10 tips voor engaging content

5 september 2013, 04:59

Hoe blijf je bij je fans in het vizier?

Dag in, dag uit zijn onze communitymanagers ermee bezig: het bereiken, betrekken en beïnvloeden van fans en hun vrienden middels relevante content en door dagelijks het gesprek aan te gaan. Voor de ruim 30 merkcommunities die wij beheren produceren we op maandbasis tussen de 500 en 600 updates, van Facebook-posts via Tweets en Pins tot blogposts. Je kunt dus stellen dat we inmiddels behoorlijk wat ervaring hebben met het overbrengen van boodschappen op zo’n manier dat ze bijdragen aan de doelstellingen van het merk en we toch het belang van en de relevantie voor de fan niet uit het oog verliezen.

Voor de Unilever-merken waarvoor we werken, hebben we onlangs gekeken naar 10 ‘gouden regels’ die helpen je content ‘engaging’ te maken. Vandaar dat onderstaande voorbeelden bestaan uit louter Unilever-cases en ze ze allemaal van Facebook afkomstig zijn, maar in feite zijn deze tips voor elk merk en platform relevant. Dus doe er je voordeel mee! Er zijn overigens zeker nog meer tips, dus vul vooral aan, sharing is caring!

1. Identificeer je, wees een bondgenoot

  • Raak je fans recht in het hart.
  • Communiceer net zoals je fan dat zou doen, spreek dezelfde taal.
  • Wees menselijk om een vertrouwensband op te bouwen.
  • Vertrouwen zorgt voor langetermijnrelaties en engaged communities.

2. Wees relevant

  • Verplaats je in de belevingswereld van de fan.
  • Praat over wat hen interesseert.
  • Relevantie zorgt voor vertrouwen en geeft het gesprek waarde.

3. Houd focus

  • Focus op één boodschap per bericht, wanneer de fan verward raakt door meerdere / langere boodschappen gaat dit ten koste van je engagement.
  • Communiceer je boodschap op een simpele en heldere manier.
  • Meerdere boodschappen te vertellen? Verspreid deze over meerdere updates, creëer een verhaallijn.

4. Speel in op emoties

  • Vind aansluiting op een emotioneel niveau voor sterkere, diepere engagement.
  • Ga op zoek naar die herkenbare situaties waar iedereen zich in kan vinden (het 'ja, dat heb/ken ik ook!' moment).
  • Hoe frequenter en consistenter je fans kunt raken op hun emoties, hoe sterker de band wordt.

5. Stel vragen

  • Relevante, simpel te beantwoorden vragen stimuleren engagement.
  • NB. Stel ook vragen terug wanneer fans reageren, houd het gesprek gaande, dit wordt gewaardeerd en versterkt de band.

6. Houd het kort en bonding

  • Op Facebook schreeuwt alles en iedereen om aandacht, dus houd het kort; lange berichten worden veelal niet tot nauwelijks gelezen.
  • Korte teksten en simpele onderwerpen waarbij snel to the point gekomen wordt, doen het over het algemeen beter.

7. Onderscheid je

  • Zorg dat je opvalt in de massa.
  • Houd vast aan het eigen, unieke merk-DNA.
  • Wees uniek: start gesprekken die andere merken niet kunnen starten, los problemen op die andere merken niet kunnen oplossen.

8. Omarm je visuele stijl

  • Het draagt bij aan je onderscheidend vermogen.
  • Het heeft grote invloed op de merkperceptie van de fan, herkenning van en engagement met het merk.

9. Houd vast aan je tone-of-voice

  • Zorg dat je met je taalgebruik uniek bent en opvalt.
  • Hierdoor breng je boodschappen zo effectief mogelijk over.
  • Maximaliseer je merkpersoonlijkheid door ‘spot-on’ te zijn met alles wat je zegt.

And last but not least…

10. Zet fans in de spotlights

  • Persoonlijke aandacht is key voor engagement.
  • Vraag wat fans willen zien en horen, geef ze aandacht en liefde.
  • Zet ze in de spotlights, koester je fans, want.. waar zouden we zijn zonder hen?

