Het spelen van online games waarmee prijzen te winnen zijn is ‘hot’. Dit constateert dataspecialist Cendris, onderdeel van TPG Post. Virale marketing in de vorm van online games zou zijn langste tijd hebben gehad en niet meer effectief zijn als marketingmiddel. Het tegendeel is waar, de consument is helemaal niet ‘spelletjesmoe’.
Consumenten blijken niet bang om hun persoonlijke gegevens zoals telefoonnummer of e-mailadres via internet achter te laten. En dat is positief, want dat is juist een belangrijke voorwaarde wil een virale marketingcampagne succesvol zijn. Er zijn wel een aantal regels die gelden voor het inzetten van virale marketing, die ik hieronder vanuit onze ervaring uiteen zal zetten.
Een aantal voorwaarden zijn noodzakelijk om het gewenste ‘sneeuwbaleffect’ te bereiken. En hoewel soms misschien voor de hand liggend, zijn het toch basisvoorwaarden om het spel te laten slagen. Een online spel moet bijvoorbeeld een bepaalde mate van entertainment in zich hebben en dient niet te moeilijk te spelen en origineel te zijn.
Onlangs heeft Cendris met een virale campagne in de vorm van een online WK game die werd ontwikkeld in samenwerking met communicatiebureau Red Urban opvallende resultaten geboekt. Terwijl er vooraf geen media was ingekocht om het online virale spel te promoten heeft de online game een verrassend aantal van 400.000 unieke geregistreerden opgeleverd. Het spel is in totaal 670.000 maal gespeeld. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat bij de ontwikkeling ervan veel aandacht is besteed aan de beleving en ‘fun’ van de game en dat het gebonden was aan een actueel thema van dat moment, het WK.
Cendris heeft inmiddels een nieuwe virale game ontwikkeld met het thema foto’s en vakantie. Het online spel is te spelen via de website http://www.landenjacht.nl.
De ervaring van Cendris op het gebied van virale campagnes leert dat de volgende elementen belangrijk zijn om een succesvolle virale campagne te realiseren:
• hoog entertainmentgehalte
• bepaalde mate van relevantie of nut voor de speler
• het verbinden van incentives (bv. prijzen) aan de campagne
• leuk en actueel thema
• originaliteit
• eenvoud
• betrouwbaarheid
• er moet iets inzitten voor zowel degene die doorstuurt als degene die ontvangt