Wat betekent het om een businessblog bij te houden?

Wat betekent het om een businessblog bij te houden?
Frank Janssen is terug met een uitstekende samenvatting van een onderzoek naar de werkwijze van bloggers (pdf) uitgevoerd door het Center for Marketing Research van de Amerikaanse University of Massachusetts uit Dartmouth. Voor het onderzoek zijn 74 succesvolle en onafhankelijke business bloggers geïnterviewd. Bloggers die gemiddeld zo'n 2 tot 3 jaar bezig zijn.

Het 60 pagina's lange rapport Behind the Scenes in the Blogosphere (pdf) bevat een schat aan adviezen en achtergronden over businessbloggen met als belangrijkste aandachtspunten:
  • Bloggen vraagt tijd en commitment
  • Blogs moeten onderdeel zijn van een groter plan
  • Een blog is een conversatie

Geplaatst in

Delen



Er zijn 15 reacties op dit artikel

  • "Een blog is een uitnodiging om e debateren, te discussiëren en uit te wisselen. Dat maakt het verschil met websites. De uitnodiging om te reageren en het menselijke gezicht trekt mensen naar binnen".

    Op http://www.ouderalleen.nl werken de genoemde ingrediënten, zoals debateren, discussiëren en informatie wisselen uitstekend. De leden creeëren een eigen discussie. Er is blijkbaar, zoals uit het onderzoek blijkt, een enorme behoefte aan. Ik wil eraan toevoegen dat mensen ook steun bij elkaar zoeken.

    Ik kan me zo voorstellen dat consumenten dat ook bij elkaar doen. Mensen hebben behoefte aan erkennning en erkenning.

    Groet,

    Arnoud

    geplaatst op
  • Arnoud, als ik het goed begrijp is ouderalleen.nl geen blog maar een forum, correct?

    Ik denk dat we onderscheid moeten maken in de doelstelling van businessblogs. In het ene geval gaat het om authenticiteit en expertise te tonen (vanuit persoon of bedrijf) en in het andere geval gaat het om het creeeren van online communities (al dan niet met blogs, fora, etc).

    geplaatst op
  • Marco,

    Je hebt helemaal gelijk.

    Alleen zo boeiend om te lezen dat de psychologische factoren die tot het succes leidden zoveel met elkaar overeenkomen.

    Groet,

    Arnoud

    geplaatst op
  • Wat is eigenlijk nou primair het verschil tussen een blog en een forum? Alleen dat je zelf items kan plaatsen?

    geplaatst op
  • Een goede vraag Erwin. Ik denk dat er veel overlappingen zijn aan te wijzen. Echter, het verschil zit hem naar mijn idee in degene die aansturing geeft.

    Op het forum van http://www.ouderalleen.nl in de rubriek doehetgoedkoop worden heel veel meningen en ervaringen uitgewisseld over prodcuten en acties van bedrijven.

    Het zijn particulieren die deze rubriek leidden.Zij hebben het initiatief. Ik kan me voorstellen dat een blog, opgezet door een bedrijf, het initiatief naar zichzelf toe kan trekken. Zij bepalen dan min of meer de agenda, bijvoorbeeld door thema's aan te snijden die ze graag onder de aandacht van particulieren willen brengen. Ook kunnen zij vanuit de statistieken informatie filteren. Zij hebben daardoor de touwtjes in handen. Op een forum is dit niet het geval.

    Groet,

    Arnoud

    geplaatst op
  • Okee,
    Als ik nou een blog maak met alleen geregisteerde leden, wordt het dan al meer een forum?
    Als ik nou een blog waar geregistreerde leden anderen kunenn introduceren, wordt het dan al meer een forum?
    Als ik nou een blog maak waarbij de community comments kan waarderen, ranken. Waarbij mensen met lage ranking (slecht commentaar) verdwijnen uit het zicht.Wordt het dan al meer een forum?
    En als ik nou een blog maak waarbij je als 'gastblogger'mag schrijven, Wordt het dan al meer een forum?
    En als ik nou een blog maak waarbij je als 'gastblogger'mag schrijven, en waarbij de community postings kan waarderen, ranken. Waarbij mensen met hoge rankings automatisch meer worden getoond? Wordt het dan al meer een forum?

