Location based services in Japan
Richt je mobiele telefoon op een hotel, restaurant of historisch monument, druk op een knop en je krijgt allerlei informatie over het object op je telefoon.
Dat is in het kort de nieuwe mobiele service in Japan, ontwikkeld door drie Japanse bedrijven en het Amerikaanse bedrijf GeoVector. GPS in combinatie met een electronisch kompas in de mobiele telefoon, zorgen voor een nauwkeurig bepaling van plaats èn richting. Omdat Japanse regelgeving vereist dat alle mobiele telefoons volgend jaar uitgerust zijn met GPS, kon deze dienst versneld worden ingevoerd. Inmiddels zijn dan ook al 1,2 tot 1,5 miljoen telefoons geschikt voor deze service. Informatie (of advertenties) van 700.0000 objecten is via het systeem gratis beschikbaar. In september wordt een betaalde variant geintroduceerd met een nog grotere database en meer gedetailleerde kaarten.
Het geheel zal diverse mogelijkheden gaan bieden van mobiele ‘yellow pages’ tot het alloceren van vrienden in je omgeving. Zelfs aan de mogelijkheid om je meubels in je woning via je mobiele telefoon feng shui proof te plaatsen wordt gedacht.
Ik moet je zeggen dat het geheel mij zeer aanspreekt, met uitzondering dan van de feng shui dienst. GeoVector denkt zelf “the holy grail for local search” te worden. Persoonlijk ben ik in elk geval erg enthousiast, geef mij dit systeem in Nederland en ik lever mijn ‘good old’ Nokia 6310 (ja ik durf het te bekennen) onmiddellijk in.
Bron: NYT
Geniaal! Ik zie weer allerlei kansen voor de toeristische industrie. Geen advertenties maar allerlei informatie over wat er zoal op straat te zien is. De content kan dan zowel gevuld worden met informatie van allerlei officiële instanties maar ook door bewoners of bezoekers zelf. Je staat voor een café en kijkt op je mobiel wat de reviews van dat café zijn. Of je staat voor een mooi gebouw en je kijkt of er iets over de historie van het gebouw staat. Of je ziet graffiti en vraagt je af of waar nog meer van dezelfde artiest staat, dus je kijkt op je mobiel. Of je organiseert een puzzeltocht met de mobiel. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Hopelijk breekt dit fenomeen door en wordt het niet te vervuild door adverteerders.
@Marco: location based service bestaan inderdaad al langer. Maar wat hier echt nieuw aan is, is het kompas in de telefoon. Door die combinatie is plaats èn richting te bepalen. Dat aspect was er (volgens mij) nog niet eerder.
Huh? Maar als je GPS hebt, dan heb je toch je positie en zie je hoe je moet lopen of heb ik nu wellicht een blackout?
Nee, maar als je op de Dam in Amsterdam staat, ziet je GPS niet of je je mobiele telefoon naar de Bijenkorf of het paleis richt voor toeristische info, alleen dat je op de dam staat. Natuurlijk kun je een kaartje tonen waarop wat zaken staan en de gebruiker zelf paleis op de dam aan laten klikken, maar dit is toch net even anders qua beleving.
Ah, nu snap ik wat je bedoeld; het kompas dat wordt gebruikt om te ‘kijken’ in welke richting je toestel is gericht. Inderdaad handig!
Dat is niet alleen handig, dat is een fundamenteel verschil in gebruik van electronica. Kinderen wijzen vanaf hun baby-zijn al naar dingen. Dingen aanwijzen is volkomen ingebakken. Pas later leren we bvb met een muis een pijltje te bedienen dat heel ergens anders staat. Daarom snappen ouderen/bejaarden dit concept helemaal niet. Wijzen is inituitief. Dit is werkelijk een enorme stap vooruit.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!