• Usability & design
    wordt gesponsord door

Vetter kunnen we het niet maken, wel chiller

Vetter kunnen we het niet maken, wel chiller
, ING Groep
@evr

Twee weken geleden kwam ik via Dennis Hoogervorst achter It’s Payback time. Een site die van de belastingdienst zou zijn om jongeren te helpen bij het invullen van het teruggave-biljet. Mijn eerste reactie? Ik geloof er niets van! Vast een conceptsite voor een pitch of iets dergelijks. Maar niets blijkt minder waar; Vandaag kwam ik op de ‘echte’ site van de belastingdienst en zag daar opnieuw It’s Payback time. Ik vermoed dat de site ontwikkeld is door S-W-H, gezien de domeinregistratie. Een bureau dat meer campagnes heeft gedaan voor de belastingdienst. Gedurfd van de belastingdienst en knap van S-W-H dat men zo ver mag gaan.

Nu ben ik vandaag een jaartje ouder geworden en dus weer een jaartje verder van de doelgroep van It’s Payback time maar ik kan mij niet voorstellen dat jongeren ‘chillen’ bij deze site of vergis ik mij nu compleet?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 28 reacties op dit artikel

  • Ik snap ook niet waarom dergelijke jongerensites in comic sans moeten worden gemaakt en uitblinken in lelijkheid en inconsistentie. Dan liever recrelease van Coke. Gelikt gemaakt maar spreekt volgens mij veel meer aan. Wat ik wel weer raar vind is dat het hulpfilmpje weer netjes is gemaakt en niks van het knullige van de site heeft. Dus echt consistent zijn ze ook niet..

    geplaatst op
  • Ik denk juist dat jongeren kritischere en geoefendere surfers zijn dan de oudere doelgroep. Zijn het niet juist de 11jarigen die tegen hun vader moeten zeggen dat ze niet op de button 'we detected a virus on your computer, click here' moeten klikken.
    En dan juist voor deze doelgroep een dergelijke siteopmaak te kiezen? Ik denk dat ook zij deze site als amateuristisch beschouwen en de inhoud niet serieus nemen, en derhalve al na enkele seconden wegklikken. Daarnaast mist het siteconcept ook enige coolheid om toch nog gehyped te kunnen worden door jongeren. Jongeren willen inderdaad geliktheid en geen sites die hun broertje van 8 ook gemaakt zou kunnen hebben. Ik denk dus dat ze hier de plank mis slaan met hun concept.

    geplaatst op
  • Het doet me denken aan de homepages uit de vorige eeuw, begin deze eeuw. Waarschijnlijk is dat ook het concept. En duurbetaald natuurlijk :D Soort retro idee me dunkt. Wat vaders in 1998 uit "Website bouwen in 24 uur" peurde komt wellicht nu weer in.

    Maar goed, het sluit natuurlijk alles behalve aan bij de doelgroep die juist flashy en up-to-date web 2.0 gewend zijn. Plank volledig mis geslagen met dit retro thema.

    geplaatst op
  • En jongeren in 'hun' taal aanspreken, mist ook zijn taal, blijkt uit onderzoek:
    http://www.molblog.nl/reacties.php?nieuws=3162

    geplaatst op
  • Excuses, moet 'mist ook zijn doel' zijn natuurlijk.

    geplaatst op
  • Als nette jongere zou ik niet vertrouwen wat op een dergelijke site staat. Als niet nette jongere is het natuurlijk een eitje om fake sites van de belastingdienst te maken die toch geloofwaardig zijn.

    geplaatst op
  • Ik heb nog mijn twijfels of dit wel zo'n slechte zet is geweest van de Belastingdienst. Want willen jongeren wel allemaal hetzelfde zien? Alle sites flashy en web2.0? Deze site springt er juist weer uit door zijn unieke uiterlijk. Ik ben erg benieuwd of de Belastingdienst dadelijk hun resultaten met ons wil delen?
    Overigens vind ik de teruggave calculator bijzonder geinig !

    geplaatst op
  • Geniaal lauwe site van het gemakslab!

    geplaatst op
  • Ik vind het een leuk initiatief die inderdaad door SWH is bedacht en gemaakt. Een keer iets anders, wat volgens mij 'de jongeren'wel aanspreekt.

    Zie ook Media4you

    geplaatst op
  • Prima idee, en een prima site. In mijn optiek oogt het soms wat kitscherig. Ik denk dan aan de tekst naast de "teruggaafcalculator". Als het aankomt op de vraag "hoeveel krijg ik terug van de belasting" (wat geldt voor veel jongeren), dan zijn ook zij serieus. Ik had deze pagina dus wellicht wat anders opgebouwd.

    geplaatst op
  • @Sandra: Ik denk dat er meer van dit soort homepages bestaan dan web2.0 uitvoeringen :D Het internet staat er vol mee. Als oudere jongere ben/was ik juist blij af te zijn van dit soort "frontpage" creaties...

    Tijd zal het uitwijzen maar ook jongeren verwachten mijn inziens een professionele site, en zo ziet deze site er alles behalve uit. Je bent immers toch met geld bezig en een betrouwbaar design is dan nog het minste.

    geplaatst op
  • jongeren die web2.0 willen?? 98% kent de term niet eens.. kijk even op Cu2/spaces en al dat soort profielen (enorm populair maar zien er neelal niet uit) en je kan maar 1 ding concluderen; perfecte aansluiting gevonden bij de doelgroep.. briljant concept..

    geplaatst op
  • Leuk leuk leuk maar wel eenoerlelijke pagina verder :-)

    geplaatst op
  • Vind het geen sterk gekozen strategie. Natuurlijk is het zo dat CU2 vol staat met dit soort pagina's, maar dat betekent alleen dat CU2 geen betere opmaak mogelijkheden biedt, niet dat jongeren dat nou zo'n coole stijl vinden.

