• Mobile
    wordt gesponsord door

Nieuwste film Paul Verhoeven gepromoot via mobiele site

Nieuwste film Paul Verhoeven gepromoot via mobiele site
, ING Groep
@evr

De nieuwste release van Paul Verhoeven, het oorlogsdrama Zwartboek, is een van de eerste films die naast de traditionele marketinguitingen in haar promotie ondersteund wordt door een mobiele internetsite gebouwd door Sharewire. Het mobiele kanaal blijkt uit eerdere projecten van Sharewire een sterke rol te kunnen spelen in een promotionele communicatiemix. Door ‘Zwartboek’ naar 4443 te sms-en (eenmalige kosten €0,70 cent) ontvang je een link naar de mobiele site, waar je gratis trailers, wallpapers en ‘behind the scenes’ filmpjes van Zwartboek kunt downloaden.

Ook biedt de mobiele site voor gebruik de mogelijkheid om zich aan- of af te melden voor de Opt-In optie, waarin zij door Ja of Nee te selecteren kunnen aangeven in de toekomst van meerdere releases van filmdistributeur A-film op de hoogte te willen worden gehouden. Bij een eerdere mobiele filmsite van Sharewire was de conversie voor deze optie 15%.

Ik heb nog geen slimme telefoon, dus Marco (en anderen) hoe is de mobiele ervaring van dit alles?

Bron: Persbericht Sharewire


Geplaatst in

Delen



Er zijn 16 reacties op dit artikel

  • Ik heb net gekeken en het ziet er netjes uit. Ik bekijk het op een Orange SPV. Mede door de toename van smartphones en de prijsverlaging op het gebied van mobiel dataverkeer maken dergelijk acties erg interessant.

    Of het extra bijdraagd aan het bioscoopbezoek valt nog te bezien. In het bovengenoemde voorbeeld mis ik nog de features gericht op het mobiele apparaat. De tell-a-friend functie (waarbij je een 06 nummer kan opgeven, waarna deze persoon gratis de url krijgt) is hier een voorbeeld van.
    Het is in ieder geval een interessante aanvulling op huidige marktetingcampagnes.

    geplaatst op
  • bron/meer op: emerce van gister

    geplaatst op
  • Heb zelf de mobiele site bekeken op een Sony Ericsson W800i.

    Ten eerste krijgt men een melding over een WAP Push, die met JA of NEE beantwoord moet worden. Het is de vraag of sommige dit begrijpen.

    Ten tweede is de trailer slechts 789kb groot en in .3gp formaat. Het filmpje heeft een erg klein formaat, geluid is slecht en het duurt minstens 2 minuten om het filmpje (met GPRS) binnen te halen.

    De behind the scenes filmpjes zijn tussen de 1-2 MB, dus ook al betaal je eenmalig €0,70 (waarom niet het goedkoopste Premium SMS €0,25?); je moet alsnog de data betalen (je mobiele provider is de lachende derde). Dus voor de gebruiker is dit niet erg voordelig.

    Goedkoper is om gewoon naar de site te surfen. Ze zullen denk alleen aan marketeers verdienen, die het een keer willen uitproberen.

    Maar ja uiteindelijk moet het prijzige kaartje van deze mobiele marketing actie betaald worden:
    De creatie van een mobiele promotiesite kost 3.500 euro, het verzenden van maximaal 5.000 downloadlinks kost 750 euro.

    Het zijn denk alleen early adopters (heavy users met een vast data abonnement), die eventueel van deze dienst gebruik maken.