    Wat ik wil zeggen: volgens mij proberen we met z'n allen kunstmatig 'fora' te onderscheiden van ' blogs' maar volgens mij zijn het gewoon community websites met of zonder verschillende soorten reactiemogelijkheden. Het streven naar een ' blog' of 'forum' werkt alleen maar beperkend.

    geplaatst op
  • Erwin, mee eens. Weblogs en fora zijn beide instrumenten om een online community te faciliteren. Toch zijn er een paar verschillen:

    - bij een weblog bepaal jij als blogger de richting van de discussie; bezoekers kunnen alleen reageren op de door jou gestarte discussie;
    - een weblog is opener en minder georganiseerd dan een forum waar je van te voren de discussies in vakjes probeert te stoppen.

    Maar zoals gezegd, beide zijn instrumenten voor het faciliteren van een online community. Een blog is vooral interessanter als je als bedrijf of persoon wilt profileren.

    geplaatst op
  • Nog een aanvulling op de reactie hiervoor: een weblog heeft ook meer mogelijkheden om een afgerond journalistiek product neer te zetten. Ik doel dan op vormgeving en opmaak, dus indeling, foto's, video etc. En waar het forum inderdaad alles in vakjes probeert te stoppen, probeert het weblog format via de indeling van de pagina (linker-/rechterkolom) bezoekers te triggeren om ook een kijkje te nemen bij de andere artikelen en discussies (overzicht laatste nieuws en reacties).

    @ Erwin: Ik ben trouwens heel erg voor het onderscheiden van allerlei formats. Op die manier zijn we ook in de offline wereld vertrouwd geraakt met verschillende vormen. Een huis-aan-huis blad en een dagblad hebben een eigen stijl/formule en noemen we om die reden niet allemaal krant. Anders gezegd: we hebben heel veel online papier, maar juist door het benoemen van de vormen leren we de verschillen herkennen en waarderen.

    Nog bedankt voor je compliment Marco!

    geplaatst op
  • Kijk, nou we're talking! "Op die manier zijn we ook in de offline wereld vertrouwd geraakt met verschillende vormen". Ja idd, in de online wereld raken we ook gewend aan verschillende vormen. Het is goed om iets te kunnen benoemen zodat jer aan kan wennen.

    Het grote verschil is echter de oneindige flexibiliteit in de online wereld. Die is onvergelijkbaar met de offline wereld. Ik geloof dat blogs zoals we die vandaag kennen gaan verdwijnen. Ze gaan op in fora, in websites, sharing sites en whatever. De functies echter uit blogs blijven. En worden sterker dan ooit. Het woord 'blog' heeft er straks voor gezorgd dat mensen zich bewust zijn dat ze zelf ook hun bijdrage kunnen leveren. Een belangrijke stap, maar tijdelijk. That's all.

    geplaatst op
  • @Erwin: Anders Floor gaf begin 2005 al eens aan over twee jaar heeft niemand het nog over weblogs en doelde precies op de opmerking die jij ook maakt; Functie blijft maar de verschijningsvorm kon wel eens aanzienlijk gaan wijzigen.

    geplaatst op
  • Anders heeft nog een klein jaarte; ik vrees dat hij zijn weddenschap gaat verliezen ;-)

    Maar in grote lijnen heeft hij (en Erwin) gelijk; de weblog in zijn huidige vorm zal veranderen en wellicht niet meer bestaan. Als ik kijk naar de business- of kennisblogs waarbij ikzelf betrokken ben, dan vind ik het nog steeds jammer dat kennis wegzakt in het archief en daar met moeite weer uit is te halen. Alle tagging, gebruik van rubrieken en zoekfunctionaliteiten ten spijt. Er moet iets komen waarmee nieuwe kennis 'automatisch' wordt toegevoegd aan bestaande en direct beschikbaar is. Zelf hoop ik nog steeds op de versmelting van wiki en weblogs maar dat schreef ik enkele jaren geleden ook al. Expression Engine heeft in haar nieuwste versie nu overigens wel een wiki geimplementeerd; ik hoop er snel mee te kunnen experimenteren.

    geplaatst op
  • @ Erwin: Ik ben het niet met je eens dat blogs gaan verdwijnen. Ook websites zijn niet verdwenen, ik denk dat al deze vormen in de komende jaren naast elkaar blijven bestaan. Vergeet ook niet dat er inmiddels 10 miljoen blogs zijn en dat de meeste van deze blogs als een persoonlijk dagboek fungeren.

