10 tips voor bedrijven op Facebook

Gouden tips voor Facebook-pagina's

10 tips voor bedrijven op Facebook

Bedrijven en sociale media... de juiste samenwerking wil bij vele nog maar niet lukken. Veel geschreeuw over de eigen producten of diensten, weinig interactie en vooral weinig reactie. Op zowel Twitter als Facebook.

Voor het maken van een bedrijfspresentatie ging ik op zoek naar praktijkvoorbeelden van Facebook-pagina's “die het goed doen”. Ik kwam tot de bedroevende conclusie dat er daar helaas nog maar erg weinig van zijn. Veel bedrijven gebruiken hun pagina als spammachine en houden maar niet op over hun eigen producten en/of diensten en vergeten het belangrijkste: de (potentiële) klant. Stel je een vraag of heb je een klacht, dan wordt daar regelmatig niet op gereageerd. Gemiste kansen!

Daarom hierbij: 10 gouden tips en adviezen voor bedrijven die een Facebook-pagina hebben en beheren.

#1: Leg het initiatief om contact op te nemen altijd bij jezelf. Als een klant boos is en je wilt verder onderzoeken wat er aan de hand is, vraag dan zijn gegevens op (middels een privébericht) en bel hem diezelfde dag nog op. Vaak worden Social Media als uitlaatklep gebruikt en kan je door juiste aanpak wellicht de klant tevreden stellen en behouden. Dit zijn uiteindelijk je beste merkambassadeurs.

#2: Het plaatsen van je nieuwe producten en diensten is natuurlijk prima, maar doe het met mate. Je Facebook pagina is geen reclamefolder.

#3: Prijsvragen zijn zo nu en dan best aardig om te doen, maar als je dat alleen doet om meer likes te krijgen op je pagina schiet je je doel voorbij. Je trekt hiermee niet altijd de juiste doelgroep aan en je zal merken dat mensen na de prijsvraag weer afhaken of nooit meer terugkeren op je pagina.

#4: Verwijder nóóit reacties van je fans, tenzij ze in strijd zijn met huisregels of afspraken die terug te vinden zijn op je pagina. Voordat je het weet hebben mensen ze al gezien en word je op de korrel genomen zoals Greenpeace deed bij Volkswagen UK nadat deze en masse reacties had genegeerd en daarna zelfs verwijderd.

#5: Heb je geleerd dat je van je posts een vraag moet maken? Ja, dat is zo nu en dan prima en wekt interactie op, maar dat wil niet zeggen dat je dat bij élke post moet doen.

#6: Beperk je tot 1 à 2 updates per dag, voorkom langdradige teksten en plaats indien mogelijk, altijd een plaatje en/of een filmpje bij je tekst. Als je teveel post zien je fans je te vaak voorbij komen in hun tijdlijn en is de kans groot dat ze je updates uitzetten of, nog erger, unliken. Updates met plaatjes en filmpjes worden vaker bekeken, gedeeld en geliked.

#7: Reageer áltijd op vragen en klachten. Je neemt klanten niet serieus als je dat niet doet. Het kan je je klant kosten en vooral klachten kunnen een eigen leven gaan leiden omdat anderen zich er mee gaan bemoeien. Mooi voorbeeld maakte ik zelf 3 weken geleden mee op de pagina van Loods5. Zij blijven wel posts plaatsen over hun producten maar bekommeren zich kennelijk iets minder om hun klanten. Ondertussen is de post diverse keren geliked, vele malen meer gezien en gelezen en kan dit het bedrijf klanten kosten. Zonde!

#8: Als iemand je een compliment geeft, bedank diegene dan ook middels een like of reactie. Dit doe je in het dagelijkse leven ook.

#9: Behandel mensen online het zelfde als offline. Het staat echt heel raar als iemand die belt iets niet voor elkaar krijgt, terwijl dat wel lukt als hij via Facebook een reactie plaatst.

#10: Goed Nederlands is een must! Taalfouten en grammaticale fouten kunnen echt niet. Je bent tenslotte het visitekaartje van het bedrijf. Gebruik “je en jij” maar luister naar je onderbuikengevoel als je denkt dat iemand echt een “u” is. Een foto zegt vaak ook meer dan 1000 woorden.

Tot slot: sociale media zijn een middel en geen doel! 

Stel je klant centraal, niet jouw product, en je zal zien, je hebt een prachtig communicatie- en servicekanaal erbij. Dit leidt tot een positief imago, betere klantbinding en uiteindelijk tot meer afname van je diensten en/of producten.

Heb jij nog goede tips of toevoegingen, dan horen we die natuurlijk graag!

