Misspellings en domainparking miljoenen business

Misspellings en domainparking miljoenen business
Iedereen heeft wel eens een domeinnaam fout ingetikt, bijv. wwwnu.nl, hotmial.nl, yhoo.com etc. Er zijn zelfs 500 manieren om Britney Spears fout te spellen. Volgens de Washington Post wordt er flink verdient aan domainparking en typo’s.

Een maand na de lancering van het .eu domein heeft Sedo, de grootste internetdomein marktplaats, al zo'n 120.000 (10% van het totaal) Europese domeinnamen te koop staan. Deze sites maken allemaal gebruik van de optie domainparking, een pagina gevuld met advertenties om te verdienen aan de ongebruikte webpagina.

Deze vorm van adverteren neemt een enorme vlucht en zelfs de investering in domeinnamen voor deze sites overtreft de $1 miljoen dollar.

De opinie over domainparking is sterk verdeeld. Sommigen spreken over junkpages die het internet sterk vervuilen, gebruikers frustreren en handelsmerken schenden, bijv. hotmial.com. Anderen beargumenteren dat deze pagina’s gebruikers juist helpen en gerelateerde onderwerpen aanbieden.

Google, Yahoo en registrars verdienen miljoenen aan domainparking en foutgespelde domeinnamen. Google en Yahoo hebben hiervoor zelfs een aparte service: Adsense for domains en Yahoo parked domains. Hierbij weigeren de twee zoekmachine giganten advertenties te tonen op webadressen die handelsmerken schenden, door middel van verkeerde spelling.

Onderzoek
Uit onderzoek van Ben Edelman, onderzoeker aan de gerenommeerde Harvard University, blijkt echter dat op veel verkeerd geschreven domeinnamen van bekende bedrijven, advertenties van Google staan. "De steun aan deze activiteit is moeilijk te verenigen met Google’s motto 'Do no evil'.", zegt Edelman die uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar reclame op ongebruikte domeinen.

Ook uit onderzoek van The Washington Post, die de tool 'URL tracer' van Microsoft gebruikte om typo-squatters te achterhalen, bleek dat op veel domeinen met foutspellingen van "Verizon Wireless" en "EarthLink" Google advertenties werden aangetroffen.

Google verdedigt haar handelswijze, en zegt dat een website uit haar advertentienetwerk wordt verwijderd als een handelsmerk eigenaar een klacht indient, vanwege mogelijke verwarring. "Unless it is confusing to somebody, trademark law doesn’t apply" zegt Rose Hagan, Google’s belangrijkste advocaat op het gebied van merkenrecht.
Tevens zegt Hagan dat de software formules niet slim genoeg zijn om handelsmerk schendingen te ontdekken.

John Meyers, general manager van Yahoo parked domains, zegt strict de Yahoo richtlijnen toe te passen en domeinen die de regels schenden zondermeer te verwijderen. Schending van de richtlijnen betreft o.a. foutgespelde domeinnamen van beroemdheden, handelsmerken en illegale praktijken. Yahoo heeft een speciale software filter geschreven die deze domeinnamen achterhaalt en verwijderd uit het advertentienetwerk.

Domainsponsor en het Australische Dark Blue Sea bieden ook de mogelijkheid advertenties als placeholder op een site te plaatsen.

"It's a lot of money!"
Deze vorm van online advertising bestaat bij de gratie van ‘type-in’ verkeer, gebruikers die een domeinnaam direct in de browser intypen, in plaats van het gebruik van een zoekmachine. Internet analisten schatten dat ruwweg 15 procent van al het verkeer op deze manier voorkomt.

Het proces is erg simpel, binnen 2 minuten kan iemand duizenden parkingsites opzetten. Bij GoDaddy, RegisterFly zijn .com domeinnamen voor een kleine $9 dollar al te koop. Info domeinnamen zijn nog goedkoper $2.99. Bij bulk zal de prijs nog lager liggen.

Google wil niet bekendmaken hoeveel geld er wordt verdient met advertenties op domainparking sites. Maar verleden week zei CEO Eric Schmidt: "It's a lot of money!"

