Met deze 10 tips maak jij het verschil als adverteerder in affiliate marketing

Met deze 10 tips maak jij het verschil als adverteerder in affiliate marketing

Een affiliate campagne kan een enorme bijdrage leveren aan je commerciële doelstellingen. Maar hoe val je op tussen alle andere adverteerders? Werken incentives goed of zijn er andere manieren om meer rendement te halen uit het affiliate kanaal? In dit blogartikel leggen we aan de hand van tien tips uit hoe je als adverteerder of publisher manager het maximale uit het affiliate kanaal haalt. 

De omzet die je uit affiliate marketing haalt is als een omgekeerde piramide. Je top-publishers realiseren veel sales maar het gros van de affiliate samenwerkingen zit aan de onderkant. Pieken verhogen en parels spotten en laten groeien is de beste manier om tot een hoog rendement te komen. Steek energie in de juiste partners en maak van affiliate marketing een extreem sterk saleskanaal.

 

1. Relatiemanagement

Zorg ervoor dat je eenvoudig gecontacteerd kunt worden en reageer ook op de vragen en verzoeken die binnenkomen. Voeg je contactgegevens toe zodat publishers je eenvoudig kunnen bereiken.

Dit zal ongetwijfeld leiden tot vragen en mails waar je niet echt op zit te wachten, maar is tegelijkertijd de kans om de parels te spotten waarmee je de groei kunt versnellen. Een relatie opbouwen is daarvoor de sleutel. Affiliate marketing lijkt zo 'veilig' en 'anoniem' omdat heel veel via platforms plaatsvindt, maar voor langdurige samenwerkingen waarbij grote omzetten zijn gemoeid is een goede relatie bijna altijd een vereiste.

Heeft het netwerk bezwaar op rechtstreeks contact? Leg dan via een ticketsysteem contact. Fijn is ook als er één aanspreekpunt is vanuit de adverteerder. Dat communiceert niet alleen het makkelijkst maar zorgt ook voor de beste relatie.

2. Onboarding

Een doordachte onboarding is iets dat we maar zelden zien, de voorbeelden die we kennen komen vaak van de grotere bedrijven. De start van een affiliate samenwerking is op dit moment extreem koud met enkel een bericht dat je als publisher 'bent goedgekeurd' en 'snel de promotiematerialen kan gaan bekijken'.

Iedereen die in sales zit, begrijpt dat motiveren en inspireren heel belangrijk zijn voor een goed eindresultaat. Je neemt toch ook geen salesmanager aan tegen wie je nauwelijks iets zegt en geen briefing geeft?

Ok, maar wat kun je dan sturen? Analyseer wat je beste publishers toepassen en help je nieuwe partners op weg bij de introductiemail. Denk aan:

  • In elk geval de affiliate link voor die specifieke publisher
  • Een hoge resolutie logo (liefst transparante .png of .svg)
  • De USP’s van je bedrijf
  • Een marketingkalender met kortingsacties en campagnes
  • Usecases
  • Eventueel een bonus bij het bereiken van een eerste x-aantal sales
  • De hardlopers

3. Persoonlijk bericht in plaats van generiek

Vaak ontvangen we een uitnodiging voor een programma met een tekst die overduidelijk generiek is gestuurd. Bedrijven met grote naamsbekendheid komen er vaak mee weg, maar ons advies zou zijn om hier een persoonlijkere benadering in te kiezen voor zover haalbaar.

Elke affiliate samenwerking start op het 0-punt, ook de beste samenwerkingen hadden ooit minder dan 50 euro per maand omzet.

4. Bel eens!

Communicatie die digitaal verloopt via een ticketsysteem en mail is handig en veilig, maar je bouwt hier geen relatie mee op. Door een keer te bellen onderscheid je je ten opzichte van andere partijen en kun je op maat meedenken hoe er beter gepresteerd kan worden. Je begrijpt beter hoe je partner te werk gaat en kunt zo constructief meedenken waar zowel jij als de publisher stappen voorwaarts kan maken. Bepaal vooraf een eigen agenda en wees niet te bang dat de publisher alleen maar uit is op hogere commissies. Door te bellen ontdek je ook optimalisaties die je aan je eigen website kunt doen wat conversie verhogend werkt, waar iedereen van profiteert.

Te vaak wordt een affiliate campagne gestart waarbij de campagne 'over de schutting' is gegooid. Een campagne activeren en achterover leunen is een recept voor falen.