Credits afbeelding: AKZOphoto (CC)


Delen

0
5


Er zijn 25 reacties op dit artikel

  • Leuk artikel met een paar hele logische zaken die veel bedrijven snel vergeten, goed om te melden.

    Echter punt 1: Het gaat over de Facebook Pagina, hoe gaat een bedrijf van daaruit een persoon in een persoonlijk bericht benaderen?

    geplaatst op
  • @Rene dank je wel!
    Je kan tegenwoordig ook binnen een Facebook pagina een privé bericht sturen aan iemand. En dat geldt ook vice versa.

    geplaatst op
  • Tuurlijk... via de 'alles weergeven' van de vind-ik-leuks van de pagina. Ik zat nog even in de oude modus te denken. Thanks!
    Verder een mooi debuut artikel!

    geplaatst op
  • Heerlijk Helder....! Lees vaker haar blogs op haar site (http://www.corinnekeijzer.nl) en iedere keer weer heb ik een light bulb momentje. 'O zit dat zó??' Door haar tips and trick over o.a. twitter kreeg ik binnen een korte tijd veel nieuwe interessante volgers.

    geplaatst op
  • @Corina, je kunt als Facebook pagina iemand slechts een bericht sturen, als hij/zij als eerste contact met je pagina opneemt d.m.v. priveberichten.

    Dus het initiatief nemen kan (helaas?) nog niet. Reactief natuurlijk zoals je al liet zien wel.

    geplaatst op
  • Vanuit een pagina kun je wel contact opnemen met de persoon maar als persoon dat niet zelf eerst heeft gedaan kan dat alleen als beheerder van de pagina, ook een persoon dus. En of dit aan te raden is, is de vraag. Afhankelijk van de kwestie natuurlijk maar het heeft niet mijn voorkeur.

    geplaatst op
  • @Rene, nogmaals dank!

    @Miriam, *bloos*, dank je wel.

    @Wouter je kan iemand wel degelijk een privé bericht sturen, ook al heeft hij of zij nog geen contact opgenomen middels een privé bericht. Sowieso door door te klikken naar zijn of haar profiel en daar gebruik te maken van de optie "bericht".
    Komt hij of zij op je pagina met een reactie of bericht, dan kan je door met je muis op zijn of haar naam te staan ook al vaak een bericht sturen omdat die optie dan al direct op komt. Dit is echter niet altijd zo, dus dan gebruik je de eerste optie.

    geplaatst op
  • @Rene, zie mijn antwoord aan Wouter, je was me net voor ;)

    In mijn punt 1 is overigens de bedoeling dat je gewoon in het bericht op je pagina vraagt de gevens toe te sturen. Echter diegene moet dat uiteraard in een privébericht doen.

    Het gaat dus vooral om fans die jou als bedrijf een privébericht sturen. Het zal andersom inderdaad niet vaak voorkomen. Bijvoorbeeld als je een bericht moet verwijderen omdat diegene zijn privé gegevens vermeld heeft... dan zou ik zeker even contact zoeken.

    geplaatst op
  • Prima artikel maar naar mijn smaak wel erg op Jip en Janneke niveau. Geen vernieuwende dingen of sterke insights. Wellicht een volgende keer?

    geplaatst op
  • Uitstekend artikel en goede tips!

    geplaatst op
  • Het slot vind ik het sterkst: klant centraal stellen is essentieel onderdeel van de bedrijfs- of marketingstrategie. Social media als mogelijk onderdeel en instrumentarium ter realisatie van de overall strategie.

    In de context van de afsluiter van het artikel van Corinne is bijvoorbeeld het boek ROI Social Media van Olivier Blanchard voor belangstellenden heel interessant om te lezen met o.a. de discussie over de term "social media strategie".

    Check: http://www.managementboek.nl/boek/9780789747419/social-media-roi-olivier-blanchard

    geplaatst op
  • Leuk, makkelijk verteerbaar artikel. Goeie praktische tips voor mensen die nog net starten of er wat mee worstelen (@Robert).

