SELFTV: burgerjournalsitiek, crossmedia en streaming

18 juni 2006, 05:11

Op donderdag organiseerde de HKU Faculteit KMT het seminar SELFTV over burgerjournalistiek cross-mediale toepassingen en live and on-demand streaming. Bovendien werd aan het einde van de dag HKUTV gelanceerd. Ondanks dat er veel technisch fout ging en de spreker Schmulik Kaufmann van Outloud geruisloos was verdwenen voor zijn presentatie, werden er een paar presentaties gehouden, die de moeite waard waren, en leverde het seminar ook drie kleine nieuwtjes op. De titel SELFTV was duidelijk bedoeld als een paraplu. Televisie is duidelijk aan het veranderen en dat heeft consequenties voor de omroepen en schept nieuwe mogelijkheden voor iedereen om zelf met RTV bezig te zijn.

In het blok burgerjournalistiek (citizens’ journalism, civic journalism) vertelde Machteld Smits van RTVU over de ervaring van de regionale omroep met het blog Unieuws.nl Dit blog werd gestart aan het begin van dit jaar vóór de gemeenteraadsverkiezingen en is intussen een levendig blog dat meer dan 15.000 pageviews heeft geregistreerd, 1.000 posts en 2.500 reacties telt en 400 bloggers heeft. De redactie ziet het blog met posts, reactie en foto’s als een participatie van de burger, maar modereert het blog wel. Uit de blogs en de reacties is 5 tot 15 procent bruikbaar voor de redactie om op te volgen en te gebruiken in uitzendingen. Tot nu toe is een keer een onderwerp (Hondenbelangen) gebruikt als nieuwsitem. De redactie ziet echter niet dat programma’s nu gevuld gaan worden met items en filmpjes afkomstig van het blog. Nieuwtje: RTVU bloggers kunnen over twee weken hun video’s beginnen in te sturen.

In het blok cross-mediale toepassingen werd het niet echt cross-mediaal; het was meer internet als een verlengstuk van televisie. Liestbeth van de Kar van NPS Nieuwe Media zette uiteen wat de afdeling aan het doen was met internet activiteiten voor televisieprogramma’s als Sesamstraat, Klokhuis met Sketchstudio, New Arrivals en Fok Jou. Met name Sketch Studio van de VPRO is een succes. Kinderen hebben reeds 665.000 sketches ingestuurd, waarvan er een aantal op TV getoond zijn. Nieuwtje: NPS Nieuwe Media/VPRO gaat een Gamestudio op internet produceren, waar kinderen hun eigen games kunnen maken.

Bijna surrealistisch was de presentatie Welcome to Eternity van Peter Mechels van KHLim en Zoom TV in België. Zijn stellingen zijn dat we een point of no return hebben bereikt in de digital (r)evolutie. Content is king, maar context is zijn maitresse. Om SELFTV te gaan doen is er een mate van bereidheid nodig om te veranderen en het navelstaren in het kwadraat te verlaten. Hij riep de omroepen op om TV management by Excelsheet te verlaten en te erkennen dat een merk een co-producent is en de zender de gateway.

In het blok Live & On-demand streaming werd meer gekeken naar de technische mogelijkheden. Chris Herrebrugh van Dutch View stelde dat de consument producent wordt en dat high definition niet het internet zal verstoppen. Aan de hand van ADSL aanbiedingen toonde hij aan dat breedband niet de factor is die consumer generated content stimuleert. Terwijl de snelheid van het downloaden 12 keer is verhoogd in de afgelopen jaren is het uploaden van o.a. consumer generated content slechts vier keer versneld tot 1 Mb of iets meer. Nieuwtje: Omroepen en de service providers verenigd in Streamgate voor de technische voorziening van breedband, zijn in onderhandeling om het samenwerkingsverband om te zetten in een stichting.

Fred Siebelink van KX Radio vertelde een bevlogen verhaal over het internet radiostation, waarvan de servers staan in de slaapkamer van Rob Stenders. Zijn boodschap was dat de omroepen zullen verdwijnen en dat internet station succesvol kunnen zijn als ze maar in formaten denken.

De dag werd ingeleid en uitgeleid. De inleiding was een cultuurhistorische beschouwing van professor David Garcia over de mythes en realiteiten van burgerjournalistiek. Hij vroeg zich af of door burgerjournalistiek amateurisme naar een ander niveau gebracht zou worden. Zou dit een grotere verdomming betekenen of een stimulans om met professionals samen te werken. Aan het einde van de dag stelde Rob van Kranenburg van het Virtuele platform nog een groot aantal vragen. Een van de vragen interesseerde mij wel: gaan we alle uitingen van burgerjournalistiek en blogging bewaren?

