16 miljoen euro voor kiesbeter.nl?

16 miljoen euro voor kiesbeter.nl?

16 miljoen euro voor kiesbeter.nl?



Geenstijl (via: medicalfacts):

(...) Tikt u even in: www.kiesbeter.nl Mooi h?? Ach ja, het kost wat, maar dan heb je ook niks. Al is de man van zestien miljoen het daar niet mee eens. Zestien miljoen ja, want dat kostte die prachtige website. Wij herhalen het nogmaals. Zestien miljoen voor een website (zie ook:  Metro). (...)

Dit kan niet waar zijn!?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 44 reacties op dit artikel

  • "KiesBeter.nl wordt verder uitgebreid met informatie over onder meer huisartsen, fysiotherapeuten, verpleeg- en verzorgingshuizen, thuiszorg, geestelijke gezondheidszorg en gehandicaptenzorg. In de loop van 2006 kunt u niet alleen de website bezoeken, maar ook bellen met of binnenlopen bij een INFORMATIEPUNT bij u in de buurt."

    En dat landelijk, ietsje meer dan alleen een websitje hoor die 16 miljoen.

    geplaatst op
  • Hmmm...Nu.nl zei afgelopen augustus iets anders:"Minister Hoogervorst heeft 16 miljoen euro uitgetrokken om met spotjes, brieven aan alle Nederlanders, advertenties en een website uit te leggen hoe de verplichte nieuwe zorgverzekering in elkaar steekt."

    Het is nog steeds een bak geld, maar het zit wel iets genuanceerder in elkaar dan GS en Metro nu claimen volgens mij...

    geplaatst op
  • het gaat ook niet alleen om de kiesbeter.nl site als ik het goed heb gezien.

    geplaatst op
  • Dat maakt het bericht inderdaad al iets anders. Inderdaad nog steeds een bak met geld maar toch...

    geplaatst op
  • Woordvoerder Kuik van het Ministerie van VWS bevestigt tegenover Webwereld het bedrag van 16 miljoen euro. Wel zegt hij dat de site zelf een paar ton heeft gekost, en dat het vooral de achterliggende systemen en databases zijn die zoveel geld hebben gekost. De grootste kostenpost was een systeem om patiëntenervaringen te verzamelen.

    Kan allemaal zijn, maar ik ben er persoonlijk van overtuigd dat het voor 10-25% van het bedrag had gekund. Maar ja, zolang je geen 500 euro per uur rekent neemt de overheid je niet serieus, dus met elk project is het weer prijs met het grote graaien. En natuurlijk moet er vooral veel vergaderd worden. En overlegd. En vergaderd. Had ik al gezegd dat er ook veel overlegd moet worden?

    geplaatst op
  • Met Firefox zie ik het linker menu niet eens.....

    Hoezo W3C en CSS?

    geplaatst op
  • Misschien heeft Hoogervorst Geenstijl betaald voor een Guerilla Marketing campagne? (a 1.000 euro)

    geplaatst op
  • Anders, you're right on the money :-), ik zit er elke dag midden in, het lijkt niet op te kunnen. Verder zeg ik niks, vul het zelf maar in..:-]

    geplaatst op
  • Beste Frank,

    Nuance okay, maar de site heeft lange tijd ook onjuiste informatie gegeven. En van een site van VWs en RIVM mag je minimaal juiste informatie verwachten. Dan hoeft het er niet mooi uit te zien maar in de google cache kan je de oude layout nog zien en die was een stuk beter dan deze.

    Daarnaast was in het begin van het jaar VWS lovend over de bezoekersaantallen en de info op de site en nu is het alweer veranderd. dat ik gewoon geld over de balk smijten

    geplaatst op
  • @ BAs

    Ja en als ik SBS was en de mus is ook een campagne van de GSGM dan zou ik nu nog een vette claim bij de heren Weesie en Wiegers neerleggen ter compensatie van de extra bewaking.

    geplaatst op
  • Het nieuwe Zorgstelsel is gebaseerd op een betere marktwerking in de Zorgsector. Dat gaat alleen maar werken als er ook goede onafhankelijke informatie aanwezig is. Zo te zien, wordt er getracht die informatie ook te geven zodat consumenten beter inzicht krijgen voordat ze beslissingen in 2006 moeten nemen.
    Zo heb ik heb nooit geweten dat amandelen knippen 793,- euro kost. Toch handig om het te kunnen vinden en te weten welk ziekenhuis het goedkoopste is.
    Als we de reklamebudgetten bekijken van de verzekeraars om hun zorgpolissen te verkopen de komende weken, dan is dit een schijntje.