5. Incentives

Staat je budget het toe om iets extra te doen? Dan loont dat vaak de moeite. Zet extra promoties vooral in om langetermijnsamenwerkingen te stimuleren en van medium publishers, top publishers te maken. Kijk daarbij vooral naar de potentie wat een publisher in één/drie jaar voor je kan bereiken en investeer in de relatie door een incentive toe te passen. Dat kan een eenmalig bedrag zijn of een verhoogde vergoeding voor een vastgestelde periode.

Maatwerk is krachtiger dan een eenmalige bonus die voor iedere aangesloten affiliate publisher verzilverd kan worden, de winst zit hem in een langetermijneffect in plaats van een kortetermijnpiek.

Publishers zullen de beste posities geven aan de adverteerders die het meeste opleveren. Wees competitief met je vergoeding, maar vergeet je optimalisaties en conversie niet. Als je als publisher gaat optimaliseren dan kijk je naar het totaalplaatje. Wat daarin zoal meespeelt:

  • On-site conversie
  • Up- en cross sales
  • Incentives
  • Past het merk op deze plek
  • En uiteraard de hoogte van de vergoeding

Vraag publishers daarom om een mediakit en eventueel beschikbare premium posities.

6. Materialen op orde

Elke publisher heeft ander materiaal nodig.

Vergelijkers Productfeed
Kortingscodesites Kortingscode of een korting
Blogs Marketingmateriaal zoals foto’s
Cashback-sites Vaak is een link genoeg
Tools & overzichtsites Logo

Als je voor goede marketingmaterialen zorgt zoals een productfeed, banners en eventueel kortingscodes zorg je ervoor dat je de bovenkant van de publishers goed bedient. En dat is precies de groep die voor de grootste omzetten kan zorgen.

7. Communiceer pro-actief je businessdoelen 

Communiceer duidelijk en pro-actief naar je belangrijkste publishers welke doelen je nastreeft. Ben je niet bereid om commissie te betalen voor sales van telkens dezelfde klanten? Wil je de focus op bepaalde productcategorieën aanbrengen? Laat dit weten.

Voor publishers is niets zo vervelend dan een succesvolle relatie met een adverteerder, plots wegvalt omdat de resultaten volgens de adverteer toch niet zo goed zijn. Ook voor publishers is de piramide van toepassing. Er wordt veel tijd gestoken in nieuwe modellen uitproberen, slechts een deel blijkt rendabel. Als een succesvolle samenwerking wegvalt dan is dat uiterst zonde.

8. Waardeer branding

Affiliate marketing draait om het laatste zetje in de funnel. Niet voor niets werkt social media, bannering en podcasts maar in hoge uitzondering voor affiliate marketing. Terwijl de waarde heel groot kan zijn en een enorme bijdrage kan leveren aan de uiteindelijke sales.

Affiliate marketing draait om het laatste zetje in de funnel

Het blijft affiliate marketing, maar door in gesprek te gaan (daar is hij weer) kom je wellicht tot mogelijkheden waarbij je brandingwaarde kunt afdwingen in ruil voor een hogere commissie. Het kan goed zijn dat meerdere publishers dankzij deze branding beter gaan presteren.

Voorbeeld: bij Symbaloo zijn ook wallpapers beschikbaar die aantoonbaar bijdragen aan de affiliates sales. En bij Giftomatic zijn boosts mogelijk waardoor producten uit de productfeed prominenter naar voren komen.

9. Wees transparant over afkeuringen

Moet je helaas hoge bedragen afkeuren, of grotere aantallen? Vanuit publishers-perspectief voelt dat nooit goed. Helemaal als het om serieuze bedragen gaat. Het kan voelen als met een paar klikjes een hoop geld besparen waar nooit iemand achter komt. Pro-actief uitleg geven wat er is gebeurd als je aardig wat conversies moet afkeuren past bij een transparante en sterke samenwerking. Ja, je risico is dat je in een discussie belandt maar door het transparant te spelen win je vertrouwen en voorkom je frustratie en wantrouwen.

10. Organiseer een (fysiek) event

De allerbeste samenwerkingen die wij in de afgelopen vijftien jaar hebben opgebouwd zijn gestoeld op sterke persoonlijke relaties. Zo gingen we met Bol.com een keer bootje varen op het IJsselmeer en zelfs een keer naar een F1-race in België, en organiseert Coolblue ook met regelmaat leuke partnerevents met goodies. Het gaat niet om de 'incentive' maar wel om het gezicht, de gunfactor en het wederzijdse begrip dat ontstaat op dit soort events.

Credits afbeelding: Håkon Grimstad/Unsplash, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.