Glue London grote winnaar van de MSN European Creative Awards

17 mei 2006, 13:27

MSN European Creative Awards 2006

MSN heeft de winnaars van de tweede editie van de MSN European Creative Awards bekend gemaakt. De jury, bestaande uit prominente industrie-experts uit heel Europa, kwam vorige maand in Londen bijeen om uit 255 inzendingen 14 winnaars in 5 categorieën te kiezen.

Het gerenommeerde Londense reclamebureau Glue London kreeg de overall hoofdprijs evenals de eerste prijs in de categorie fmcg voor zijn Snickers Bowl-campagne voor MasterFoods. Deze campagne werd geroemd om het creatieve concept en om de zeer doordachte toon waarmee de doelgroep – 15- tot 22-jarige skatende rock-fans – werd benaderd. De jury oordeelde dat deze advertentiecampagne nieuwe wegen inslaat op het gebied van consumentenbinding en doelgroepbenadering.

Automotive

In de categorie Automotive ging de eerste plaats naar het Zweedse reclamebureau Daddy, voor de bijzonder effectieve ‘Reassuringly Safe’-campagne voor de Volkswagen Polo. Het eenvoudige maar zeer goed doordachte concept achter de webadvertenties werd door veel juryleden geroemd om de aantrekkingskracht, de humor en de indrukwekkende aandacht voor detail. De jury gaf de derde plaats aan het Franse BETC Euro RSCG voor de Peugeot 1007-campagne, maar oordeelde dat de andere inzendingen in deze categorie te weinig grensverleggend waren om een tweede plaats te rechtvaardigen.

Liefdadigheid/NGO

Met slechts negen bureaus die een advertentiecampagne voor deze categorie instuurden, was de animo gering vergeleken met de andere sectoren. De jury verbaasde zich daarbij over het algemene gebrek aan creativiteit van deze inzendingen, die veel lager was dan in de andere categorieën. Niettemin ontving het Britse Profero de eerste prijs in deze sector voor de intelligent opgezette ‘Smart Online, Safe Online’-campagne voor het Britse Central Office of Information. Door gebruik te maken van een ‘messenger buddy’ in MSN Messenger bood Profero een nieuwe benadering om de doelgroep van 11- tot 14-jarigen een veilig communicatiegedrag op internet bij te brengen. Een tweede plaats werd niet uitgereikt, de derde plaats was voor PHD en Lateral voor hun RSPCA Laying Hens-campagne.

Consumer/FMCG

De advertentiecampagne van Levi – Night Manoeuvres genaamd en ontwikkeld door het Britse Starcom – ontving de tweede prijs in de categorie consumentenproducten, vooral vanwege het grote interactieve karakter ervan. De derde plaats was weggelegd voor het Nederlandse Dr Banner voor de Wehkamp-campagne.

Financiële dienstverlening

De juryleden waren unaniem van mening dat de inzendingen in deze categorie grote verbeteringen ten opzichte van veel andere advertentiecampagnes in deze sector vertoonden. De winnaars zetten dan ook nieuwe standaarden neer voor advertenties in de financiële sector, Glue Londen viel opnieuw in de prijzen en eindigde maar liefst als eerste én tweede in deze categorie. De eerste plaats was voor de zeer humoristische ‘Virgin Credit Card Plastic Surgery’-campagne en de tweede voor de visueel zeer aantrekkelijke ‘Say Yes’ advertentiecampagne. Starcom Digital en Dare werden beloond met de derde plaats voor de ‘Inventive Spirit’-campagne voor de Barclays Bank. Deze prijs werd toegekend voor de heldere communicatie en de effectiviteit van het bericht.

Telecom, media en entertainment

Volgens jurylid Sam Ball, oprichter van het Britse Lean Mean Fighting Machine, was de concurrentie in de categorie telecom, media en entertainment dit jaar het grootst. Dit maakte het zeer lastig om de winnaars aan te wijzen. Niettemin ging de eerste prijs in deze categorie naar het Franse BETC Euro RSCG, voor haar Orange Talk Now-campagne. Deze campagne maakte op een intelligente manier gebruik van het concept van stam gedrag in combinatie met creatieve animaties om de doelgroep van 15- tot 25-jarigen te bereiken.

Het reclamebureau Agency Republic en mediabedrijf PHD – beiden van Britse origine – werden bekroond met de tweede plaats voor hun advertentieserie voor BBC Radio 1. Deze campagne illustreerde overduidelijk de boodschap van diversiteit en verscheidenheid, verpakt in muziek. Mediabedrijf Mindshare Interactive en reclamebureau Play, eveneens beiden Brits, werden beloond met de derde prijs voor de zeer creatieve promotie van een nieuw tv-programma op ITV, Supernatural genaamd.

Bron: MSN

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Peter van der Helm

    Hallelujah wint bronzen award in Europese MSN 2006 Creative Competition

    Als enige Nederlandse bureau heeft Hallelujah een award gewonnen bij de

    Europese MSN 2006 Creative Competition: een Europese vakprijs voor creatieve

    internetreclame. Het betreft een bronzen award welke is toegekend voor het

    gebruik van de Proximity Banner in een campagne voor Wehkamp. Het resultaat

    was een 70% hogere click through rate dan bij een conventionele banner. In

    een reactie op het winnen van de award doet Hallelujah¹s Peter van der Helm

    logischerwijs weinig moeite om zijn vreugde te verbergen. ³We zijn er

    superblij mee! En dat als klein en relatief onbekend bureau tussen allerlei

    grotere en meer gereputeerde partijen. Ongelooflijk. Zeker als je je bedenkt

    dat onze inzending van dezelfde case voor de Spin Awards niet eens

    genomineerd was.², aldus Peter.

    De Proximity Banner is een nieuw soort banner die reageert op muisbewegingen

    van de bezoeker van een site en daardoor een dialoog aangaat met die

    bezoeker. In plaats van dat de sitebezoeker een banner selecteert wordt de

    bezoeker door de Proximity Banner geselecteerd. Het resultaat is een zeer

    doeltreffende en niet-irritante manier van communiceren met de potentiële

    consument. Doordat de creatieve mogelijkheden van de Proximity Banner

    eindeloos zijn, is de banner geschikt om voor allerhande adverteerders te

    worden ingezet. Een samenwerking met DQ&A heeft ervoor gezorgd dat de

    techniek van de Proximity Banner probleemloos draait op alle

    admanagementsystemen. Het uitrollen van de Proximity Banner richting

    mediabureaus en adverteerders is momenteel in volle gang.

    De Proximity Banner is door Hallelujah ontwikkeld in samenwerking met

    technische partij Synantics en wordt op de markt gebracht via de joint

    venture Dr Banner. Voorbeelden van de Proximity Banner zijn te vinden op

    http://www.drbanner.nl.

    Hallelujah is een klein, jong en zeer creatief bureau dat niet alleen zegt

    media- en middelenvrij te denken, maar dit in de praktijk ook doet. Vanuit

    die houding genereert Hallelujah winnende ideeën voor zowel nieuwe als

    traditionele media. Naast Wehkamp heeft het bureau klanten als Greenpeace,

    Laboratoires Vichy, Faster Media en de Bulldog.

    Voor meer informatie:

    Peter van der Helm

    +31 6 53851360

    +31 20 6267418

    petrus@hallelujah-lk.com

    http://www.drbanner.nl

    http://www.hallelujah-lk.com


    22 mei 2006 om 08:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!