De consument is niet ‘spelletjesmoe’

28 juli 2006, 09:13

Het spelen van online games waarmee prijzen te winnen zijn is ‘hot’. Dit constateert dataspecialist Cendris, onderdeel van TPG Post. Virale marketing in de vorm van online games zou zijn langste tijd hebben gehad en niet meer effectief zijn als marketingmiddel. Het tegendeel is waar, de consument is helemaal niet ‘spelletjesmoe’.

Consumenten blijken niet bang om hun persoonlijke gegevens zoals telefoonnummer of e-mailadres via internet achter te laten. En dat is positief, want dat is juist een belangrijke voorwaarde wil een virale marketingcampagne succesvol zijn. Er zijn wel een aantal regels die gelden voor het inzetten van virale marketing, die ik hieronder vanuit onze ervaring uiteen zal zetten.

Een aantal voorwaarden zijn noodzakelijk om het gewenste ‘sneeuwbaleffect’ te bereiken. En hoewel soms misschien voor de hand liggend, zijn het toch basisvoorwaarden om het spel te laten slagen. Een online spel moet bijvoorbeeld een bepaalde mate van entertainment in zich hebben en dient niet te moeilijk te spelen en origineel te zijn.

Onlangs heeft Cendris met een virale campagne in de vorm van een online WK game die werd ontwikkeld in samenwerking met communicatiebureau Red Urban opvallende resultaten geboekt. Terwijl er vooraf geen media was ingekocht om het online virale spel te promoten heeft de online game een verrassend aantal van 400.000 unieke geregistreerden opgeleverd. Het spel is in totaal 670.000 maal gespeeld. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat bij de ontwikkeling ervan veel aandacht is besteed aan de beleving en ‘fun’ van de game en dat het gebonden was aan een actueel thema van dat moment, het WK.

Cendris heeft inmiddels een nieuwe virale game ontwikkeld met het thema foto’s en vakantie. Het online spel is te spelen via de website www.landenjacht.nl.

De ervaring van Cendris op het gebied van virale campagnes leert dat de volgende elementen belangrijk zijn om een succesvolle virale campagne te realiseren:

• hoog entertainmentgehalte

• bepaalde mate van relevantie of nut voor de speler

• het verbinden van incentives (bv. prijzen) aan de campagne

• leuk en actueel thema

• originaliteit

• eenvoud

• betrouwbaarheid

• er moet iets inzitten voor zowel degene die doorstuurt als degene die ontvangt

Floris Spin
Customer Service Staff Manager bij TNT Express

Categorie
Tags

10 Reacties

    Floris

    Reinout, dank je voor het aanbod. Ik zal z.s.m. mijn collega contact met je op laten nemen, lijkt me een mooie test mogelijkheid!


    28 juli 2006 om 11:06
    Reinout

    mij ook, ik hoor graag van jullie!


    28 juli 2006 om 11:13
    venturo

    Toch opvallend dat deze evidente commercial voor Cendris zo weinig commentaar opleverd?


    28 juli 2006 om 16:31
    venturo

    Zoek de verschillen 🙂

    . het verbinden van incentives (bv. prijzen) aan de campagne

    . er moet iets inzitten voor zowel degene die doorstuurt als degene die ontvangt

    . leuk en actueel thema

    . originaliteit

    Sorry ik kon het niet laten, zal de wamte zijn


    28 juli 2006 om 17:45
    Niels van Huet

    Hierbij bied Spele.nl de mogelijkheid aan om ook een test te kunnen draaien voor het plaatsen van games op onze website ( dagelijks rond de 350.000 unieke bezoekers).

    Hierbij kunnen we de game in verschillende rubrieken plaatsen.

    Daarnaast is het ook mogelijk om getarget de game uit te rollen.

    Eventueel kunnen jullie mij mailen op niels@i-med.nl voor meer informatie.


    28 juli 2006 om 20:37
    RubZie

    “Consumenten blijken niet bang om hun persoonlijke gegevens zoals telefoonnummer of e-mailadres via internet achter te laten. En dat is positief, want dat is juist een belangrijke voorwaarde wil een virale marketingcampagne succesvol zijn. “

    Just a thought: als consumenten nog steeds/ steeds minder bang zijn hun persoonlijke gegevens weg te geven, betekent dat dan niet dat de waarde van die gegevens daalt? En is een virale marketing campagne niet pas succesvol als de verzamelde adressen waardevol zijn?

