan dringt zich dan op, maar is net zo onoplosbaar of oplosbaar als de vraag wat de zin van het 'eerste' leven is. En het stellen van die vraag naar de zin komt wat mij betreft overeen met de ontkenningsfase in het verwerken van die cultuurschok. Ik probeer momenteel dan ook meer op mezelf in relatie tot SL te reflecteren, dan op SL op zich.

    Voor veel SL-bewoners 'is' het er gewoon. Als ik een Groningse scholier tegenkom in SL die me eerst kleding cadeau doet op voorwaarde dat ik model wil staan ervoor als hij zijn eigen winkeltje in SL opent, en ik bij een tweede ontmoeting merk dat hij als bijbaantje geen vakken vult bij AH, maar gastheer is in een SL-discotheek, waar hij gewoon per uur voor betaald krijgt....dan denk ik dat of ik en anderen SL nuttig vinden of niet, in de ogen van die scholier een irrelevante discussie is. Hij verdient net als hiervoor zijn zakgeld, besteedt het net als hiervoor aan dingen die hij wil hebben, of het nu pixels of tastbare zaken zijn, en ontwikkelt meer creatieve en sociale vaardigheden dan tijdens het vakkenvullen.

    Ik denk dat die scholier zich op een aantal aspecten meer ontplooit en vervuld voelt in SL dan in First L, en wat hem betreft SL gewoon deel is van FL. De bovenste regionen van de pyramide van Maslow krijgen hun vervulling meer en meer in pixels kennelijk. Voor ons is het volgens mij niet heel veel anders, als ik kijk hoeveel van mijn en jullie sociale interactie zich via het beeldscherm afspeelt. Mijn ouders vinden mij in die zin ook raar: waarom heb ik nauwelijks vergaderingen, waarom heeft mijn bedrijf geen kantoor, en waarom zit ik hele dagen achter dat scherm? Is dat wel een 'echte' baan? Omdat voor hen dat scherm alleen dat platte scherm is, en voor mij het scherm een venster op de hele wereld.
    Voor ons is SL wellicht evenzo slechts een rollenspel, maar voor die Groningse scholier is het een venster op de wereld, en een belangrijk sociaal kanaal.

    Neemt niet weg dat ook ik een hoop kritische kanttekeningen bij SL heb, maar dit commentaar is al lang zat en eigenlijk een posting op zich..

    groet,

    Ton

    geplaatst op
  • Wij verkopen al onze huizen en gebouwen voor dump prijzen!

    Enkele voorbeelden uit onze catalogus: http://nexx.nl/sl/

    Nu tijdelijk 5000 L$ per gebouw.


    Hiervoor dient u wel te beschikken over minimaal 1024m2 grond.

    Neem contact met ons op via: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

    Of ingame: IM: Pemp Kit

    geplaatst op
  • Uuh waarom eigenlijk Pemp?

    geplaatst op
  • Second Live is gehyped. Geleend van Active Worlds dat medio jaren 90 het levenslicht zag en destijds evenveel functionaliteit bood. Jaren geleden hadden we al een virtueel kantoorgebouw in een virtueel Amsterdam bij de mensen van 3dee.nl. Het ding staat er nog steeds.

    Commercieel zijn technieken als Google Earth/Maps en Maps Live interessant. Iedereen kan er gratis terecht, je hebt ook 3D layers, maar het zijn bovenal realistische interactieve omgevingen waar je onbeperkt content kunt toevoegen. Wat je maar wilt. Binnen enkele jaren kun je er ook 'rondlopen' met een avatar, mits je dit wenst, in fotorealistische omgevingen die tot stand zijn gekomen met applicaties als Photosynth, waarbij normaal beeldmateriaal wordt geconverteerd naar 3D. Binnen tien jaar wellicht ook streaming 3D.

    In het volgende decennium zal er ongetwijfeld een real time physics engine worden toegevoegd aan GE-achtige initiatieven en heb je een superplatform waar levensechte simulaties en games mogelijk worden. Uiteraard zal ieder apparaatje tegen die tijd een webinterface hebben en gebouwd zijn rondom een GE danwel Live Maps danwel ??? omgeving. Ik verwacht dat de verschillende initiatieven versmolten zullen zijn, net zoals je anno 2007 met elke browser webpagina's kunt bekijken. Platform-onafhankelijk. Die VR 3-D wereld wordt de primaire portal. Web 3.0, om een hypewoordje te gebruiken.

    Tevens zul je alsmaar meer zaken gaan zien in de werkelijke realiteit die worden aangestuurd vanuit die enorme semi-virtuele wereld. VR en RL zullen steeds meer verweven raken.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.