De zeven meest inspirerende casefilms uit Cannes die je gezien móet hebben

Wat moet je nou echt gezien hebben aan cases om je strategische denkspier weer te voeden met verse inzichten? Ik zet 7 boeiende winnaars voor je op een rij.

14 juli 2025, 07:00 2987 x gelezen

Dit jaar zijn er 26.900(!) cases ingezonden voor Cannes Lions, waarvan er zo’n 1.000 met een Leeuw naar huis gaan. Als je zin heb om alle casefilms achter elkaar te kijken, ben je ruim 34 uur bezig.

Geen zorgen, ik zet een paar favorieten op een rij zodat je in minder dan 20 minuten alsnog je strategische denkspier kan prikkelen met verse inzichten en creatieve aanpak voor het veroveren van marktaandeel, het veranderen van merkperceptie en het laden van associaties.

Wat mijn favoriete cases gemeen hebben? Het gaat niet per se om het grootste productiebudget, de hoogste spend in media of de inzet van de duurste celebrities. Wel zijn het stuk voor stuk concepten die gebruik maken van een kraakhelder inzicht wat zorgt voor een onderscheidende propositie.

1. AXA – Three Words

Een campagne redt misschien de wereld niet, maar initiatieven zoals die van AXA tonen wel maatschappelijke kracht van een merk.

Met de toevoeging van drie woorden aan polisvoorwaarden werd het herplaatsen en de verzekerde ook in geval van huiselijk geweld onderdeel van de verzekering.

🏆 3x Grand Prix—Titanium, Direct, Creative Business Transformation en 2x goud (PR, Creative Strategy), 4x zilver (PR, Glass, Direct, Creative Strategy).

2. Penny – Price Packs

De Duitse discounter Penny zette met minimalistische verpakkingen de prijs centraal, verkocht meer dan 1 miljoen stuks in een maand en bood inflatiemoe shoppers een opvallend helder alternatief voor A-merken.

🏆 Grand Prix—Print & Publishing en 3x goud (Outdoor, Direct, Brand Experience), 3x zilver (Design, Creative Commerce, Brand Experience) en 3x brons (Direct, Design, Outdoor).

3. Vaseline Verified

Vaseline ziet lifehacks online die fantastisch zijn, of helemaal prut. Met Vaseline Verified worden lifehacks getest en beloond met een verified badge. Lekkere mix van social proof en vergroten van het bereik van mensen die toch al over je merk praten.

🏆 2x Grand Prix—Social & Creator, Health & Wellness en 1x goud (Media), 4x zilver (Social & Creator, PR, Media, Direct), 1x brons (PR).

4. GoDaddy – Act Like You Know

Hoe promoot je een AI functionaliteit, zonder continu AI te roepen? GoDaddy zet Walter Goggins in om te laten zien dat je e met doen alsof, al een heel eind komt. Het inzicht kwam uit klantgesprekken. “Most days I feel like I’m faking it” doorvertaald naar “Act like you know”. Check vooral ook dit deck met de strategische inzichten. Heerlijk B2B werk.

🏆 Grand Prix – Creative B2B en 1x goud (Media), 4x zilver (Social & Creator, PR, Media, Direct), 1x brons (PR).

5. Ikea Hidden Tags

Hoe laat je zien dat je producten geen weg-werp artikelen zijn? Door je doelgroep te confronteren met het feit dat de Ikea producten zie ze hebben al langer in huis staan dan ze denken. Wat moet het een heerlijke vondst zijn geweest dat de leeftijd van alle Ikea producten is te herleiden.

🥇 Geen Grand Prix, wel winnaar 2x goud (Creative data), 2x zilver en 1x brons.

6. Tecate – The Gulf of Mexico Bar

Inhaken op cultuur met een technisch trojaans paard? Love it. Slimme vondst en fijne case. Tecate stuurt een boot het water op om een pinnetje op Google Maps te krijgen met Gulf of Mexico, als tegengeluid voor Trump’s Gulf of America.

🥇 Geen Grand Prix, wel winnaar 2x goud, 4x zilver en 1x brons.

7. Mercado Libre – Boxed Ads

Als de (product)advertenties van merken verkrijgbaar zijn bij Mercado Libre (de ecommerce partij in Latijns Amerika), kan je maar net zo goed vertellen in de uitingen dat ze bij jou verkrijgbaar zijn.

Niet met een tamme QR code of “Verkrijgbaar bij”-actiesticker. Maar een creatieve take over van de out of home uiting. Inclusief aardige verdeelsleutel in mediakosten. Love it.

Leuke vergelijkbare Nederlandse case; Bureau Higuita zet de overgang tussen digitale out of home uitingen in om de gordijnen van Mr. Jealousy een podium te geven. Slim met media!

🥇 Geen Grand Prix, 1x brons (Media)

Kunnen al die awardshows nog wel?

Dit jaar is de perceptie rondom Cannes Lions, nogal vertroebeld.

Er worden internationale inzendingen in twijfel getrokken (en zelfs teruggetrokken). En ook een Nederlandse inzending (de case van GUT voor Hertog Jan) doet veel stof opwaaien. Inzendingen die niet gedreven worden door trots, maar een positieve score op de balans van de leeuwenspiegel van het bureau(netwerk) als motivatie hebben.

En dat is jammer, want awards hebben een goede functie.

Het zet werk op het podium, legt de lat voor creatief (en effectief) werk hoog, geeft inspiratie aan de rest van de markt en laat simpelweg zien wat goed werkt. Die liefde mag best wel weer de boventoon gaan voeren.

Wees kritisch op de waarheid van de casefilms die je kijkt, maar laat je vooral inspireren om de lat voor je eigen werk nog hoger te leggen en met vet werk de mooiste awards binnen te slepen.

Nog verder verdiepen

Zin om nog meer cases te bekijken? Op Love The Work More staan nagenoeg links naar alle winnaars van 2025. Een snoepwinkel om doorheen te bladeren.

Alle cases doorakkeren is een utopie. Een goede manier om te leren van de winnaars, is door je favoriete categorie onder de loep te nemen of door op Love The Work More de winnende cases van concurrenten te bekijken.

Matthijs Roumen
Freelance strateeg bij Freelance strateeg

Freelance strateeg voor bureaus met 15+ jaar ervaring in ’t naadloos verbinden van positionering, campagnes, media en digital. Lees mijn maandelijks nieuwsbrief 🧠 Denk als een strateeg.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!