16 miljoen euro voor kiesbeter.nl?

17 november 2005, 20:00

16 miljoen euro voor kiesbeter.nl?

Geenstijl (via: medicalfacts):

(…) Tikt u even in: www.kiesbeter.nl Mooi h?? Ach ja, het kost wat, maar dan heb je ook niks. Al is de man van zestien miljoen het daar niet mee eens. Zestien miljoen ja, want dat kostte die prachtige website. Wij herhalen het nogmaals. Zestien miljoen voor een website (zie ook: Metro). (…)

Dit kan niet waar zijn!?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

32 Reacties

    venturo

    “KiesBeter.nl wordt verder uitgebreid met informatie over onder meer huisartsen, fysiotherapeuten, verpleeg- en verzorgingshuizen, thuiszorg, geestelijke gezondheidszorg en gehandicaptenzorg. In de loop van 2006 kunt u niet alleen de website bezoeken, maar ook bellen met of binnenlopen bij een INFORMATIEPUNT bij u in de buurt.”

    En dat landelijk, ietsje meer dan alleen een websitje hoor die 16 miljoen.


    17 november 2005 om 20:28
    Roy Huiskes – chapter42

    het gaat ook niet alleen om de kiesbeter.nl site als ik het goed heb gezien.


    17 november 2005 om 20:34
    media

    Dat maakt het bericht inderdaad al iets anders. Inderdaad nog steeds een bak met geld maar toch…


    17 november 2005 om 20:35
    gooz

    Met Firefox zie ik het linker menu niet eens…..

    Hoezo W3C en CSS?


    17 november 2005 om 20:45
    mindcaster

    Anders, you’re right on the money :-), ik zit er elke dag midden in, het lijkt niet op te kunnen. Verder zeg ik niks, vul het zelf maar in..:-]


    17 november 2005 om 20:57
    Janine

    Beste Frank,

    Nuance okay, maar de site heeft lange tijd ook onjuiste informatie gegeven. En van een site van VWs en RIVM mag je minimaal juiste informatie verwachten. Dan hoeft het er niet mooi uit te zien maar in de google cache kan je de oude layout nog zien en die was een stuk beter dan deze.

    Daarnaast was in het begin van het jaar VWS lovend over de bezoekersaantallen en de info op de site en nu is het alweer veranderd. dat ik gewoon geld over de balk smijten


    17 november 2005 om 21:04
    Janine

    @ BAs

    Ja en als ik SBS was en de mus is ook een campagne van de GSGM dan zou ik nu nog een vette claim bij de heren Weesie en Wiegers neerleggen ter compensatie van de extra bewaking.


    17 november 2005 om 21:06
    Gerrit-Jan Doorneweerd

    Het nieuwe Zorgstelsel is gebaseerd op een betere marktwerking in de Zorgsector. Dat gaat alleen maar werken als er ook goede onafhankelijke informatie aanwezig is. Zo te zien, wordt er getracht die informatie ook te geven zodat consumenten beter inzicht krijgen voordat ze beslissingen in 2006 moeten nemen.

    Zo heb ik heb nooit geweten dat amandelen knippen 793,- euro kost. Toch handig om het te kunnen vinden en te weten welk ziekenhuis het goedkoopste is.

    Als we de reklamebudgetten bekijken van de verzekeraars om hun zorgpolissen te verkopen de komende weken, dan is dit een schijntje.


    17 november 2005 om 21:28
    Anders

    En vergeleken met de Betuwelijn kost het praktisch niks. Zo ken ik er nog wel een paar. Onafhankelijke informatie is prima, maar waar staat geschreven dat dat een godsvermogen moet kosten? Ik ben erg benieuwd naar een kostenspecificatie.


    17 november 2005 om 21:43
    Roy Huiskes – chapter42

    hehehe ik vraag me af wat de CPC van die gebeuren word 🙂


    17 november 2005 om 21:46
    Anders

    Tsja, noem mij maar van de oude stempel, maar ik heb liever een site die voor transparantie zorgt en 1,6 miljoen kost, dan eentje die hetzelfde bereikt maar 16 miljoen kost.

    Ben Woldring startte op zijn zolderkamer tussen zijn huiswerk door een site die transparantie bracht in de mobiele telefonie-markt. Frank Uittenbogaard deed hetzelfde op het gebied van Webhosting.

    Nou is dat natuurlijk van een totaal andere orde van grootte dan de gezondheidszorg, maar dan nog gaat het er bij mij niet in dat transparantie alleen bereikt kan worden door miljoenen en nog eens miljoenen uit te geven. Het motto “als het geld oplevert maakt het niet het uit wat het kost” gaat wat mij betreft niet op voor belastinggeld.