    De doorsnee mobiele beller maakt voorals nog weinig gebruik van data diensten vanwege:
    1. trage snelheid
    2. weinig kwalitatief aanbod
    3. geen ondersteuning telefoon/abonnement
    4. prijzig

    Ook Emerce zet vraagtekens over de kritische massa:
    "Mobiele telecombedrijven houden de lippen stijf op elkaar wat betreft de aantallen gebruikers van WAP-diensten en -portalen, ook wel mobiel internet. T-Mobile liet onlangs weten dat bijna 18 procent van zijn omzet afkomstig is uit mobiel dataverkeer, maar dat is overwegend sms. Het gebruik van Gprs-, Edge-, en Umts-diensten via de mobiele telefoon wordt in kwartaalrapportages niet toegelicht."

    geplaatst op
  • De mobiele marketing actie van "Snakes on a plane" is daarentegen origineler en veel beter uitgevoerd!

    geplaatst op
  • @Paul: die Snakes on a plane actie is indedaad erg goed uitgevoerd, heb het zojuist geprobeerd. Had het leuker gevonden als er meer mogelijkheden waren om het bericht persoonlijk te maken, nu kom je niet veel verder dan "bike" en "wife", maar desalniettemin leuk :)

    geplaatst op
  • Dank voor je reactie Paul, en grotendeels ben ik het met je eens, alleen hebben wij bij Sharewire een lange termijn visie die we afgelopen maand in gang hebben gezet. Ik denk dat iedereen het met mij eens is dat snelheid, toestelkwaliteit, consumentengedrag etc. nog achterblijft bij dit soort trajecten. Hebben wij dit niet eens eerder meegemaakt zo rond het jaar 1995? Ik ben sterk van mening dat de potentie voor adverteerders en mediabedrijven als A-Film op het gebied van Mobile Media Sites enorm groot is, niet alleen in Nederland maar in heel Europa en de US. De vraag is wanneer begin je en met wie begin je? Ik ben zeer te spreken over de marketing expertise van de nederlandse filmdistributeurs, meer specifiek Buena Vista, A-Film en Bridge, die de eerste stap hebben gezet. If there is life, the Dutch will now how the find it, right? ;-)

    Rogier van Duyn
    Commercieel Directeur Sharewire

    geplaatst op
  • @rogier; komen er nu ook games van die films? een zwartboek game?

    PS; gezellig om via marketingfacts.nl bij te praten.

    geplaatst op
  • @Rogier

    Dank voor je respons. Zelf heb ik een jaar geleden overwogen om content (funnymovies.nl) aan te bieden voor de mobiel, maar heb daar uiteindelijk van afgezien. Zelf ergerde ik me aan de eerder genoemde struikelblokken en de periode tot het omslagpunt (kritische massa).

    Een concurrent, Kontraband.com, heeft inmiddels wel een deal met mobile provider "3" in de UK.

    Het leek mij logischer geweest om bijv. samen te werken met MyFone (20.000 leden, early adopters)/Jamba of ook een imode versie te lanceren, waarvan er toch zo'n miljoen toestellen zijn? Of een samenwerking met Vodafone Live! (TV op je mobiel) dat daar de trailer is te zien?

    Daarnaast valt me op dat er geen mogelijkheid is om de trailer te downloaden voor iPod of PSP op http://www.zwartboekdefilm.nl. De kritische massa van deze kanalen is naar mijn mening hoger dan dat van mobiele internet gebruikers. Ook liggen de kosten lager en is de kwaliteit beter.

    Het probleem met mobiel internet heeft met 2 dingen te maken: snelheid en telefoon
    Mobiele providers weigeren vooralsnog dataverkeer vrij te geven, om te zorgen voor een doorbraak en niet niet alle providers bieden UMTS aan. En om de kwaliteit van video te verbeteren moet men in het bezit zijn van een intelligente telefoon met veel opslagcapaciteit en eventuele mediaplayer, die meestal aan de prijzige kant is.

    En laat KPN nou net die duurdere toestellen niet meer weggeven ...

