Vetter kunnen we het niet maken, wel chiller

1 augustus 2006, 14:39

Twee weken geleden kwam ik via Dennis Hoogervorst achter It’s Payback time. Een site die van de belastingdienst zou zijn om jongeren te helpen bij het invullen van het teruggave-biljet. Mijn eerste reactie? Ik geloof er niets van! Vast een conceptsite voor een pitch of iets dergelijks. Maar niets blijkt minder waar; Vandaag kwam ik op de ‘echte’ site van de belastingdienst en zag daar opnieuw It’s Payback time. Ik vermoed dat de site ontwikkeld is door S-W-H, gezien de domeinregistratie. Een bureau dat meer campagnes heeft gedaan voor de belastingdienst. Gedurfd van de belastingdienst en knap van S-W-H dat men zo ver mag gaan.

Nu ben ik vandaag een jaartje ouder geworden en dus weer een jaartje verder van de doelgroep van It’s Payback time maar ik kan mij niet voorstellen dat jongeren ‘chillen’ bij deze site of vergis ik mij nu compleet?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

23 Reacties

    tristan

    Ik denk juist dat jongeren kritischere en geoefendere surfers zijn dan de oudere doelgroep. Zijn het niet juist de 11jarigen die tegen hun vader moeten zeggen dat ze niet op de button ‘we detected a virus on your computer, click here’ moeten klikken.

    En dan juist voor deze doelgroep een dergelijke siteopmaak te kiezen? Ik denk dat ook zij deze site als amateuristisch beschouwen en de inhoud niet serieus nemen, en derhalve al na enkele seconden wegklikken. Daarnaast mist het siteconcept ook enige coolheid om toch nog gehyped te kunnen worden door jongeren. Jongeren willen inderdaad geliktheid en geen sites die hun broertje van 8 ook gemaakt zou kunnen hebben. Ik denk dus dat ze hier de plank mis slaan met hun concept.


    1 augustus 2006 om 17:36
    Bas

    Het doet me denken aan de homepages uit de vorige eeuw, begin deze eeuw. Waarschijnlijk is dat ook het concept. En duurbetaald natuurlijk 😀 Soort retro idee me dunkt. Wat vaders in 1998 uit “Website bouwen in 24 uur” peurde komt wellicht nu weer in.

    Maar goed, het sluit natuurlijk alles behalve aan bij de doelgroep die juist flashy en up-to-date web 2.0 gewend zijn. Plank volledig mis geslagen met dit retro thema.


    1 augustus 2006 om 18:09
    Kari-Anne

    Excuses, moet ‘mist ook zijn doel’ zijn natuurlijk.


    1 augustus 2006 om 18:32
    Michel

    Als nette jongere zou ik niet vertrouwen wat op een dergelijke site staat. Als niet nette jongere is het natuurlijk een eitje om fake sites van de belastingdienst te maken die toch geloofwaardig zijn.


    1 augustus 2006 om 18:35
    Sandra

    Ik heb nog mijn twijfels of dit wel zo’n slechte zet is geweest van de Belastingdienst. Want willen jongeren wel allemaal hetzelfde zien? Alle sites flashy en web2.0? Deze site springt er juist weer uit door zijn unieke uiterlijk. Ik ben erg benieuwd of de Belastingdienst dadelijk hun resultaten met ons wil delen?

    Overigens vind ik de teruggave calculator bijzonder geinig !


    2 augustus 2006 om 04:38
    Vincent Mulder

    Geniaal lauwe site van het gemakslab!


    2 augustus 2006 om 04:52
    Yuri

    Prima idee, en een prima site. In mijn optiek oogt het soms wat kitscherig. Ik denk dan aan de tekst naast de “teruggaafcalculator”. Als het aankomt op de vraag “hoeveel krijg ik terug van de belasting” (wat geldt voor veel jongeren), dan zijn ook zij serieus. Ik had deze pagina dus wellicht wat anders opgebouwd.


    2 augustus 2006 om 06:03
    Bas

    @Sandra: Ik denk dat er meer van dit soort homepages bestaan dan web2.0 uitvoeringen 😀 Het internet staat er vol mee. Als oudere jongere ben/was ik juist blij af te zijn van dit soort “frontpage” creaties…

    Tijd zal het uitwijzen maar ook jongeren verwachten mijn inziens een professionele site, en zo ziet deze site er alles behalve uit. Je bent immers toch met geld bezig en een betrouwbaar design is dan nog het minste.