    17 november 2005 om 22:44
    punkey

    @Janine: Begrijp me niet verkeerd: Ik zeg niet dat het topsite is met juiste informatie die zijn geld dubbel en dwars waard is. Maar de zinsnede bij Geenstijl “Zestien miljoen ja, want dat kostte die prachtige website. Wij herhalen het nogmaals. Zestien miljoen voor een website (zie ook: Metro).” is niet waar. Voor zover ik het nu kan beoordelen aan de hand van een andere nieuwsbron, mijn gezonde verstand en eveneens een beetje kennis hoe het in Den Haag werkt. Het wil er bij mij echt niet in dat daar iemand zit die een akkoord geeft op die website, voor dat budget.


    18 november 2005 om 06:46
    Huib Stad

    Heel veel geld betaald en dan doen de links vanaf de pagina patiëntenorganisaties het niet. “SERVER ERROR”


    18 november 2005 om 06:52
    Sander

    De pieken zijn ongetwijfeld dankzij media-aandacht. Des te zorgwekkender is echter de terugval na een piek. Blijkbaar is de site voor gros van het bezoek niet goed genoeg om naar terug te komen.


    18 november 2005 om 08:24
    Janine

    ben benieuwd welke piek vandaag bij kiesbeter wordt gemeten. Een ding kan de verantwoordelijke van de website wel aantonen. Ze hebben veel bezoek!!! hahaha


    18 november 2005 om 08:25
    chi666

    De site schijnt bijzonder duur te zijn, maar dat was vooral ook het inzamelen van gegevens en het verwerken ervan. Die uurtarieven van externe en interne mensen die dit werk gedaan hebben zijn ook meegeteld. En dat loopt in de papieren, zeker omdat het hier overheid is. Want dan heb je een stuurgroep nodig, een projectgroep, nog wat operationeel overlegjes, en ook dat kost allemaal uren en uren. Neem dan nog de externen erbij. Dan gaat het heel hard


    18 november 2005 om 12:12
    Jessica

    en toch blijf ik benieuwd naar het bestek dat bij de voorafgaande Europese Aanbesteding hoorde.


    21 november 2005 om 08:43
    media

    Janine, is het niet een beetje voorbarig om dit soort conclusies te trekken? Ik heb zelf ooit met Klipping gespeeld om met name inzicht te krijgen uit welke regio sitebezoekers komen. IP-adressen alleen zijn daarvoor te beperkt. Het is inderdaad mogelijk een stap verder te gaan maar ik neem aan dat Kiesbeter.nl daar wel drie keer over nadenkt om dat zonder melding aan de gebruikers ook daadwerkelijk te doen.

    Ik zou deze opmerking overigens ook hebben gemaakt als Cendris geen sponsor zou zijn geweest van Marketingfacts 😉


    21 november 2005 om 10:48
    Sunnygirl

    @ Marco

    Het is niet bedoeld als een conclusie trekken. Maar je kan niet ontkennen dat je middels klipping een bestand op zou gaan bouwen voor directmarketing. Primair is klipping om een bezoekersprofilering te maken. Echter voor een site dat een stuk transparantie voorstaat kan je ook transparant zijn over het hoe en wat van klipping


    21 november 2005 om 11:15
    Laurens

    @ Sunnygirl

    Om precies te zijn koppelt Klipping een IP-adres via het telefoonnummer aan een POSTCODE.

    Omdat er in een 6-positie postcode gemiddeld 16 huishoudens wonen, is er dus nooit de mogelijkheid individuele profielen vast te leggen.

    Op basis van deze methode kun je dus POSTCODE profielen vastleggen. Een POSTCODE profiel zegt echter nog niets over de individuele huishoudens die er wonen. POSTCODESEGMENTATIE (dat is de techniek waar het om gaat) is gebaseerd op trefkansen. Bijvoorbeeld: in POSTCODE 1011AB heeft 80% een huis met een tuin. Welke huishoudens dat zijn, weet je middels deze geaggregeerde informatie niet.


    21 november 2005 om 14:19
    media

    Janine, ik kan natuurlijk niet garant staan voor de handel en wandel van Klippings maar in principe is klipping nooit bedoeld geweest om ip-adressen te koppelen aan adressen (maar aan postcodes zoals hierboven ook door Laurens is aangegeven). Dat het technisch mogelijk is klopt maar volgens de wetgeving mag het niet. Ik verwacht dan ook dat ze dit niet doen.


    21 november 2005 om 15:57
    media

    Geen 16 miljoen dus maar gezien het resultaat is dat nog steeds een fors bedrag.

    Weet nu al iemand wie de gelukkige is wie deze site heeft mogen maken?