    geplaatst op
  • En vergeleken met de Betuwelijn kost het praktisch niks. Zo ken ik er nog wel een paar. Onafhankelijke informatie is prima, maar waar staat geschreven dat dat een godsvermogen moet kosten? Ik ben erg benieuwd naar een kostenspecificatie.

    geplaatst op
  • hehehe ik vraag me af wat de CPC van die gebeuren word :)

    geplaatst op
  • Anders F., Al kost die site tien keer een godsvermogen; als het (eindelijk) eens voor gaat zorgen dat de kosten in de gezondheidszorg transparant worden, dan is de site het geld dubbel en dwars waard.
    Deze site biedt tenminste nog een behoorlijke hoeveelheid informatie. Echt geldverspillen kun je zien op de site http://www.pensioenkijker.nl Elke cent aan die site is weggegooid geld.

    geplaatst op
  • Tsja, noem mij maar van de oude stempel, maar ik heb liever een site die voor transparantie zorgt en 1,6 miljoen kost, dan eentje die hetzelfde bereikt maar 16 miljoen kost.

    Ben Woldring startte op zijn zolderkamer tussen zijn huiswerk door een site die transparantie bracht in de mobiele telefonie-markt. Frank Uittenbogaard deed hetzelfde op het gebied van Webhosting.

    Nou is dat natuurlijk van een totaal andere orde van grootte dan de gezondheidszorg, maar dan nog gaat het er bij mij niet in dat transparantie alleen bereikt kan worden door miljoenen en nog eens miljoenen uit te geven. Het motto "als het geld oplevert maakt het niet het uit wat het kost" gaat wat mij betreft niet op voor belastinggeld.

    geplaatst op
  • @Janine: Begrijp me niet verkeerd: Ik zeg niet dat het topsite is met juiste informatie die zijn geld dubbel en dwars waard is. Maar de zinsnede bij Geenstijl "Zestien miljoen ja, want dat kostte die prachtige website. Wij herhalen het nogmaals. Zestien miljoen voor een website (zie ook: Metro)." is niet waar. Voor zover ik het nu kan beoordelen aan de hand van een andere nieuwsbron, mijn gezonde verstand en eveneens een beetje kennis hoe het in Den Haag werkt. Het wil er bij mij echt niet in dat daar iemand zit die een akkoord geeft op die website, voor dat budget.

    geplaatst op
  • Heel veel geld betaald en dan doen de links vanaf de pagina patiëntenorganisaties het niet. "SERVER ERROR"

    geplaatst op
  • Interessante aanvulling in deze is de presentatie van kiesbeter.nl op het congres Digitaal Gezond eind mei 2005: http://ws5.e-vision.nl/congres/files/7 Van Google naar Favorieten..pdf. Kijk bijvoorbeeld naar sheet 29 en verbaas je over nauwelijks 1000 bezoekers per dag (en dat voor 16 miljoen).

    geplaatst op
  • Lekker handig om een presentatie 90 graden te draaien en er dan een pdf van te maken (dank voor de link overigens Sander!). Voor de liefhebbers heb ik de statistieken er maar even uitgevist:



    Statistieken zijn alweer een half jaar oud maar ook de Alexa-statistieken (ja ik weet het) laten niet zien dat er daarna veel meer traffic is bijgekomen. De pieken in de statistieken zullen wel de offline campagnes zijn geweest!?