Voor meer informatie over het congres lees mijn Engelstalige postings op Buzialane.

Jak Boumans is adviseur content strategie bij Electronic Media Reporting, een bureau actief sinds 1990 en gespecialiseerd op het gebied van content. Electronic Media Reporting kent vier werkgebieden: strategisch advies: studies: evaluatie en audits van projecten (o.a. voor de EU); publicitaire producties (nieuwsbrieven, boeken, congressen, reizen). Jak Boumans houdt een dagelijks, Engelstalig blog Buziaulane bij over de contentindustrie. Jak Boumans is ook een van de organisatoren van de multimedia contentwedstrijd Europrix.nl en de Nederlandse voorselectie van de World Summit Awards. ook is hij promotor van de Europrix Top Talent Award, een multimedia wedstrijd voor jonge producenten. Hij is tevens secretaris van de European Academy of Digital Media. Jak Boumans publiceert nationaal en internationaal. Hij publiceerde in 1986 het Online Handboek (Spectrum). Hij levert ook bijdragen aan vakstudies zoals E-Content, Technologies and Perspectives for the European Market (2004).

Categorie
Tags

5 Reacties

    Arnoud Rademaker

    Beste Marco,

    Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.

    Thema-weblogs kunnen de media voorzien van achtergrondinformatie.

    De media levert algemene informatie aan de thema-weblogbeheerder.

    Omdat thema-weblogs nog in hun kinderschoenen staan, kun je er op rekenen dat ze steeds professioneler worden. Toch krijg ik de indruk dat zij op weg zijn om uit te groeien tot een algemeen geaccepteerde bron van achtergrondinformatie.

    De media en de weblogs vullen elkaar aan. Ze voorzien elkaar in een behoefte. Dat belooft nog wat. Dat beiden nog met elkaar moeten leren omgaan is een logisch gevolg van een nieuwe ontwikkeling.

    Groet,

    Arnoud


    18 juni 2006 om 07:41
    Arnoud Rademaker

    excuses,

    Ook bij mij staat alles nog in de kinderschoenen.

    Om te voorkomen dat er een verkeerde indruk wordt gewekt heb ik de url is gecorrigeerd.

    Arnoud


    18 juni 2006 om 08:04
    jakbou

    Beste Arnoud,

    Kun je je reacties meer context geven. Ik voel me net alsof ik middenin een discussie terecht kom. Reageer je op het artikel over SELFTV of op een andere discussie?


    18 juni 2006 om 14:12
    Arnoud Rademaker

    Hoi Jak,

    Goed dat je om een toelichting vraagt.

    In het artikel over SELFTV staat het volgende geschreven, namelijk:

    De dag werd ingeleid en uitgeleid. De inleiding was een cultuurhistorische beschouwing van professor David Garcia over de mythes en realiteiten van burgerjournalistiek. Hij vroeg zich af of door burgerjournalistiek amateurisme naar een ander niveau gebracht zou worden. Zou dit een grotere verdomming betekenen of een stimulans om met professionals samen te werken.

    In mijn reactie heb ik hardop nagedacht over de vraag van David Garcia waarmee hij zich afvraagt of de burgerjournalistiek amateurisme naar een ander niveau gebracht zou worden? Ik ga ervan uit dat hij het hier over weblogs heeft. Klopt dit?

    In mijn eerste reactie heb geef ik aan dat er in de toekomst vaker samengewerkt zal worden. De reden hiervan is dat ik denk dat themaweblog-beheerders zich enorm kunnen specialiseren. Alleen al op het thema van mijn weblog zou ik al talloze specialisaties kunnen opnoemen. Hetzelfde geldt voor talloze andere thema’s zoals de vlindertrek?

    Groet,

    Arnoud


    18 juni 2006 om 18:37
    jakbou

    Beste Arnoud,

    Dank voor de toelichting. De uiteenzetting van David Garcia en Rob van Kranenburg werden verschillende interessante thema’s aan de orde gesteld. Het waren beide boeketten met verschillende soorten bleomen.

    Je opmerking over themablogs is terecht. In feite wrd door de verschillende sprekers aangegveen dat zij een combinatie verwachten van professionele media mensen met inbreng van amateurs. Wel moet men bedenken dat deze uitspraken gedaan worden door professionele media mensen; de vraag kan gesteld worden of er thema-blogs zijn die volledig gerund worden door amateurs en een leadwaarde hebben van 5 tot 15 procent voor offciele media.

    Groet Jak


    19 juni 2006 om 08:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!