    2 augustus 2006 om 06:13
    diederick

    jongeren die web2.0 willen?? 98% kent de term niet eens.. kijk even op Cu2/spaces en al dat soort profielen (enorm populair maar zien er neelal niet uit) en je kan maar 1 ding concluderen; perfecte aansluiting gevonden bij de doelgroep.. briljant concept..


    2 augustus 2006 om 06:26
    Edwin

    Leuk leuk leuk maar wel eenoerlelijke pagina verder 🙂


    2 augustus 2006 om 07:16
    Juriaan Pinkse

    Vind het geen sterk gekozen strategie. Natuurlijk is het zo dat CU2 vol staat met dit soort pagina’s, maar dat betekent alleen dat CU2 geen betere opmaak mogelijkheden biedt, niet dat jongeren dat nou zo’n coole stijl vinden.

    Ik denk dat je jongeren over dit onderwerp serieus moet aanspreken en ze dus ook serieus moet nemen. Ze willen betrouwbare informatie, toegespitst op hun situatie. Ze snappen heus wel dat de belastingdienst geen TMF is en dus ook anders communiceert.

    Bovendien, je kunt jongeren nog steeds op een andere manier aanspreken dan bijvoorbeeld gepensioneerden, maar dat betekent nog niet dat daar zo’n achterhaalde vormgeving bij nodig is.


    2 augustus 2006 om 07:42
    Rik de Boer

    Veel mensen begrijpen nog niet dat de jongeren juist van design houden. Dat verklaart ook het succes van de Ipod en laatst bleek ook uit een onderzoek dat de jongeren mobieltjes kiezen voor de design.

    volgens mij bewijst dit weer dat traditionele reclamebureaus nog weinig kaas hebben gegeten

    van online communcatie.


    2 augustus 2006 om 08:04
    Tim

    Rik,

    Ik ben het met je eens. Keuzes van jongeren worden bepaald door design. Deze insteek is te doorzichtig en daar prikken jongeren doorheen.

    Goed boek misschien om eens te lezen voor het reclamebureau: Generatie Einstein van Boschma en Groen.

    Ben ook wel benieuwd wat de belastingdienst hiervoor heeft betaald.


    2 augustus 2006 om 08:23
    evroekel

    De meningen zijn verdeeld als ik de comments hierboven lees. Hopelijk wil de belastingdienst of SWH straks de resultaten delen, want die worden zo alleen maar interessanter!


    2 augustus 2006 om 13:14
    Erik

    Briljant gedaan. Die errors bij enkele plaatjes zijn ook heel mooi. Vooral leuk om WOM te creeren, ik denk dat dit goed gaat werken.


    2 augustus 2006 om 23:02
    Sandra

    @Bas. het internet staat inderdaad vol met dit soort sites en ook ik (voormalig tripod verantwoordelijke) ben blij dat we daar eindelijk (langzaam) van verlost worden. Maar hier gaat het specifiek over communicatie met jongeren en iedereen probeert deze groep aan te spreken met (dezelfde) flitsende websites. Dit is dus weer eens een uitzondering. Of het verstandig is om jongeren met een serieus product in hun taal aan te spreken betwijfel ik vooralsnog.

    @Erik, ik ben ook zeer benieuwd naar de resultaten!


    3 augustus 2006 om 04:42
    marten

    Hoe fout kan een site zijn? Dat het opzet is blijkt wel uit de plaatjes die ontbreken (“brokenimage.gif”). En onder elke pagina staat http://www.itspaybacktime.nl is ontwikkeld door de Belastingdienst.

    Het is weer zo’n geinig idee van een reclamebureau maar ze hadden beter een gelikte site in elkaar kunnen zetten.


    3 augustus 2006 om 14:41
    Michael

    Mja, het lelijke design zorgt er wel voor dat de website goed bezocht wordt ! Dus toch niet zo’n slechte stunt.


    3 augustus 2006 om 15:44
    Corona

    Wat een stelligheid en jaloezie van “de specialisten” op deze site die denken te weten wat jongeren willen… Wil niet iedere jongere geld terug van de Belastingdienst? Met name als ze daar op een leuke manier op gewezen worden? Super aktie van de Belastingdienst! Bovendien, als jongeren zoveel gevoel voor stijl zouden hebben, zou het er op straat vast anders uit zien…

    Denk je eens in hoe de Belastingdienst zich straks gaat uitsloven voor ons “grootverdieners”;)

    Werk aan de winkel SWH/Leylines, go!


    7 augustus 2006 om 06:24
    Chris de Waard

    Kijk, da’s nou toch weer leuk! 🙂


    24 augustus 2006 om 20:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!