75% van consumenten is bereid online hypotheek af te sluiten

75% van consumenten is bereid online hypotheek af te sluiten

75% van consumenten is bereid online hypotheek af te sluitenEerder dit jaar lanceerden zowel SNS als Postbank een online tool die het telefonisch hypotheekadvies voor klanten inzichtelijker moet maken.

Uit een eerste inventarisatie onder gebruikers van SNS Live@dvies blijkt nu dat de consument bereid is online een hypotheek af te sluiten als er op de juiste manier ook online persoonlijk geadviseerd wordt. SNS Bank heeft bij de introductie van Live@dvies het Word of Mouth marketingbureau Buzzer ingeschakeld om deze vorm van dienstverlening te beoordelen, te verbeteren en deze dienst via mond-tot-mond te verspreiden.

Ruim 300 Buzzers (bij Buzzer ingeschreven consumenten) hebben na hun adviesgesprek een enquete ingevuld, waaruit blijkt dat ruim 75% bereid is via deze innovatieve dienst ook daadwerkelijk online een hypotheek af te sluiten. De vorm van online, persoonlijk, ‘live’ advies die Live@dvies biedt vergroot daarmee significant de acceptatiegraad van internet als kanaal om een hypotheek af te sluiten. In een recent onderzoek van Assurantie Magazine gaf bijvoorbeeld slechts 5% van de ondervraagden aan dat zij bij voorkeur via internet een offerte aanvragen.

Dat is natuurlijk goed nieuws voor de aanhangers van online tools maar is 300 buzzers voldoende om een representatief onderzoek te doen?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • 300 personen an sich is voldoende om onderzoek te doen, vraag hier is meer of de groep die onderzocht is voldoende representatief is voor alle internetters om uitspraken op zo'n generiek niveau te kunnen doen.

    geplaatst op
  • Ik heb zelf meegedaan aan het onderzoek, kan je aanraden de vraagstelling ook even onder de loep te nemen. 75% is daadwerkelijk bereid online een hypo af te gaan sluiten :- 0 Bereid zijn is één ding, doen is twee. Tuurlijk het is een hartstikke leuke applicatie, die je goed kan buzzen, maar als een ieder het poppetje gezien heeft. En de buzzers zijn erg jong (check de hyve). De applicatie is goed bevonden door de buzzers, denk dat je dat wel mag zeggen.

    geplaatst op
  • Nee is zeker niet representatief voor de gehele internetpopulatie, maar het laat wel zien dat een duidelijke groep mensen ('early adaptors') zich wel aangesproken voelt. Mijns inziens is het goed dat zowel de Postbank als de SNS Bank dit soort doelgroepen dan ook de mogelijkheid biedt om ook op andere wijze direct contact te kunnen leggen met de bank.

    Niets prettiger dan zelf te kunnen orienteren, te vergelijken en op het moment dat je vragen hebt direct iemand beschikbaar hebben die als het ware met je over de schouder meekijkt. Lijkt me sterk conversieverhogend werken.

    Ben benieuwd naar de resultaten.

    geplaatst op
  • Voor alle duidelijkheid: Buzzers zijn ook gewoon consumenten ; ) De gemiddelde leeftijd van de groep die heeft deelgenomen is 32 jaar. Een stuk ouder dan de gemiddelde Buzzer die ook op Hyves actief is. Op de vraag ' aan wie zou je dit aanraden' antwoordde 60% 'aan iedereen die een hypotheek nodig heeft' , en dus niet alleen aan mensen die jong/internet-savvy zijn (andere optie bij die vraag). Over de intentie om echt af te durven sluiten: als je kijkt naar alle publieke reacties (http://www.buzzer.nl/buzzlog/weblog_item.php?id=78) zie je dat het kunnen zien en spreken van een adviseur via je computer echt indruk maakt op de mensen die hebben meegedaan. Over de vraagstelling: de intentie om ook online af te willen/durven sluiten is in nog een aantal vragen getest. De antwoorden bevestigen dat veel mensen opschuiven richting online afsluiten als ze echt persoonlijk advies kunnen krijgen via internet. En dat terwijl de Buzzers deze dienst nog met een aantal kinderziekten mee ehbben gemaakt, dus het vertrouwen in dit soort diensten zou nog verder moeten kunnen groeien. Ik geloof echt dat dit soort diensten veel sneller kan groeien dan nu de verwachting is, maar ik vergis me wel vaker in de 'vernieuwingsdrift' van onze maatschappij ; )

    geplaatst op
  • Lekkere early adaptors als ze vol bewondering naar een webcam zitten te kijken. En toch leuk dat de Buzzer Hyves gezien wordt als een kindercreche zullen ze blij mee zijn, ik zag de Buzz Hyve toch echt als doorsnee.

    Wat als je die mensen allemaal langs had gestuurd bij een hypotheekshop, denk dat de mensen die daar niet eerder geweest zijn ook enorm enthousiast zijn.

    geplaatst op
  • Altijd gedacht dat het 'early adopters' was (zo staat het ook in mijn exemplaren van het 'Engels Marketing Lexicon' en het 'Nima Marketing Lexicon').

    geplaatst op
  • Nee hoor, het is early adaptor ;-)

    geplaatst op
  • SNS gaat het nu ook gebruiken voor persoonlijk beleggings advies. Zie http://www2.telegraaf.nl/i-mail/article54161461.ece

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.