    Welke bureaus hebben hier eigenlijk aan gewerkt?

    geplaatst op
  • De pieken zijn ongetwijfeld dankzij media-aandacht. Des te zorgwekkender is echter de terugval na een piek. Blijkbaar is de site voor gros van het bezoek niet goed genoeg om naar terug te komen.

    geplaatst op
  • ben benieuwd welke piek vandaag bij kiesbeter wordt gemeten. Een ding kan de verantwoordelijke van de website wel aantonen. Ze hebben veel bezoek!!! hahaha

    geplaatst op
  • De site schijnt bijzonder duur te zijn, maar dat was vooral ook het inzamelen van gegevens en het verwerken ervan. Die uurtarieven van externe en interne mensen die dit werk gedaan hebben zijn ook meegeteld. En dat loopt in de papieren, zeker omdat het hier overheid is. Want dan heb je een stuurgroep nodig, een projectgroep, nog wat operationeel overlegjes, en ook dat kost allemaal uren en uren. Neem dan nog de externen erbij. Dan gaat het heel hard

    geplaatst op
  • ...en voor dat geld ook nog 'ns met een verouderde
    versleutelingsmethode!!! lol, klik maar op deze link:
    http://www.neita.nl/kiesbeter.gif

    geplaatst op
  • en toch blijf ik benieuwd naar het bestek dat bij de voorafgaande Europese Aanbesteding hoorde.

    geplaatst op
  • Kiesbeter maakt gebruik van een Cendris.klipping en dus bouwen ze een database op met profiel van bezoekers die ze ongevraagd kunnen gebruiken voor direct marketing. Dit wordt zichtbaar als je de pagina opent in Opera.

    Voor verificatie wordt dus gebruikgemaakt van Klipping. Deze KPN-technologie koppelt een ip-adressen aan een telefoonnummer. Abonnees van adsl van KPN kunnen hierdoor worden herleid tot aan hun woonadres, waarbij KPN dus ook inzicht kan krigen in de bijbehorende rekeningnummers. Via deze technologie worden rekeningnummers van switchpoint gebruikers gekoppeld aan rekeningnummers om bijvoorbeeld te gebruiken voor SwitchPoint Incasso. Het is vooralsnog niet bekend waar kiesbeter de vergaarde gegevens voor gaat gebruiken.

    Privacy staat dus ook niet erg hoog in het vaandel bij Kiesbeter, dezelfde Klipping technologie word ook onder andere gebruikt voor direct marketing doeleinden. Je weet wel, email en post krijgen zonder dat je erom gevraagd hebt als gevolg van een bezoekje aan een website die gebruik maakt van klipping.


    Omdat de direct marketing variant (cendris Weblife) gebruik maakt van een webbug is dit gelukkig eenvoudig te omzeilen door cendris.klipping.nl aan je hosts file of adblocker toe te voegen. In het onderstaande artikel lees je meer over de techniek klipping.
    http://www.cendris.nl/cendris.nl/public/pdf/media/adfodirect_junijuli2004_weblife.pdf



    geplaatst op
  • Janine, is het niet een beetje voorbarig om dit soort conclusies te trekken? Ik heb zelf ooit met Klipping gespeeld om met name inzicht te krijgen uit welke regio sitebezoekers komen. IP-adressen alleen zijn daarvoor te beperkt. Het is inderdaad mogelijk een stap verder te gaan maar ik neem aan dat Kiesbeter.nl daar wel drie keer over nadenkt om dat zonder melding aan de gebruikers ook daadwerkelijk te doen.

    Ik zou deze opmerking overigens ook hebben gemaakt als Cendris geen sponsor zou zijn geweest van Marketingfacts ;-)

    geplaatst op
  • @ Marco

    Het is niet bedoeld als een conclusie trekken. Maar je kan niet ontkennen dat je middels klipping een bestand op zou gaan bouwen voor directmarketing. Primair is klipping om een bezoekersprofilering te maken. Echter voor een site dat een stuk transparantie voorstaat kan je ook transparant zijn over het hoe en wat van klipping

    geplaatst op
  • @ Sunnygirl
    Om precies te zijn koppelt Klipping een IP-adres via het telefoonnummer aan een POSTCODE.
    Omdat er in een 6-positie postcode gemiddeld 16 huishoudens wonen, is er dus nooit de mogelijkheid individuele profielen vast te leggen.
    Op basis van deze methode kun je dus POSTCODE profielen vastleggen. Een POSTCODE profiel zegt echter nog niets over de individuele huishoudens die er wonen. POSTCODESEGMENTATIE (dat is de techniek waar het om gaat) is gebaseerd op trefkansen. Bijvoorbeeld: in POSTCODE 1011AB heeft 80% een huis met een tuin. Welke huishoudens dat zijn, weet je middels deze geaggregeerde informatie niet.

