RSS als alternatief voor e-mailmarketing?

RSS als alternatief voor e-mailmarketing?

Het is een tijd rustig geweest op het gebied van RSS-marketing maar het is nog lang niet afgeschreven zo blijkt uit een nieuw onderzoek van Jupiter Research (via: Dutchcowboys).

Ongeveer 11 procent van de ondervraagde e-mailmarketeers geeft aan dat ze de content voor e-mailmarketing inmiddels ook publiceren in RSS-feeds, 25% zegt dit te gaan doen binnen een jaar. Belangrijkste reden om de content ook via RSS-feeds aan te bieden is op verzoek van klanten (30%), verhogen aantal abonnees (25%) en uit concurrentie-overweging (10%). In het algemeen wordt RSS gezien als een alternatief voor e-mailmarketing omdat het problemen zoals spam en phising omzeilt.


Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Nadeel is natuurlijk wel bekend: de kans dat het gelezen wordt is een stuk kleiner, omdat de ontvanger zelf bepaald wat ze wel en niet lezen bij een RSS feed. E-mails staan gewoon tussen je andere belangrijke dingen, en lees je wel even snel (of werpt er in ieder geval een blik op).

    geplaatst op
  • En hoe groot is de RSS penetratie op dit moment? Zijn hier cijfers over bekend?

    geplaatst op
  • Ik denk nog redelijk laag. Alhoewel de introductie van Windows Vista met al zijn RSS inbouw een flinke stijging zal veroorzaken. Vraag is alleen wanneer Vista gereleased gaat worden.

    geplaatst op
  • "In het algemeen wordt RSS gezien als een alternatief voor e-mailmarketing omdat het problemen zoals spam en phising omzeilt."

    Is dat zo? Je schrijft eerst dat 11% van de ondervraagde e-mailmarketeers dat ze content voor e-mailmarketing OOK publiceren via RSS. Hoeveel marketeers hebben e-mail de rug toegekeerd en doen alleen nog zaken via RSS? Daarnaast zijn SPAM en phising lastig omdat je bericht minder opvalt in de inbox van degene die je wil bereiken, maar wanneer je de afzender duidelijk maakt en (double) opt-in handelt lijken die 'problemen' niet echt desastreus voor het resultaat van bijvoorbeeld je nieuwsbrief.

    geplaatst op
  • Opvallend is wel dat bezoekers die via RSS komen hetzelfde gedrag vertonen als mensen via een (redactionele) emailnieuwsbrief. Ze blijven even lang op de site en vragen even veel pagina's op. Dit blijkt uit een klein (mini zegmaar) onderzoekje in de statistieken van waarmaarraar.nl en een van m'n klanten.

    geplaatst op
  • Robert-Jan, ik schat het aantal bewuste RSS-gebruikers op 5%; het aantal onbewuste RSS-gebruikers (er zijn immers steeds meer applicaties zoals Live Bookmark van Firefox, MyYahoo, etc die gebruik maken van RSS zonder dat de gebruiker weet dat het om RSS gaat) ligt inmiddels een factor hoger (zie ook Yahoo-onderzoek over RSS-gebruik in de VS).

    Aardig is dat Adforesult vandaag een artikel heeft waarin het meldt dat RSS-feeds steeds populairder worden als vervanger van e-mailnieuwsbrieven maar dat dit ten onrechte is aldus Amerikaans onderzoek van usability-guru Jakob Nielsen:

    (...) Groot voordeel van rss-feeds voor commerciële verzenders is dat ze spamfilters omzeilen. Marketeers zetten ze dan ook steeds vaker in. Maar deze vorm van elektronische communicatie heeft ook zo zijn nadelen, aldus een onderzoek van Jakob Nielsen, een Amerikaans expert die e-mail test bij ontvangers.

    E-mails komen bij ontvanger over als een warmer medium. Zij scannen hun mailbox razendsnel, maar besteden aan het openen en lezen van e-mails meer tijd dan aan rss-feeds, zo is gebleken uit eye-trackingonderzoek.

    Van geopende e-mails wordt gemiddeld nog geen twintig procent geheel gelezen. Als de rss-reader wordt geopend, kijkt de abonnee in eerste instantie alleen naar de koppen van de berichten die sterk met elkaar concurreren. Ontvangers blijken een sterkere band te hebben met nieuwsbrieven waarop ze zich bewust hebben geabonneerd en vaak ook naar uitkijken. Bij rss-berichten is die band veel minder sterk.

    De onderzoekers doen de aanbeveling om e-mailnieuwsbrieven zo te ontwerpen dat ze makkelijk te scannen zijn. Ook het opzeggen van het abonnement moet nog veel gemakkelijker worden. De tijd die nodig is om je af te melden is weliswaar teruggelopen van ongeveer drie minuten naar één minuut, maar het moet nog sneller kunnen. Daarmee wordt het e-mailbestand schoner, terwijl internetgebruikers minder geneigd zullen zijn strengere spamfilters te installeren. Dat maakt het leven van e-mailmarketeers weer eenvoudiger. (...)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.