Saillant detail is dat Google in haar eigen Adsense regels advertenties op parkeer sites verbied. In Nederland is Blixem met duizenden domeinnamen één van de grootste gebruiker van domainparking, met sites zoals jim.nl

Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Wow, uitgebreid artikel Paul, complimenten! Heb vandaag een oppasdag, maar ga zeker mijn mening op dit stuk nog formuleren. Daar is het onderwerp interessant genoeg voor.

    geplaatst op
  • Er zitten nog een aantal misspellings in je tekst ;)

    geplaatst op
  • Tja, het hele gedoe rond domeinspeculatie vind ik een grijs gebied. Stel dat je een leuke domeinnaam koopt voor een toekomstig project of iets dergelijks en deze tijdelijk parkeert, prima. Maar het speculatieve gedoe met variaties op merknamen / grote bestaande sites, het opkopen van zoveel mogelijk 3 karakter domeinen e.d. is ronduit vervuiling van het internet en daarbij ook nog eens frustrerend voor de persoon die met goede bedoelingen op zoek gaat naar een leuke url voor zijn huis / tuin / keuken / hobby / professionele site en vervolgens ziet dat 99% van de urls al bezet zijn door één en de zelfde advertentie pagina of een variant daar op.

    Flauw gezegd: Sommige mensen hebben gewoon niet de creativiteit en belemmeren vervolgens anderen door snel het domein te kapen. T'is gewoon jaloezie ;-)

    geplaatst op
  • Haha, hoeveel wordt er verdiend aan de misspelling van het woord 'verdiend'?

    geplaatst op
  • Geintje hoor. Maarre, die Harvard-prof heeft ongelijk. Hoe vaak wordt Google wel niet iets in de schoenen geschoven waar het niets aan kan of zou moeten doen? Iedereen staat het vrij om te adverteren bij bepaalde zoekwoorden. Je kunt als bedrijf slim zijn en ook op foutieve schrijfwijzen van je eigen bedrijfsnaam adverteren, zodat je kapers op de kust de wind uit de zeilen neemt (wow, treffende beeldspraak he :p). Het is toch niet aan Google om regelgeving te introduceren die het verbiedt om te adverteren op woorden die lijken op namen van geregistreerde bedrijven? Het is ook toegestaan om te adverteren op de exact goed gespelde namen van bedrijven, toch? Je bent als organisatie tegenwoordig gek als je niet als hoogste eindigt bij zoekacties op je eigen naam, zowel in de adwords--advertenties als bij de reguliere zoekresultaten.

    geplaatst op
  • Zoals ik al eerder schreef, domainparking is business: Flashgames.com, een site met alleen online link ads verdient $150.000 per jaar!

    Post-Gazette schrijft:
    "Analysts estimate these types of site, known as "domain parking," generate about 5 percent to 10 percent of search-engine revenue, putting the industry's annual revenue at about $600 million. "The profit margins are extraordinary," says RBC Capital Markets analyst Jordan Rohan. He predicts industry revenue could double to $1.2 billion within three years.

    Lees verder: Some Web sites invest in domain names alone

    geplaatst op
  • Kapaza! heeft net een nieuwsbericht geplaatst (http://www.kapaza.nl/news/30/Persbericht_Kapaza_start_bodemprocedure_tegen_domeinkapers.html) over dit onderwerp. Via SOLV zijn zij een bodemprocedure gestart om 20 domeinnamen (varianten op de merknaam Kapaza!) op te eisen. Saillant detail: wat eigen speurwerk laat in elk geval zien dat een klik op http://www.kapaza.info naar Tweedehands.nl leidt. Benieuwd of zij in augustus ook op de rechtbank verwacht worden...

    geplaatst op
  • En natuurlijk wordt er weer nog meer verdiend aan de vele 'How To' programma´s en cursussen,
    zoals ik bij paydotcom merkte; https://paydotcom.com/r/9920/faroek/1037633/.

    geplaatst op
  • Webanalysebureau Compete heeft op haar blog een kort onderzoek gewijd aan de Top 10 .cm sites naar aanleiding van een Business 2.0 artikel over de lucratieve handel in foutgespelde domeinnamen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.