    En het feit dat incentives zo belangrijk zijn, zegt dat niet iets over de relevantie en “leukheid”? Bijvoorbeeld dat die van ondergeschikt belang zijn, zoals Albert ook lijkt te suggereren.

    En dat doorsturen zo enorm belangrijk is en altijd wordt gepusht met meer kans op de incentives, schaadt dat de relevantie niet enorm? Neem eens een kijkje bij Landenjacht.nl.

    Dit is de introductie tekst:

    Wil je één van de mooie prijzen winnen? Je maakt kans op een van de vele reischeques en andere prijzen door te raden welk land de foto op de camera voorstelt.

    Je mag eenmaal raden en daarna indien nodig hulp inroepen van vrienden die dan samen met jou kunnen gaan raden.

    Wie kan me vertellen waar de game relevant voor is (hm, ja, reizen), waar het mee te maken heeft (met camera’s en reizen?), wie erdoor aangtrokken zouden moeten worden (ik kennelijk niet?)? Ik begrijp dat het de business van Cendris is zoveel mogelijk adressen te verzamelen/ verhandelen, maar slaan we niet juist een beetje door met al die games, bijbehorende incentives en doorstuur verleidingen?

    Uit bovenstaand “persbericht” leid ik eigenlijk ook niet af dat games hot zijn en/ of een groot succes. Mensen zijn gewoon altijd geinteresseerd in sweepstakes (dat zijn het namelijk, de “games” mogen geen element van kunde bevatten). En bedrijven zijn kennelijk altijd geinteresseerd in zoveel mogelijk adressen om te voorzien van de volgende boodschappen. Het zou ongetwijfeld helpen als werd verteld wat er met die x.000.000 adressen gedaan wordt, hoe de respons en conversie daarop is, hoe de kwaliteit van de adressen is, etc.

    Floris, enlighten us! 🙂


    29 juli 2006 om 00:13
    RubZie

    Hm, just to be sure: ik speel hier even advocaat van de duivel. Zelf ben ik ook betrokken (en geweest) bij een aantal “virale games”, o.a. ook in samenwerking met Cendris.

    Ik vind het alleen wel een goed idee om hier op “ons” marketingplatform ook kritisch te kijken naar en vooral te discussieren over wat “wij” doen. Wij, Hollandse marketeers, u weet wel 🙂


    29 juli 2006 om 01:03
    Floris

    @Ruben,

    De waarde van gegevens daalt m.i. niet als een consument minder schroom heeft om deze achter te laten. Ik denk juist dat wanneer een individu niet schroomt zijn/haar gegevens achter te laten, deze ook sneller toegankelijk is om te benaderen via email.

    Over het spel, je hebt denk ik gelijk dat de “leukheid” van een spel zeker ook heel belangrijk is, en dat dat inderdaad de ontvanger triggert om het door te sturen. Ik denk echter niet dat incentives de leukheid van het spel schaadt. Vaak is het zo dat het én-én is in plaats van of-of. Zonder een goed spel gebeurt er weinig, maar zonder prijzen ook. In het geval van Landenjacht bijvoorbeeld gaat het om een raad-spelletje (wat vaak populair is) met als thema reizen (het is vakantietijd), en waar je mooie prijzen mee kan winnen (gerelateerd aan het spel).

    Het spreekt vanzelf dat dit echter niet iedereen zal aanspreken.

    Cendris = data. Uit onze ervaring blijkt dat een game een goede manier is om die te collecteren, en ik denk niet dat men daarin “doorslaat”. Consumenten zijn mondig genoeg, zodra ze het niks vinden, zullen ze dat ook laten weten. Bovendien zou dan niet het aantal van 400.000 deelnemers gehaald zijn.

    @Albert,

    Over het zoeken naar verschillen, je hebt een incentive nodig om iemand het spel te laten spelen, maar je hebt ook een incentive nodig om iemand het spel te laten doorsturen. Twee verschillende zaken. Over thema’s, actualiteit en uitvoering; een actueel thema is leuk (WK), maar als de uitvoering vervolgens dertien in een dozijn is blijft succes alsnog uit. Dus over die verschillen, ik zie ze wel 😉


    31 juli 2006 om 07:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!