Kies de juiste socialmedia-monitoringtool voor jouw organisatie

Kies de juiste socialmedia-monitoringtool voor jouw organisatie

Het kiezen van de juiste tool voor de monitoring van social media, passend bij de doelstellingen en gewenste toepassingen voor je organisatie, kan een hele uitdaging zijn. De white paper 'Social media monitoring en webcare tools 2014' kan je helpen bij het selectieproces.

De markt van socialmediamonitoring en webcaretools is constant in beweging. Bestaande tools breiden functionaliteit uit, spelen in op vragen van klanten en op (technologische) veranderingen in het socialmedialandschap. Enkele ontwikkelen zich tot multitools die alles (lijken) te kunnen. 

Ook zijn er nieuwe toetreders op de markt die soortgelijke functionaliteit bieden of inspelen op een specifieke toepassing. Door het grote aanbod van verschillende tools dat bestaat, is het niet eenvoudig om een keus te maken tussen de verschillende tools en het vinden van de juiste tool. 

Focus op belangrijkste gebruikersdoelen

Voordat je een tool selecteert, is het van belang om vast te stellen welke doelstellingen je voor ogen hebt met socialmediamonitoring en/of webcare. Ook al ontwikkelen de tools zich steeds meer als „multitools”, ze hebben allemaal hun eigen focus, invalshoek en sterke en minder sterke punten. Je zal bij de keuze van een tool dus prioriteiten moeten stellen en moeten afwegen wat jouw belangrijkste gebruikersdoelen zijn.

Monitoring is de basis

Het daadwerkelijk monitoren van sociale media en andere online bronnen is de basis om een tool in te zetten voor concrete gebruikersdoelen als bijvoorbeeld het online beantwoorden van vragen, het publiceren van socialmediaberichten, het doen van marktonderzoek en/of het rapporteren van bijvoorbeeld de interactie op je socialmediacampagne.

Update gids voor online dialoog 2012

In 2012 is een eerder onderzoek uitgevoerd naar socialmediamonitoring en webcaretools. De toolleveranciers van het onderzoek in 2012 hebben meegewerkt aan het opzetten van de initiële vragenlijst.

De vragenlijst, de whitepaper en de factsheets zijn door door Jasper van Bladel en mij geactualiseerd naar de nieuwste (technologische) mogelijkheden, functionaliteiten en bijbehorende selectiecriteria. Diverse leveranciers van socialmedia-monitoringtools is gevraagd om informatie over hun tool middels een vragenlijst aan te geven. Deze tools richten zich allemaal op de Nederlandstalige markt. De antwoorden van de leveranciers zijn verwerkt in een factsheet per tool; de tools zijn niet zelf getest.

In tegenstelling tot het onderzoek van 2012 bestond de huidige vragenlijst met name uit gesloten vragen met vooraf bepaalde antwoordmogelijkheden, zodat daardoor de tools beter te vergelijken zijn.

Hulp bij maken van keuze voor juiste tool

De opzet van de white paper en factsheets zijn ten opzichte van de vorige versie in 2012 vereenvoudigd. Met de indeling in doelstellingen, toepassingen en selectiecriteria wordt een kader geboden om de verschillende tools op hoofdlijnen te vergelijken. Het stappenplan in de white paper biedt je hulp bij de keuze voor de beste tool voor jouw behoefte en doelstellingen. De factsheets helpen je om een eerste, grove vergelijking te maken tussen de verschillende tools.

De white paper en factsheets van de zestien socialmediamonitoring tools zijn te vinden op www.socialmediatoolvergelijken.nl.

Voor docenten zijn de white paper en factsheets beschikbaar in de Marketingfacts Docentenbank.

Feedback

Heb je feedback over het white paper en over de factsheets? Wil je in de toekomst ook meewerken aan een update of een tool aanbevelen om op te nemen? Plaats dan hieronder je reactie of tweet je feedback met hashtag #SMT14.


Delen

0
3


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Als eens van Netvibes gehoord? Wordt o.a. door Coca-Cola gebruikt, toch niet de minste op social media gebied.

    geplaatst op
  • Beste Peter,

    Zeker van Netvibes gehoord en ook langere tijd gebruikt. Kan ook andere tools opnoemen die in rijtje zouden kunnen staan.

    Groet, Arne

    geplaatst op
  • Heren, Ik ben opzoek naar een tool waarmee ik mijn social media mee kan beheren. Denk aan: twitter, linkedin en facebook. Deze tool moet automatisch mensen volgen die bijv het woord marketing in hun tweet tweeten. Ik moet tevens met deze tool berichten in kunnen plannen. en hij moet automatisch kunnen retweeten. Hebben jullie suggesties?
    hoor graag van jullie!

    geplaatst op
  • Beste Sicco,

    Enkele van de tools op http://www.socialmediatoolvergelijken.nl kunnen prima berichten voor je inplannen, maar geen enkele onderzochte tool kan automatisch mensen volgen op keyword of automatisch retweeten. Een tool als LittleBird (http://www.getlittlebird.com/benefits) heeft wel de gevraagde functionaliteiten. Heb deze echter zelf maar kort getest en niet meegenomen in onderzoek, omdat deze zich niet specifiek op de Nederlandse taal en social media gebruikers richt.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.