    Dus Rogier, ik vind het een moedige stap, maar denk dat je van belangrijke factoren/partijen afhankelijk bent, die een doorbraak kunnen forceren.

    geplaatst op
  • @ Paul van Veenendaal >
    Wat een negatief beeld heb jij hierbij zeg. Dat dergelijke dingen in nederland nog niet werken ben ik met je eens maar in de rest van europa gaat het prima
    Ik ben bezig met de europese uitrol van de WAP minisites voor http://www.sonyericsson.com/ronaldinho/ de K800i promotie sites op de Vodafone Live! portals.
    Aangezien de datatraffic gratis is op de portals van Vodafone kunnen we daar video en audio wallpapers etc aanbieden zonder dat er betaald hoeft te worden.

    geplaatst op
  • Laten we voor de duidelijkheid een aantal zaken splitsen, nl. on-portal en off-portal activiteiten. on-portal activiteiten vind je op de mobiele portals van de operators, off-portal activiteiten vind je in ALLE andere media waarbij consumenten eerst een actie ondernemen zoals een SMS naar een short code sturen en dan een link op de mobiel terug ontvangen. Off-portal diensten kunnen zowel gratis als betaald aangeboden worden, dat is aan de adverteerder. In het geval van A-Film hebben zij besloten om €0,70 te rekenen voor het te ontvangen bericht. Daarnaast zijn er voor de comnsument kosten voor het dataverbruik. Ik zit persoonlijk bij T-Mobile en zij rekenen €9,50 flat fee per maand. Dat er een markt is voor off-portal business, is al lang duidelijk. Dat weet ik omdat Sharewire behoorlijk wat producten door heel Europa distribueert, varierend van betaalde content als games en videos tot en met gratis film sites voor bijv. Buena Vista. Het interessante van dit specifieke product, Mobile Media Sites, is dat je als adverteerder je huidige reclame uitingen kan verrijken met een multimediaal mobiel kanaal. Je kunt je voorstellen dat je het keyword Zwartboek in combinatie met de short code 4443 in vele reclame uitingen kan plaatsen als TV, Radio, Print en Outdoor. SMS levert nou eenmaal substantiele conversie. Geluiden als 'toestellen zijn niet goed genoeg en worden te duur" "Data is niet snel genoeg" zijn korte termijn gedachten die er in deze discussie niet toe doen. Het gaat er om dat de juiste applicaties en content indirect door reclamebureau's ism adverteerders aan consumenten worden aangeboden. And now we wait...

    geplaatst op
  • Misschien kan Rogier over een paar weken, wat gegevens/data publiceren over de campagne. Een indicatie hoever we staan.

    @Kjeld,
    Ik probeer realistisch te blijven. Vodafone loopt op het gebied van innovatie duidelijk voorop, nu de rest nog. En het is goed te horen dat het in de rest van Europa goed gaat. Positief ook dat het IAB een werkgroep "mobiele marketing & Advertising" heeft opgezet.

    De mobiele penetratie in West-Europa is inmiddels 100%. Een reden temeer voor adverteerders om dit kanaal te gebruiken.

    geplaatst op
  • Wat een discussie, we houden elkaar lekker scherp.

    @Rogier: "And now we wait"... op de resultaten over enkele weken, hoop ik? 't zou inderdaad mooi zijn als je wat kunt delen hier, zoals Paul al voorstelt gezien de discussie.

    geplaatst op
  • Moet het nog proberen Erik, zal dit weekend eens kijken!

    Las net overigens op Planet dat de nieuwe videoclip van Paris Hilton (ook) eerder is te zien op mobiele telefoons dan op televisie. Klanten van Vodafone kunnen de clip vanaf maandag op hun toestel bekijken, drie dagen voordat de muziekvideo op televisie in première gaat.

    geplaatst op
  • @Marco,
    Het album van Paris is al uitgelekt :-) Hoe kon het ook anders ...

    geplaatst op
  • @Rogier,

    Ik ben erg benieuwd naar de eerste resultaten, is mogelijk deze met ons te delen?

    geplaatst op
  • Kijk ook eens op mobielstartpagina.nl (voor PC) en mobielstartpagina.nl/iPhone (voor de smartphone) voor een overzicht van véél mobiele websites.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.