10 interessante onderzoeken van afgelopen week
Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 10 2014
Ook deze week heb ik weer 10 interessante onderzoeken van afgelopen week op een rijtje gezet. Deze week o.a. de whitepaper om de juiste socialmedia-monitoringtool voor jouw organisatie te kiezen, een blog over het onderzoek #gezondcommuniceren2014 en het rapport Achieving Total Retail.
Coolste baan overtreft Thialf online, KPN goed zichtbaar
De Coolste Baan van Nederland heeft geschiedenis geschreven, zoals gisteren al te lezen was op SPORTNEXT. Een evenement dat voor het eerst wordt neergezet en zoveel bezoekers en zichtbaarheid bereikt, is knap gedaan. Ook online was dit goed zichtbaar: de buzz rond de Coolste Baan werd gedragen door recreatieve schaatsers en bezoekers van het KPN NK Allround. Online influencers hebben uiteindelijk gezorgd dat het bereik zeer groot was en het bereik van Thialf overtrof. Deze inzichten komen uit de online research-analyse die ik rond de Coolste Baan van Nederland heb uitgevoerd.
Handleiding voor het kiezen van een Content Management Systeem #adv
Een goed web CMS is goud waard. Het is daarom belangrijk dat je er 1 selecteert die bij jouw organisatie aansluit. Maar hoe word je wijs uit de zee aan content management systemen dat tegenwoordig beschikbaar is. In deze handleiding wordt een aantal opties voor web content management besproken en wordt stilgestaan bij de afwegingen die komen kijken bij het selecteren van een CMS.
Kies de juiste socialmedia-monitoringtool voor jouw organisatie
Het kiezen van de juiste tool voor de monitoring van social media, passend bij de doelstellingen en gewenste toepassingen voor je organisatie, kan een hele uitdaging zijn. De white paper 'Social media monitoring en webcare tools 2014' kan je helpen bij het selectieproces.
Zorg heeft last van drempelvrees bij inzet social media
Uit het onderzoek #gezondcommuniceren2014, over social media-gebruik in de zorg- en welzijnssector, blijkt dat veel instellingen in deze branche willen investeren in social media. 41 procent wil het gebruik intensiveren, en 10 procent wil dit jaar van start gaan. Toch ziet een meerendeel van de ondervraagden beren op de weg; ze ervaren knelpunten als te weinig draagvlak, het kost veel tijd en angst voor negatieve publiciteit. Daarom zijn ze vooralsnog terughoudend in de aanpak – men kiest voor gebaande paden, in plaats van te experimenteren – en blijft het een klein onderdeel van de gehele communicatie.
Pas op met de parodie als advertentiestrategie
Een advertentiecampagne waarmee Carlsberg het cidermerk Somersby op de Britse markt introduceerde, trok vorig jaar online veel positieve aandacht. In de campagne wordt de lancering van Apple-producten tot in de kleinste details geparodieerd: van enthousiaste ciderfans die lang in de rij moeten staan voordat ze de betreffende cider eindelijk mogen kopen in de Somersby Store, tot het enthousiaste personeel dat behulpzaam alle aspecten van het product uitlegt (“Move towards the mouth, and into face”). Een recente Apple-parodie gemaakt door Microsoft daarentegen werd vooral negatief ontvangen, waarna Microsoft de advertentie snel weer offline haalde. Waarom is de ene parodie wel succesvol en de andere niet? De Amerikaanse onderzoekers Michelle en Harper Roehm achterhaalden de succesfactoren van een geslaagde advertentieparodie.
Social Media Insurance Monitor 2013
De technologische ontwikkelingen gaan snel, razendsnel. De vraag is of de verzekeringsbranche even snel reageert en er de urgentie van inziet. Voor het derde jaar zijn de impact van social media op de verzekeringsbranche getest. Het onderzoek geeft inzicht in de wijze waarop verzekeraars met de klanten interacteren.
Achieving Total Retail
Retailers moeten een nieuw business model ontwikkelen om winstgevend te kunnen blijven opereren en om verwachtingen van de consument waar te maken. Online winkelen via tablet en smartphone, de groei is niet te stuiten. Wereldwijd gebruiken 43% van de internetshoppers een smartphone of tablet aan de virtuele kassa.
Mannen brutaler dan vrouwen bij vragen om korting
Mannen zijn niet bang om zelf korting te vragen of om af te dingen in een winkel. De helft van de Nederlandse mannen doet dit dan ook regelmatig. Vrouwen zijn hier veel terughoudender in. Slechts 29 procent geeft aan dit weleens te doen. Dat mannen vaker om korting vragen dan vrouwen is opvallend, omdat een veel hoger percentage vrouwen (71%) dan mannen (55%) een kick ervaart bij het kopen van een product met een fikse korting.
Bereikt en bereid
Werkzoekenden wordt aangeraden informatie in te winnen over bedrijven waar ze solliciteren. Zolang ze dit maar niet te actief doen. Dat concludeert dit onderzoek naar de “gastvrijheid” van bedrijven richting mogelijke sollicitanten. Tweederde van de onderzochte bedrijven was niet bereikbaar is op het moment dat een mogelijke kandidaat contact zoekt naar aanleiding van een vacature. Ook blijkt dat op een ander vlak de deur gesloten blijft voor sollicitanten.
De wereldwijde programmatic race is begonnen
Ook dit kwartaal komt het automated trading platform Turn met een analyse van de data die via het platform wordt verwerkt. Hieruit blijkt onder andere dat de prijzen voor adverteren via social media met 24 procecnt zijn gestegen.