Location based services in Japan

28 juni 2006, 17:20

Richt je mobiele telefoon op een hotel, restaurant of historisch monument, druk op een knop en je krijgt allerlei informatie over het object op je telefoon.

Dat is in het kort de nieuwe mobiele service in Japan, ontwikkeld door drie Japanse bedrijven en het Amerikaanse bedrijf GeoVector. GPS in combinatie met een electronisch kompas in de mobiele telefoon, zorgen voor een nauwkeurig bepaling van plaats èn richting. Omdat Japanse regelgeving vereist dat alle mobiele telefoons volgend jaar uitgerust zijn met GPS, kon deze dienst versneld worden ingevoerd. Inmiddels zijn dan ook al 1,2 tot 1,5 miljoen telefoons geschikt voor deze service. Informatie (of advertenties) van 700.0000 objecten is via het systeem gratis beschikbaar. In september wordt een betaalde variant geintroduceerd met een nog grotere database en meer gedetailleerde kaarten.

Het geheel zal diverse mogelijkheden gaan bieden van mobiele ‘yellow pages’ tot het alloceren van vrienden in je omgeving. Zelfs aan de mogelijkheid om je meubels in je woning via je mobiele telefoon feng shui proof te plaatsen wordt gedacht.

Ik moet je zeggen dat het geheel mij zeer aanspreekt, met uitzondering dan van de feng shui dienst. GeoVector denkt zelf “the holy grail for local search” te worden. Persoonlijk ben ik in elk geval erg enthousiast, geef mij dit systeem in Nederland en ik lever mijn ‘good old’ Nokia 6310 (ja ik durf het te bekennen) onmiddellijk in.

Bron: NYT

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

6 Reacties

    BasPaauw

    Geniaal! Ik zie weer allerlei kansen voor de toeristische industrie. Geen advertenties maar allerlei informatie over wat er zoal op straat te zien is. De content kan dan zowel gevuld worden met informatie van allerlei officiële instanties maar ook door bewoners of bezoekers zelf. Je staat voor een café en kijkt op je mobiel wat de reviews van dat café zijn. Of je staat voor een mooi gebouw en je kijkt of er iets over de historie van het gebouw staat. Of je ziet graffiti en vraagt je af of waar nog meer van dezelfde artiest staat, dus je kijkt op je mobiel. Of je organiseert een puzzeltocht met de mobiel. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Hopelijk breekt dit fenomeen door en wordt het niet te vervuild door adverteerders.


    28 juni 2006 om 18:07
    evroekel

    @Marco: location based service bestaan inderdaad al langer. Maar wat hier echt nieuw aan is, is het kompas in de telefoon. Door die combinatie is plaats èn richting te bepalen. Dat aspect was er (volgens mij) nog niet eerder.


    29 juni 2006 om 02:37
    media

    Huh? Maar als je GPS hebt, dan heb je toch je positie en zie je hoe je moet lopen of heb ik nu wellicht een blackout?


    29 juni 2006 om 03:35
    evroekel

    Nee, maar als je op de Dam in Amsterdam staat, ziet je GPS niet of je je mobiele telefoon naar de Bijenkorf of het paleis richt voor toeristische info, alleen dat je op de dam staat. Natuurlijk kun je een kaartje tonen waarop wat zaken staan en de gebruiker zelf paleis op de dam aan laten klikken, maar dit is toch net even anders qua beleving.


    29 juni 2006 om 03:40
    media

    Ah, nu snap ik wat je bedoeld; het kompas dat wordt gebruikt om te ‘kijken’ in welke richting je toestel is gericht. Inderdaad handig!


    29 juni 2006 om 03:45
    ErwinVanLun

    Dat is niet alleen handig, dat is een fundamenteel verschil in gebruik van electronica. Kinderen wijzen vanaf hun baby-zijn al naar dingen. Dingen aanwijzen is volkomen ingebakken. Pas later leren we bvb met een muis een pijltje te bedienen dat heel ergens anders staat. Daarom snappen ouderen/bejaarden dit concept helemaal niet. Wijzen is inituitief. Dit is werkelijk een enorme stap vooruit.


    3 juli 2006 om 09:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!