2005 wordt het jaar van de conversatie!

2005 wordt het jaar van de conversatie!

2005 wordt het jaar van de conversatie!Ondanks verwoede pogingen van Steve Rubel, heeft Time Magazine niet de blogger maar President George W. Bush benoemd tot Person of the Year. Wel hebben de bloggers een eervolle vermelding gekregen en heeft Merriam-Webster dit jaar de blog benoemd tot Word of the Year.

2004 was dan ook het jaar van de blog (of weblog). Niet alleen hebben weblogs een belangrijke rol gespeeld in de nieuwsvoorziening en PR-campagnes tijdens de Amerikaanse Presidentsverkiezing, ook hebben zij menig (interactieve) marketeer wakker geschud. Immers, nog niet eerder werd de kracht van internet zoals beschreven in The Cluetrain Manifesto zo duidelijk. In dit boek uit 1999 (!) laten de auteurs zien dat converseren met de markt van levensbelang is voor ondernemingen. Markets are conversations, talk is cheap en silence is fatal.

Apple en Mozilla hebben deze boodschap begrepen en hebben in 2004 dan ook dankbaar gebruik gemaakt van weblogs, of beter gezegd van het netwerk van weblogs ook wel blogosfeer genoemd. De G5, iPod en iTunes zijn door de blogosfeer omarmd en hebben Apple ongekend veel free publicity gegeven. Mozilla presteerde het zelfs om zonder marketingbudget maar dankzij de steun van de blogosfeer een aanzienlijk aandeel in de browsermarkt te realiseren. Sinds 9 november is de nieuwe browser Mozilla Firefox ruim 12 miljoen keer gedownload!

Dat het ook negatief kan uitpakken hebben Kryptonite en Jamba inmiddels ervaren. De met veel bombarie geintroduceerde Kryptonite Evolution 2000 U- Lock (fietsslot) bleek met een Bic balpen eenvoudig te openen. Nadat dit door de blogosfeer werd opgepakt kon Kryptonite een succesvolle marktintroductie vergeten. In Duitsland onderschatte ringtone-leverancier Jamba de kracht van weblogs door ‘anoniem’ tegenreacties te plaatsen op een negatief bericht op een weblog. Al snel werd Jamba door de blogosfeer ontmaskerd met alle gevolgen van dien.

Deze voorbeelden zijn nog maar speldeprikjes in vergelijking tot wat ons te wachten staat in 2005. De blogosfeer, dat inmiddels bestaat uit een netwerk van circa 10 miljoen weblogs, verdubbeld zich iedere 5 maanden. Miljoenen consumenten die een mening hebben en die met anderen willen delen.

Was 2004 het jaar van de weblog, 2005 wordt het jaar van de conversatie!

Deze column is ook gepubliceerd in de nieuwsbrief van La Comunidad.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Leuke column; zal nu ook maar eens de Cluetrain Manifesto gaan lezen :-)

    geplaatst op
  • Heb het vooralsnog online (moeten) lezen; boek inmiddels besteld bij Amazon maar nog steeds niet binnen :(

    geplaatst op
  • Interessant in het licht van de blogosphere is de visie die de bekende futurist Rolf Jensen in zijn boek 'De Droommaatschappij' presenteert.

    "Naarmate welvaart en vrije tijd toenemen, proberen we meer betekenis te halen uit onze materiele goederen, en komt ons besluit om iets aan te kopen eerder voort uit emotionele dan rationele overwegingen. We hebben behoefte aan een goed verhaal en we willen ervoor betalen."

    Jensen publiceerde zijn boek in 1999, grappig om te zien dat Donald Norman in zijn nieuwe boek 'emotional design' eigenlijk tot een soortgelijke conclusie komt dat het emotionele aspect vaak belangrijker is dan het rationele aspect om iets te kopen.

    De groei van de populariteit van vergelijkingssites voedt het rationele aspect en de blogosphere is bij uitstek geschikt om het emotionele aspect te voeden.

    Hebben weblogs de potentie om de de plaats te zijn waar de conversations - de verhalen - plaatsvinden?

    geplaatst op
  • Dank voor de aanvullende verwijzingen Stefan, ga beide boeken absoluut lezen. Zou het toeval zijn dat The Cluetrain Manifesto en De Droommaatschappij beide in 1999 zijn uitgebracht? En dat we nu, ruim 5 jaar na dato en aan de vooravond van de 'nieuwe internethype', opnieuw filosoferen over de macht van de consument?

    Ik denk zeker dat de blogosfeer het platform zal zijn voor de conversatie die we de komende jaren zullen krijgen tussen bedrijfsleven en consument. Overigens geldt dit niet alleen voor het bedrijfsleven maar ook voor politiek, onderwijs, etc. Vanuit de blogosfeer zullen ook andere consumer generated media hun weg vinden. Een groot deel daarvan zal vooral zijn voor de fun, maar een deel zal ook gericht zijn om de mening over bijvoorbeeld bedrijven te geven.

    Internet wordt weer spannend!

    geplaatst op
  • Via een reactie op marketingforum nog een interessante verwijzing gekregen naar Metcalfe's law.

    Zie verder:
    http://www.marketingforum.nl/forum/viewtopic.php?t=190

    geplaatst op
  • Op marketingonline stond vandaag een artikeltje over de geheimen van luxe Het sluit wel aardig aan bij het verhaal over de rol van beleving/emotie bij consumentengedrag.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.