Bemiddelingsbureau voor bloggers

27 juni 2006, 07:53

Marketingfacts had het bureau Scoopt al gesignaleerd op 13 oktober 2005 en 27 juli 2005. Het bureau bemiddelde tot nu toe tussen consumenten en officiële media op het gebied van fotorechten. In het verlengde ervan heeft Scoopt nu een dienst ontwikkeld voor bloggers.

De dienst, ScooptWords genaamd geeft aan bloggers een button, die op hun weblog geplaatst kan worden ter aanduiding dat het blogmateriaal beschikbaar is voor officiële media, maar wel tegen een vergoeding. Redacteuren van kranten, radio- en televisieprogramma’s kunnen op de button drukken om het materiaal aan te vragen. De dienst is vrij voor bloggers, maar Scoopt berekent 25 procent als commissie bij verkoop.

Scoopt werkt samen met Creative Commons, een non-profit rechtenorganisatie, die flexibele licenties hanteert ten opzichte van traditionele copyright. Onder Creative Commons kan een blogger bijvoorbeeld gratis uitwisseling van een blog toestaan voor non-profit doeleinden, terwijl de rechten voor commercieel gebruik beperkt blijven.

Jak Boumans is adviseur content strategie bij Electronic Media Reporting, een bureau actief sinds 1990 en gespecialiseerd op het gebied van content. Electronic Media Reporting kent vier werkgebieden: strategisch advies: studies: evaluatie en audits van projecten (o.a. voor de EU); publicitaire producties (nieuwsbrieven, boeken, congressen, reizen). Jak Boumans houdt een dagelijks, Engelstalig blog Buziaulane bij over de contentindustrie. Jak Boumans is ook een van de organisatoren van de multimedia contentwedstrijd Europrix.nl en de Nederlandse voorselectie van de World Summit Awards. ook is hij promotor van de Europrix Top Talent Award, een multimedia wedstrijd voor jonge producenten. Hij is tevens secretaris van de European Academy of Digital Media. Jak Boumans publiceert nationaal en internationaal. Hij publiceerde in 1986 het Online Handboek (Spectrum). Hij levert ook bijdragen aan vakstudies zoals E-Content, Technologies and Perspectives for the European Market (2004).

Categorie
Tags

4 Reacties

    media

    Geen probleem Jak, was er ook één met knipoog.

    Het is een interessante ontwikkeling en mag zeker niet ontbreken op Marketingfacts!


    27 juni 2006 om 13:10
    Diederik

    verwacht net als Marco beperkte, maar toch wel enige markt. het initiatief geeft wel aan dat kwalitatieve en/of originele content beloond wordt en dat is goed.


    27 juni 2006 om 15:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!