    geplaatst op
  • @ Marco

    Ik zou je graag willen verwijzen naar een reactie op http://www.medicalfacts.nl/article.php?story=20051121105515366#comments

    Ik ben erg benieuwd naar jouw reactie hierop!

    geplaatst op
  • Janine, ik kan natuurlijk niet garant staan voor de handel en wandel van Klippings maar in principe is klipping nooit bedoeld geweest om ip-adressen te koppelen aan adressen (maar aan postcodes zoals hierboven ook door Laurens is aangegeven). Dat het technisch mogelijk is klopt maar volgens de wetgeving mag het niet. Ik verwacht dan ook dat ze dit niet doen.

    geplaatst op
  • nou nou, ik heb nogal wat losgemaakt. Zie bovenstaand n.a.v. deze simpele constatering http://www.neita.nl/kiesbeter.gif d.m.v. mijn browser Opera ...en hierdoor ook weer veel opgestoken v.w.b. de werking van z.g. klippings!
    Dat van die 1-pixel gifjes wist ik al, maar dat die klippings zo ver (kunnen) gaan, wist ik niet, vooral nadat ik dit commentaar van Leon had gelezen: http://www.medicalfacts.nl/article.php?story=20051121105515366#comments


    geplaatst op
  • Volgens de woordvoerder van VWS heeft de site tussen de 300.000 en 600.000 euro gekost. Bron : NOS

    geplaatst op
  • Geen 16 miljoen dus maar gezien het resultaat is dat nog steeds een fors bedrag.

    Weet nu al iemand wie de gelukkige is wie deze site heeft mogen maken?

    geplaatst op
  • @ Jacques
    Het commentaar van Leon op http://www.medicalfacts.nl/article.php?story=20051121105515366#comments verdient een kleine nuancering. Zoals eerder aangegeven worden er geen gegevens van huishoudens gekoppeld maar van POSTCODES. Dat is een wezenlijk verschil. Mochten adverteerders op basis van POSTCODE informatie gaan mailen, dan moeten ze een alle huishoudens in een POSTCODE een DM stuk sturen. Op basis van POSTCODE segmentatie kan NIET geselecteerd worden op individuele huishoudens! De informatie op POSTCODE niveau is daarvoor niet geschik. 80% in postcode 3031RT heeft een tuin. Da's een mooie constatering, maar als ik als adverteerder die 80% wil bereiken, moet ik ook de 20% zonder tuin een DM-stuk sturen. Een adverteerder zal dan altijd kijken of de "waste" acceptabel is. In bovenstaand voorbeeld is dat duidelijk, maar wat als de verhoudingen 50-50 zijn. Wil je dan een duur DM-stuk gaan verzenden aan huishoudens die niet in je doelgroep passen omdat ze geen tuim hebben?

    geplaatst op
  • @ Marco; en de wolven, zij huilden mee! :)

    geplaatst op
  • LEMZ www.lemz.nl

    geplaatst op
  • Dank voor de update Janine en Lemz, gefeliciteerd. Knap gedaan! Ik denk dat ik ook maar eens probeer een project te doen bij de overheid ;-)

    geplaatst op
  • Toch nog even terug naar het oorspronkelijke doel van de site:
    Maak de Zorg tranparanter en goedkoper.

    Als dat doel wordt gerealiseerd zijn die paar eurocenten voor Kiesbeter snel terugverdiend. Voorbeeldje van bijvoorbeeld het verschil in behandelkosten voor eenvoudig amandelknippen tref je hier aan.

    geplaatst op
  • Ik ben het met je eens dat de zorg transparanter moet. Goedkoper is gewoon een utopie. Door onze welvaart sterven we op steeds hogere leeftijd. Echter wij leven steeds korter gezond en doen gewoon veel langer, dan vroeger, over doodgaan. Het klinkt wat cynisch maar zo is het wel. We hebben steeds jonger en steeds meer ziekten die ook steeds vaker chronisch zijn. Dus dat goedkope zit hem vooral niet in de zorg maar in preventie. Daar zouden ze meer geld in moeten steken. Daarnaast is het zo dat de zorg door Hoogervorst goedkoper wordt gemaakt omdt hij niet meer wiol uittrekken voor de zorg terwijl de vraag ernaar wel toeneemt. Dus de extra kosten komen dus gewoon uit de zak van de patiënt en de zorgverlener. Met name huisartsen en andere eerstelijnszorgverleners zijn daar flink de dupe van geworden. Dus niets Hulde aan Hoogervorst. Een minister die de boekhoudmentaliteit teveel toepast op jouw en mijn gezondheidszorg en het kennelijk niet zo nauw neemt met zijn eigen uitgaven!

