WebTv voor de eerste divisie

WebTv voor de eerste divisie

Talpa lijkt een breekijzer te willen hanteren om paytv te populariseren en neemt daarvoor het voetbal uit de Jupiler League (eerste divisie) als wrikpunt. Een logische configuratie vanuit de schoot en het oculair van het management gezien maar of het een grote schare fans zal bedienen is nog maar de vraag. De verwachtingen rondom webtv zijn al wat bijgesteld sedert IPTV zijn intrede heeft gemaakt op de Nederlandse markt. Nog los van alle mediacenters die de beelden op een normale TV monitor kunnen afspelen zie ik geen tienduizenden voetballiefhebbers loeren naar een 17” beeldschermpje en een desktop of nog kleiner op de laptop. De prijzen die Talpa vraagt zullen zeker niet bijdragen aan snelle popularisering van de dienst…

Voor € 4,95 per maand kunnen fans alle live wedstrijden en samenvattingen van hun favoriete club zien via de wedstrijden.tv . Voor € 9,95 per maand kan de heavy user álle wedstrijden en samenvattingen van alle clubs uit de Jupiler League bekijken. Het is tevens mogelijk om voor € 2,95 per keer ‘losse’ wedstrijden (pay per view) te bekijken. Samenvattingen per wedstrijd en compilaties van de mooiste doelpunten kosten los € 1,50 per keer.  Ter introductie van deze nieuwe manier van voetbal kijken biedt Talpa de mogelijkheid van een proefabonnement aan. Voor € 0,95 kan men één maand lang zijn of haar favoriete club op de voet volgen. Voor € 1,95 zijn gedurende één maand de wedstrijden en samenvattingen van alle clubs beschikbaar.

Wederom bekruipt mij het gevoel dat de doordenderende Talpatrein weer een station overslaat, dat de markt voor deze diensten nog moet rijpen en dat men wellicht beter gebruik had kunnen maken van IPTV carriers zoals KPN en Versatel. Beter had men in het kader van sympathy branding de samenwerking met regionale TV stations kunnen voeden door op regio nivo de wedstrijden live en free2air uit te zenden. Gegarandeerd meer inkomsten en een goedkopere operatie door de co-productie met de regiostations. TV stations met club-watchers, regionale redactie en affiniteit met de regionale markt. Het is wederom gedurfd van Talpa maar ik zou een tussenstap genomen hebben. Uiteindelijk heeft men de rechten voor nul euro naar binnen weten te fietsen….


Geplaatst in

Delen



Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Heldere analyse. Toch lijkt Talpa helemaal niet geïnteresseerd in terugverdienmodellen, het lijkt vooral op grootschalig experimenteren. Net als Talpa TV in MSN Messenger en de eerder door jou genoemde samenwerking met KPN (!) voor het leveren van beeld in de stadions (http://www.marketingfacts.nl/berichten/20060712_kpn_sluit_ook_talpa_aan/). Het is bijna als Mao, laat duizend bloemen bloeien. Talpa's vaak geroemde diepe zakken kunnen een dergelijke strategie mogelijk maken. Eén van de bloemen zal op een gegeven moment erg mooi worden (zoals "big brother" voor Endemol of "I love Lucy" voor de amerikaanse TV) en zal voor het succes zorgen van deze verguisde media-exploitant.

    geplaatst op
  • Dank Gijsbrecht. Ik bedoel vooral de investeringen in friendship. De consumentenrelatie is matig. In dit ernstig veranderende medialandschap is sympathie voor het merk even belangrijk als de waardering van de content. Overigens met naar verluid twee ton verlies per dag op dit moment kan ik me voorstellen dat er wel schalks gekeken wordt naar nieuwe inkomsten of lagere kosten. Producenten worden flink onder druk gezet hoor mag je van me aannemen.

    geplaatst op
  • Overigens ik vind Gijsbrecht mooier (mijn grootvader heet zo:)

    geplaatst op
  • Bij Vondel heet-ie overigens Gijsbreght (van Aemstel).
    Talpa kan het verhaal aan de uitgavenkant wel managen. De inkomsten zijn moeilijker. En rijk bezuinigen kan niet. Maar het sympathieverhaal is belangrijk. Ik hoor dat het salesteam van radio538 niet vermeldt dat ze van Talpa zijn.

    geplaatst op
  • Talpa is inderdaad aan het testen lijkt het. Kan niet anders. Want als Talpa nu nog niet doorheeft dat tv programma's (live voetbal in dit geval) online doorvoeren niet werkt, zou ik niet weten waarom Talpa dit nu mee start. Wellicht een test voor de digitale zenders die op stapel staan.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.