    @Corinne ihkv #10: Controleer je eerste zin nog eens goed ;-)

    geplaatst op
  • @William: bedoel jij dat "vele" in die eerste zin "velen" zou moeten zijn, volgens jou?

    geplaatst op
  • Zo heb ik het altijd gezien. Maar goed om de punten op een rij te hebben. dank je

    geplaatst op
  • Helder stuk. Ben het eens met 1 a 2 updates per dag. Echter zijn we nu bezig om al onze evenementen toe te voegen. En elk evenement zorgt voor een update in de timeline van onze volgers. Zou je dit kunnen voorkomen?

    geplaatst op
  • @Milly, helaas kan je dat niet voorkomen!

    geplaatst op
  • Vraag, ik krijg mail dat er een bericht op mijn tijdlijn geplaatst is, maar waar zijn deze berichten te zien? Want als ik mijn pagina bekijk zie ik alleen de berichten die ik geplaatst heb. Ik zie wel rechts op mijn pagina 'recente berichten van anderen' maar daar wordt ik niet naar toe verwezen als ik op de link uit de email klik. In mijn activiteitenlogboek zag ik het bericht overigens ook niet terug. Echter toen ik het bericht ging verbergen zag ik het in een keer wel terug. In het logboek staat het bericht nu als verborgen, maar er staat nu ook dat dit een bericht is die geplaatst is op mijn 'prikbord'. Wat is het nu, prikbord, tijdlijn, of is dit hetzelfde? Bovendien heb ik op mijn pagina ook rechtbovenin een vakje berichten. Zijn dit een soort van privéberichten die ze mij sturen? Dit is zeker niet openbaar? Alle berichten die trouwens staan onder 'recente berichten van anderen' staan in mijn logboek dat ze op mijn tijdlijn geplaatst zijn. Zien alle personen die de pagina geliked hebben dit op hun nieuwsoverzicht als iemand wat op mijn tijdlijn plaatst?

    geplaatst op
  • @Willem,

    Ik liep een paar maanden geleden precies tegen hetzelfde aan. Allerlei meldingen van berichten op m'n timeline maar ik zag ze niet terug. Ondertussen kwamen daar weer reacties op omdat ik er niet op reageerde. Vraag me niet waarom, maar de reacties waren wel te zien toen ik met m'n iPad de pagina bezocht. Ook via Conversocial zag ik ze uiteindelijk wel.

    geplaatst op
  • @danny Ik snap er niets meer van of er later moet nu ff sprake zijn van een storing. Als ik ingelogd ben zie ik mijn berichten van januari niet meer op mijn pagina (uitgelogd wel), mijn logboek toont helemaal niets meer en berichten van anderen zijn allen de vijf recentste, verder terugkijken gaat niet...

    geplaatst op
  • @Willem en Danny, ik krijg laatste tijd vaker vragen hierover, en heb er zelf ook "last" van. Ik heb zo'n vaag vermoeden dat het bugs zijn en wellicht gevolg van de uitrol van de nieuwe tijdlijn waar ze nu mee bezig zijn. Ik hoop dat het zich vanzelf oplost komende tijd.

    @Willem Prive berichten staan niet op je tijdlijn, zijn dus ook niet zichtbaar voor anderen. Als mensen iets liken of op een bericht reageren, dan kan het in hun tijdlijn voorbij komen, maar is weer afhankelijk van ieders instellingen.

    @Milly, je kan het wel voorkomen, het zit alleen erg verstopt. In het tabje evenementen klik je op het potloodje. Dan kan je kiezen voor instellingen bewerken en vervolgens kies je voor "extra bevoegdheden". Daar zet je het vinkje uit voor publiceren van evenementen op je tijdlijn.

    geplaatst op
  • Beste Corine,

    ik heb ook een pagina aangemaakt en ik wil iedereen die mijn pagina liked een kortingscode toezenden. Echter kan ik iemand vanuit de pagina geen prive bericht sturen. Nu zegt u hierboven dat dit wel mogelijk is, maar ik kan nergens vinden waar ik dit kan doen. Ook bij Facebook help staat dat dit niet mogelijk is, tenzij iemand anders eerst bericht. Kunt u mij uitleggen hoe ik dit wel kan doen?

    geplaatst op
  • Hi Marcel,

    Je kan fans niet pro-actief berichten sturen, dus dat wat jij schetst is niet mogelijk. Je kunt alleen fans privéberichten sturen wanneer zij jóu benaderen, zoals je zelf ook al zei.

    geplaatst op
  • Hoi Danny, bedankt voor je reactie. Dan zal ik een andere manier moeten vinden om iemand die code te geven als bedanktje voor het liken van de pagina.

    geplaatst op
  • Misschien via zon systeem pay with a tweet/like? Maar dat werkt dan alleen als ze via je website liken denk ik.

    geplaatst op
  • Beste Corinne, altijd goed om weer wat te leren. Wij merken dat mensen onze facebookpagina Wetendveld wel liken, maar zich niet abonneren op onze nieuwsbrief. Weet jij of het mogelijk deze mensen in één keer te selecteren en een bericht te sturen?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.