    Uiteraard zal de verschijningsvorm evolueren (eens met Erik), maar dat zal ook voor bijvoorbeeld fora en websites zo zijn. Zo zal op websites naast een print- en een e-mail optie ook een reactie-optie straks heel normaal zijn.

    @ Marco: Leuk om te zien hoe je inmiddels ook gelooft in de kracht van wikis en de combinatie met weblogs. Ik herinner me nog dat je in eerste instantie daar nog de nodige bedenkingen bij had. ;-) Maar even serieus: ik denk dat als je de kennis niet wil laten wegzakken er - naast een actief beheer van de actuele postings - er eveneens een actief beheer van het historisch materiaal moet komen. Dus even los van de tool, er zal dus menskracht nodig zijn om het oudere materiaal op orde te krijgen en toegankelijk en aantrekkelijk te houden. Zie het maar als de bibliothecaris (wikipedian?) van het online tijdperk.

    geplaatst op
  • @Marco/Frank: Het archief is inderdaad een goudmijn waar we af en toe een karretje naar beneden laten als we een link leggen in een nieuwe posting, maar er wordt zeker nog niet uitgehaald wat er in zit. De ROI van een posting kan hoger ;-) Aan de andere kant is het recent uitgegeven Marketingfacts jaarboek eigenlijk ook een methode om het archief weer eens uit te nutten.

    geplaatst op
  • @ Erik: Over uitnutten gesproken: dat doet mij er aan denken dat ook in presentaties en artikelen veel content van postings wordt hergebruikt!

    geplaatst op
  • @Frank: "Ook websites zijn niet verdwenen". Weblogs zijn websites. Net als alle flash site, 3D sites, community sites, podcast sites etc etc. Over een paar jaar laat elk bedrijf elke medewerker bloggen en ontsluit deze gegevens via hun site. Daar staan gewoon een RSS feed op oid. Het schrijven an sich noemen mensen dan misschien wel bloggen. Maar het uiterlijk lijkt helemaal niet meer op een blog.

    Ook in de marketingwereld gaat dat gebeuren. Dit is mijn idee hierover: Adfoblog integreert in Adformatie.nl, Molblog in marketing-online.nl. Marketing Pulse in Marketing Tribune en AdfoResult zal ook gaan bloggen. (MarketingFacts blijft marketingfacts). Die sites (!) gaan veel meer toegevoegde waarde bieden in de carriere van marketeers. Nu is dat nog alleen 'nieuws'. Om te beginnen komt er een registratiefunctie waardoor iedereen bij voor- en achternaam bekend is. Daarnaast komt er een 'classificatie' voor schrijvers, mensen die een bijdrage een leveren. Zo komen de experts vanzelf naar boven. Deze merken weren adverteerders maar zoeken bewust naar toegevoegde waarde voor hun leden. Ik mis nog altijd een overzicht van alle marketingboeken, met recensies geschreven door leden van de community. Het merk zou de boeken kunnen gaan verkopen. Bij een goede recensie zouden de merken minimaal 10% van de verkoopprijs kunnen gaan verdienen (via een affiliateprogramma met bvb managementboek.nl of rechtstreeks bij de uitgevers, dan zit er zelfs nog meer in). Ook kunnen de merken kaartjes gaan verkopen voor marketingevents. MF zet al stappen in die richting. Eenmaal aangemeld voor het event, hoef je natuurlijk geen 'banner' van dat event te laten zien. Nog een stap verder gaan banen. Als je bij deze merken je profiel achterlaat en je ambitie, kunnen jobsites passende banen gaan aanbieden. Zo groeien marketingweblogs met lezers uit tot echte communities waar ze een stap verder worden geholpen in hun carriere. (in het boek noem ik dit personal career brands). Ik denk dat het aan alle kanten hier naartoe gaat.

    @Erik: Het Marketingfacts jaarboek is briljant! Ik heb het pas kort in huis maar ik ben helemaal enthousiast. Ik denk idd. dat dit pas versie 1.0 van een hele lange reeks wordt!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.