    22 november 2005 om 09:48
    venturo

    @ Marco; en de wolven, zij huilden mee! 🙂


    22 november 2005 om 10:00
    media

    Dank voor de update Janine en Lemz, gefeliciteerd. Knap gedaan! Ik denk dat ik ook maar eens probeer een project te doen bij de overheid 😉


    22 november 2005 om 10:13
    Janine

    Ik ben het met je eens dat de zorg transparanter moet. Goedkoper is gewoon een utopie. Door onze welvaart sterven we op steeds hogere leeftijd. Echter wij leven steeds korter gezond en doen gewoon veel langer, dan vroeger, over doodgaan. Het klinkt wat cynisch maar zo is het wel. We hebben steeds jonger en steeds meer ziekten die ook steeds vaker chronisch zijn. Dus dat goedkope zit hem vooral niet in de zorg maar in preventie. Daar zouden ze meer geld in moeten steken. Daarnaast is het zo dat de zorg door Hoogervorst goedkoper wordt gemaakt omdt hij niet meer wiol uittrekken voor de zorg terwijl de vraag ernaar wel toeneemt. Dus de extra kosten komen dus gewoon uit de zak van de patiënt en de zorgverlener. Met name huisartsen en andere eerstelijnszorgverleners zijn daar flink de dupe van geworden. Dus niets Hulde aan Hoogervorst. Een minister die de boekhoudmentaliteit teveel toepast op jouw en mijn gezondheidszorg en het kennelijk niet zo nauw neemt met zijn eigen uitgaven!

    Medicalfacts zou graag met Marketingsfacts een dergelijk site voor dat budget bouwen. En dan is hij ook nog eens inhoudelijk correct. De website heeft alleen het vizier op de kosten in ziekenhuis en maakt niet de combinatie naar gelijkwaardige zorg zoals bijvoorbeeld de huisarts. Dus je hulde verhaal aan het adres van Hoogervorst is een beetje voorbarig.

    Ik zal je een klein voorbeeld geven: het verwijderen van een atheroom cyste* verwijderen in het ziekenhuis €517,00: dit een van die beroemde DBC’s. Het tarief voor dezelfde ingreep bij de huisarts €9 – €18 euro.

    (*een cyste is een holte in het lichaam die met vocht is gevuld.

    De behandeling hiervan bestaat uit totaal verwijderen van de cyste, omdat ze de neiging hebben anders weer terug te komen. Een atheroom is een goedaardig gezwel).


    22 november 2005 om 12:35
    Gerrit-Jan Doorneweerd

    Janine, de huisarts staat als Poortwachter nog steeds volop in het zorgstelsel. Ook in het nieuwe stelsel kom je theoretisch eerst bij hem/haar terecht. Als de huisarts besluit de cyste zelf weg te halen dan heb je gelijk. Maar als er toch een doorverwijzing naar het ziekenhuis komt dan is het verstandig te zien dat de kostprijs per ziekenhuis sterk kan verschillen. Dat zal ongetwijfeld een positief effect hebben op die kostprijs.

    Wel kan ik het met je eens zijn dat deze poortwachter best iets meer in de watten kan worden gelegd. Het lijkt me een matig betaalde hondenbaan die veel overbodige kosten kan beperken.

    Maar wat is er mis met de boekhoudmentaliteit van Hoogervorst? Zijn oplossing om de verzekeraars de sleutel in handen te geven bij het onderhandelen over de prijs, werpt nu al zijn vruchten af. Tientallen jaren hebben we geklaagd dat ziekenhuizen en specialisten de burgers een poot uitdraaiden. In Amerika zijn de zorgkosten per hoofd van de bevolking zelfs dubbel zo hoog (5.900 USD). Elke poging om daar uit de buurt te blijven, verwelkom ik. Ook als daar een “instrument” voor moet worden neergezet van slechts 16 miljoen.

    Gezien de totale jaarlijkse kosten van de Zorg € 48.000.000.000,- ongetwijfeld een koopje.

    (Even terzijde: Ik heb me trouwens wel een beetje zorgen gemaakt over die holtes in mijn lichaam gevuld met vocht. Morgenochtend maar even naar de huisarts…… voor 9 euro wil ik geen risico lopen 🙂


    22 november 2005 om 18:59
    Janine

    @ Gerrit-Jan

    Voor 9 euro kan je morgen neit terecht. Als ziekenfonds patient kost deze ingreep zo’n 45 euro in het huidige stelsel en meer als particulier. Maar als je je zorgen maakt is 45 euro nog een schijntje 😉

    Ik ben het deels met je redenatie eens. Alleen zou het een slimme zet zijn om de huisarts te stimuleren de patient te verwijzen naar een collega huisarts die de cyste wel verwijderd. En ik ben het roerig eens met je stelling dat de huisarts meer in de watten moet worden gelegd. Overigens kan je voo 16 miljoen een hoop doen. 16 miljoen is voor huisartsen een hoop geld extra. De huisarts is maar verantwoordelijk voor slechts 8% van het totale budget van € 48.000.000.000,-


    22 november 2005 om 19:19
    sergej

    Weet nu al iemand wie de gelukkige is wie deze site heeft mogen maken?


    16 januari 2006 om 14:50
    Peter

    Sergej, een paar comments hierboven staat je antwoord: het bureau LEMZ is/was de gelukkige.


    16 januari 2006 om 14:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!