    Ik denk dat je jongeren over dit onderwerp serieus moet aanspreken en ze dus ook serieus moet nemen. Ze willen betrouwbare informatie, toegespitst op hun situatie. Ze snappen heus wel dat de belastingdienst geen TMF is en dus ook anders communiceert.

    Bovendien, je kunt jongeren nog steeds op een andere manier aanspreken dan bijvoorbeeld gepensioneerden, maar dat betekent nog niet dat daar zo'n achterhaalde vormgeving bij nodig is.

    geplaatst op
  • Veel mensen begrijpen nog niet dat de jongeren juist van design houden. Dat verklaart ook het succes van de Ipod en laatst bleek ook uit een onderzoek dat de jongeren mobieltjes kiezen voor de design.

    volgens mij bewijst dit weer dat traditionele reclamebureaus nog weinig kaas hebben gegeten
    van online communcatie.

    geplaatst op
  • Rik,

    Ik ben het met je eens. Keuzes van jongeren worden bepaald door design. Deze insteek is te doorzichtig en daar prikken jongeren doorheen.
    Goed boek misschien om eens te lezen voor het reclamebureau: Generatie Einstein van Boschma en Groen.

    Ben ook wel benieuwd wat de belastingdienst hiervoor heeft betaald.

    geplaatst op
  • Ik vind die site maar niks. Zelf heb ik mijn belastingzaken lopen bij een commerciele site over de belasting en die ziet er een stuk frisser uit. Zo kan het volgens mij dus ook.

    geplaatst op
  • De meningen zijn verdeeld als ik de comments hierboven lees. Hopelijk wil de belastingdienst of SWH straks de resultaten delen, want die worden zo alleen maar interessanter!

    geplaatst op
  • Briljant gedaan. Die errors bij enkele plaatjes zijn ook heel mooi. Vooral leuk om WOM te creeren, ik denk dat dit goed gaat werken.

    geplaatst op
  • @Bas. het internet staat inderdaad vol met dit soort sites en ook ik (voormalig tripod verantwoordelijke) ben blij dat we daar eindelijk (langzaam) van verlost worden. Maar hier gaat het specifiek over communicatie met jongeren en iedereen probeert deze groep aan te spreken met (dezelfde) flitsende websites. Dit is dus weer eens een uitzondering. Of het verstandig is om jongeren met een serieus product in hun taal aan te spreken betwijfel ik vooralsnog.
    @Erik, ik ben ook zeer benieuwd naar de resultaten!

    geplaatst op
  • Levert in ieder geval wel een hoop
    aandacht op.

    geplaatst op
  • Hoe fout kan een site zijn? Dat het opzet is blijkt wel uit de plaatjes die ontbreken ("brokenimage.gif"). En onder elke pagina staat http://www.itspaybacktime.nl is ontwikkeld door de Belastingdienst.

    Het is weer zo'n geinig idee van een reclamebureau maar ze hadden beter een gelikte site in elkaar kunnen zetten.

    geplaatst op
  • Mja, het lelijke design zorgt er wel voor dat de website goed bezocht wordt ! Dus toch niet zo'n slechte stunt.

    geplaatst op
  • <A target="_blank">Nederlands Dagblad</A>: "Op het internetforum marketingfacts.nl zijn de meeste bezoekers kritisch. De site is te oubollig en rommelig, vinden de bezoekers. Jongeren willen juist een strakke en gelikte website zien. De Belastingdienst is het daar niet mee eens. ,,We hebben de site vooraf bij de doelgroep getest en die reageerde heel positief'', aldus de woordvoerster."

    geplaatst op
  • Wat een stelligheid en jaloezie van "de specialisten" op deze site die denken te weten wat jongeren willen... Wil niet iedere jongere geld terug van de Belastingdienst? Met name als ze daar op een leuke manier op gewezen worden? Super aktie van de Belastingdienst! Bovendien, als jongeren zoveel gevoel voor stijl zouden hebben, zou het er op straat vast anders uit zien...

    Denk je eens in hoe de Belastingdienst zich straks gaat uitsloven voor ons "grootverdieners";)

    Werk aan de winkel SWH/Leylines, go!

    geplaatst op
  • @ juriaan

    "Vind het geen sterk gekozen strategie. Natuurlijk is het zo dat CU2 vol staat met dit soort pagina's, maar dat betekent alleen dat CU2 geen betere opmaak mogelijkheden biedt, niet dat jongeren dat nou zo'n coole stijl vinden."

    Ik denk dat ze het juist prima doen met deze aanpak. Ook het speciale CU2-profiel van Rob's Gemak Lab is in dezelfde stijl opgezet. Rob is razend actief op CU2. Hij voegt vriendjes toe, post in het forum, heeft een poll in z'n profiel gezet en zet af en toe zelfs een berichtje in de sms-ticker. Kortom, aan de manier waarop met deze campagne wordt omgegaan kunnen veel andere adverteerders een voorbeeld nemen. Natuurlijk is ook duidelijk dat het CU2-profiel van de belastingdienst is, maar het is geen dood geval waar verder niks mee gedaan wordt. Dat maakt het een stuk aantrekkelijker voor de rest van de community.

    geplaatst op
  • De campagne is in elk geval genomineerd voor een ISOC-Award in de categorie beste overheidsinitiatief op het gebied van internet.

    geplaatst op
  • Kijk, da's nou toch weer leuk! :)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.