Credits afbeelding: Håkan Dahlström (CC)

Nikki van der Velden
Lead Content & Community bij Social Embassy

Lead Content & Community @ Social Embassy. Houdt zich bezig met de ontwikkeling van content en community strategieën voor diverse merken en de dagelijkse doorvertaling hiervan. De uitdaging is in kaart te brengen dat wat écht voor impact zorgt en hoe social (content) optimaal kan bijdragen aan de marcom doelstellingen van een merk.

Categorie
Tags

13 Reacties

    Alex Jongeneelen

    Dank je Nikki voor je top-10 lijst. Een lijst waar elke content marketeer rekening mee zal moeten houden.

    Ik zou willen toevoegen: “Help je fan”. Geef ze adviezen, tips of ideeën die niet direct aan je product of merk gerelateerd zijn. Je boodschap wordt daardoor iets minder commercieel en laat zien dat je oprecht geïnteresseerd bent in je fans.


    5 september 2013 om 12:41
    Maurice Beerthuyzen

    Hi Nikki,

    Bedankt voor het delen van je informatie. Heb wel een paar vragen:

    Zijn dit allemaal uitingen in de timeline? Of zitten hier ook ads tussen? Ik kan me voorstellen dat mensen op ads ( die je target) ander gedrag vertonen dan als ze in de timeline worden geconfronteerd met de boodschap.

    Testen jullie ook zaken? Bijvoorbeeld op welk tijdstip een boodschap beter werkt? Wat het effect is van een positieve boodschap tov een neutrale, of negatieve? Het effect van foto’s met en zonder mensen erop? ( ik noem maar wat voorbeelden). En hebben jullie daar van geleerd?


    5 september 2013 om 17:19
    rudidegroot

    Hi Nikki, ik zie dat alle genoemde voorbeelden uit de Social Embassy stal komen. Niets mis mee uiteraard. Alleen zie ik dat alleen de Robijn pagina een IPM score haalt van 10. Zelf hanteren wij dat als een engagement benchmark. Hoe kijken jullie tegen engagement monitoring aan?


    6 september 2013 om 10:14
    nikkivandervelden

    Hi Rudi, klopt. Had ik er ook bij vermeld: alle voorbeelden komen van ons en komen van de Unilever merken waarvoor wij werken (en jullie trouwens ook ;)), omdat dit toevallig zo voor een inspiratiesessie tot stand is gekomen. Niet omdat ik vind dat ‘wij van Social Embassy’ of deze merken het beste zijn 😉 Zeker niet.

    IPM is een handige metric om snel en grofweg verschillende pagina’s met elkaar te kunnen vergelijken. Zelf vind ik viraliteit en engagement rate meer zeggen. Daarbij zet je (en dit weet je natuurlijk allemaal, maar even ter verduidelijking ;)) de interactie af tegen het bereik van een post, dus het aantal mensen dat de content daadwerkelijk heeft gezien. Daar wordt bij IPM geen rekening mee gehouden. Stel dat een merk budget heeft om elke post maximaal te pushen binnen de fanbase, beïnvloedt dat je IPM op een positieve manier maar niet per se je engagement rate. Een iets ‘zuiverder’ getal dus. Hoe zie jij dat?


    6 september 2013 om 10:37
    Maurice Beerthuyzen

    Goed om te lezen 🙂 Natuurlijk zullen de resultaten per merk/pagina anders zijn, maar je kunt daar wel leuke learnings uit halen. Misschien ook nog eens een blogpost waard 😉


    6 september 2013 om 13:19
    Rudi de Groot

    Hi Nikki,

    dank voor je reactie. IPM is een engagement rate, dus in mijn ogen zeer belangrijk voor het meten van het succes van een pagina.Tuurlijk is de viraliteit ook belangrijk, maar als de content niet engagend is dan zal niemand het gaan verspreiden en dus ook nooit viraal gaan.

    Cheers,

    Rudi


    11 september 2013 om 15:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief