Coolste baan overtreft Thialf online, KPN goed zichtbaar

4 maart 2014, 11:59

De Coolste Baan van Nederland heeft geschiedenis geschreven, zoals gisteren al te lezen was op SPORTNEXT. Een evenement dat voor het eerst wordt neergezet en zoveel bezoekers en zichtbaarheid bereikt, is knap gedaan. Ook online was dit goed zichtbaar: de buzz rond de Coolste Baan werd gedragen door recreatieve schaatsers en bezoekers van het KPN NK Allround. Online influencers hebben uiteindelijk gezorgd dat het bereik zeer groot was en het bereik van Thialf overtrof. Deze inzichten komen uit de online research-analyse die ik rond de Coolste Baan van Nederland heb uitgevoerd.

Meer dan 10.000 berichten over Coolste Baan gedeeld

In de periode van de maand dat de Coolste Baan van Nederland was geopend, werden er online meer dan 10.000 berichten gedeeld. De meerderheid van de berichten was al online gedeeld voordat het KPN NK Allround plaatsvond. Ter vergelijking: kijkend naar het aantal berichten waarin Thialf werd genoemd rond het Olympisch Kwalificatie Toernooi (OKT), kwam dat uit op ruim 6.000 online berichten. Rondom de kampioenschappen waren er vergelijkbare aantallen.

28 procent van berichten over Coolste Baan positief

Als schaatsminnend Nederland zijn we al gauw enthousiast over schaatsen en zeker als er een ijsbaan in het Olympisch Stadion wordt neergelegd. Van de ruim 10.000 berichten was meer dan 28 procent positief, een hoog percentage. Thialf kreeg 16 procent positieve berichten rondom het OKT. De unieke historische locatie werd door recreatieve schaatsers en bezoekers van het KPN NK Allround zeer gewaardeerd. Het lef om hierin te investeren heeft zich echt uitbetaald in enthousiasme online.

Bereik Coolste Baan veelvoud van online bereik van Thialf

Uit de online analyses blijkt ook dat het bereik voor de Coolste Baan uitkomt op 14,3 miljoen impressies. Ter vergelijking: rond het OKT kwam Thialf uit op 5,3 miljoen impressies. Natuurlijk heeft het feit dat de Coolste Baan voor het eerst is neergelegd hierin meegespeeld, in combinatie met het Olympisch Stadion als locatie. Toch heeft de campagne gewoon erg goed zijn werk gedaan. De Coolste Baan heeft op Twitter en Facebook ook een grotere community – in termen van aantal volgers en fans – dan Thialf.

Influencers slim ingezet bij online zichtbaarheid

Over de Coolste Baan hebben meer dan 5.500 personen berichten gedeeld. Hierbij hebben, al dan niet geregisseerd, online influencers een grote rol gespeeld. Tijdens het KPN NK Allround traden er verschillende artiesten op, zoals Roel van Velzen en Jan Smit. De meeste van deze artiesten hebben berichten gedeeld rondom de Coolste Baan. In het weekend van het NK zijn dan ook 10 mln impressies gerealiseerd.

KPN meer dan 7 mln impressies online

Tijdens het KPN NK Allround was KPN goed zichtbaar, alleen al op de hashtag #kpnnk zijn meer dan 4.400 berichten gedeeld. Van deze berichten was 37 procent positief, een hoger percentage dan op andere zoektermen. Bijna 2.000 personen hebben actief gedeeld op deze hashtag, ook hier hebben de influencers – met name de schaatsers – een grote rol in gespeeld. De hasthag #kpnnk heeft gezorgd voor meer dan 7 mln online impressies. Wat het KPN uiteindelijk exact oplevert, is complexe materie, maar veel positief bereik is er in ieder geval gecreëerd.

Berichten rondom de #kpnnk lieten ook veel reacties zien waaruit bleek dat men de sfeer erg goed vond en heeft genoten tijdens het kampioenschap.

Deze analyses zijn uitgevoerd met behulp van Coosto. Op basis van zoektermen zijn berichten rondom De Coolste Baan van Nederland, Thialf en het KPN NK Allround opgezocht.

Deze blogpost verscheen eerder op SPORTNEXT.

deel graag mijn mening over de impact van social media research, sport, muziek en TV ... van huis uit marktonderzoeker

Categorie
Tags

1 Reactie

    Oli4B

    Jammer dat Coosto niet zo ver terug gaat als de opening van Thialf 😉


    4 maart 2014 om 12:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!