Professionals zoeken beter

23 mei 2006, 05:30

Professionals zoeken beterEbase: Bibliothecarissen zijn aanzienlijk beter in het vinden van informatie via zoekmachines dan de gemiddelde internetgebruiker. Dat blijkt uit een onderzoek aan de Universiteit van Michigan. De afgelopen jaren hebben medewerkers van de afdeling Patient Education Resource Center (PERC) ruim 2100 zoekopdrachten uitgevoerd voor kankerpatiënten. Na afloop vroegen zij de patiënten om een evaluatieformulier in te vullen. Uit de evaluaties bleek dat de medewerkers veel informatie vonden die patiënten niet op eigen houtje hadden kunnen vinden. “Een van de meest interessante bevindingen was dat 65 procent van de patiënten aangaven dat ze zelf niet de informatie hadden kunnen vinden die wij hen toezonden”, zegt medewerker Ruti Volk tegen Reuters Health. Nog eens 30 procent zei dat PERC nieuwe informatie had gegeven. Slechts 4 procent van de deelnemende patiënten gaf aan de informatie zelf al te hebben gevonden.

“Hoewel men zegt dat alles beschikbaar is op internet en informatie toegankelijk is als nooit tevoren, blijken mensen nog steeds de hulp van professionals nodig te hebben om de informatie te vinden die ze zoeken”, aldus Volk.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Xeskino

    Ik kon nergens lezen waarom “professionals” beter in staat zijn om te zoeken dan de gewone internet gebruikers. En watvoor methode(s) wordt door “professionals” gebruikt om beter te kunnen zoeken. Ik ben wel benieuwd.


    23 mei 2006 om 08:54
    Bram Koster

    Op zich lijkt deze bevinding logisch: die mensen zijn dagelijks met niets anders bezig dan het vinden van informatie. En het is nog logischer als je bedenkt dat veel zoekmachines op de een of andere manier voortkomen uit of geïnspireerd zijn op zoekmachines uit de bibliotheken.

    Maar vanuit een marketingperspectief kun je natuurlijk ook concluderen dat zoekmachines op internet kennelijk nog niet de juiste balans tussen ‘vindingrijkheid’ en gebruiksvriendelijkheid hebben gevonden om de gemiddelde internetgebruiker even succesvol te laten zijn als de professional. Ideetje voor Google 2.0?


    29 mei 2006 om 10:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!