    Medicalfacts zou graag met Marketingsfacts een dergelijk site voor dat budget bouwen. En dan is hij ook nog eens inhoudelijk correct. De website heeft alleen het vizier op de kosten in ziekenhuis en maakt niet de combinatie naar gelijkwaardige zorg zoals bijvoorbeeld de huisarts. Dus je hulde verhaal aan het adres van Hoogervorst is een beetje voorbarig.

    Ik zal je een klein voorbeeld geven: het verwijderen van een atheroom cyste* verwijderen in het ziekenhuis €517,00: dit een van die beroemde DBC's. Het tarief voor dezelfde ingreep bij de huisarts €9 - €18 euro.

    (*een cyste is een holte in het lichaam die met vocht is gevuld.
    De behandeling hiervan bestaat uit totaal verwijderen van de cyste, omdat ze de neiging hebben anders weer terug te komen. Een atheroom is een goedaardig gezwel).

    geplaatst op
  • Janine, de huisarts staat als Poortwachter nog steeds volop in het zorgstelsel. Ook in het nieuwe stelsel kom je theoretisch eerst bij hem/haar terecht. Als de huisarts besluit de cyste zelf weg te halen dan heb je gelijk. Maar als er toch een doorverwijzing naar het ziekenhuis komt dan is het verstandig te zien dat de kostprijs per ziekenhuis sterk kan verschillen. Dat zal ongetwijfeld een positief effect hebben op die kostprijs.

    Wel kan ik het met je eens zijn dat deze poortwachter best iets meer in de watten kan worden gelegd. Het lijkt me een matig betaalde hondenbaan die veel overbodige kosten kan beperken.

    Maar wat is er mis met de boekhoudmentaliteit van Hoogervorst? Zijn oplossing om de verzekeraars de sleutel in handen te geven bij het onderhandelen over de prijs, werpt nu al zijn vruchten af. Tientallen jaren hebben we geklaagd dat ziekenhuizen en specialisten de burgers een poot uitdraaiden. In Amerika zijn de zorgkosten per hoofd van de bevolking zelfs dubbel zo hoog (5.900 USD). Elke poging om daar uit de buurt te blijven, verwelkom ik. Ook als daar een “instrument” voor moet worden neergezet van slechts 16 miljoen.
    Gezien de totale jaarlijkse kosten van de Zorg € 48.000.000.000,- ongetwijfeld een koopje.

    (Even terzijde: Ik heb me trouwens wel een beetje zorgen gemaakt over die holtes in mijn lichaam gevuld met vocht. Morgenochtend maar even naar de huisarts…… voor 9 euro wil ik geen risico lopen :)

    geplaatst op
  • @ Gerrit-Jan

    Voor 9 euro kan je morgen neit terecht. Als ziekenfonds patient kost deze ingreep zo'n 45 euro in het huidige stelsel en meer als particulier. Maar als je je zorgen maakt is 45 euro nog een schijntje ;-)

    Ik ben het deels met je redenatie eens. Alleen zou het een slimme zet zijn om de huisarts te stimuleren de patient te verwijzen naar een collega huisarts die de cyste wel verwijderd. En ik ben het roerig eens met je stelling dat de huisarts meer in de watten moet worden gelegd. Overigens kan je voo 16 miljoen een hoop doen. 16 miljoen is voor huisartsen een hoop geld extra. De huisarts is maar verantwoordelijk voor slechts 8% van het totale budget van € 48.000.000.000,-

    geplaatst op
  • De website van de overheid Kiesbeter.nl waar Nederlanders kunnen bekijken welke zorgverzekeraar het beste en goedkoopste aanbod heeft, heeft 736.000 euro gekost aldus Webwereld.

    geplaatst op
  • Weet nu al iemand wie de gelukkige is wie deze site heeft mogen maken?

    geplaatst op
  • Sergej, een paar comments hierboven staat je antwoord: het bureau LEMZ is/was de gelukkige.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.