Bye bye SWOT-analyse (2)

Hoe 'de bloempot'; een marketingmodel ter vervanging van het klassieke strategisch marketingdenken, werkt voor PLNKTN en voor Moonback.

16 mei 2023, 14:30 2082 x gelezen

Belofte maakt schuld: in vorig artikel gaf ik aan met een aantal voorbeelden te komen van hoe het bloempotmodel eruit kan zien voor verschillende bedrijven, in dit artikel ga ik een aantal van deze voorbeelden geven.

In mijn vorige artikel (klik hier) beschreef ik de bloempot. Een marketingmodel ter vervanging van het klassieke strategisch marketingdenken. Een model dat geënt is op de nieuwe economie en rekening houdt met de dynamiek van de snel veranderende wereld. Een model dat marketeers kan helpen om relevantie binnen de organisatie te verkrijgen door weer onderdeel te worden van het strategische proces. Een model waarmee alle marketingactiviteiten die binnen de organisatie plaats vinden gestructureerd kunnen worden waardoor marketingactiviteiten elkaar versterken en zo meervoudige waarde te creëren voor belangrijke stakeholders.

Niet alle bedrijven/voorbeelden die ik hieronder beschrijf hebben zelf het model als basis hebben gebruikt voor hun eigen organisatie, maar de bloempot is met terugwerkende kracht alsnog ingevuld. Alle beschreven voorbeelden zijn in samenspraak/-werking met de bedrijven zelf tot stand gekomen.

 

PLNKTN

Het eerste bedrijf is voedingssupplementen producent PLNKTN (klik hier). Een jong bedrijf opgericht door twee jonge gasten die vol enthousiasme en energie de markt bestormen met hun voedingssupplement gebaseerd op algen. Algen? Jazeker! Het klinkt misschien niet zo aantrekkelijk of smakelijk, maar algen bevatten vele mineralen en micro nutriënten. Daarnaast wordt er bij de ‘productie’ van algen veel Co2 uit de lucht opgevangen. Hoe ziet de bloempot er uit voor PLNKTN?

Wij zien dat …  

De veranderende wereld/economie is voor oprichter Thom een van de redenen geweest om PLNKTN te starten. Wie in deze economie een succesvol bedrijf wil starten, kan dat alleen door een positieve impact te hebben op de wereld. Door een bijdrage te leveren aan deze wereld. Voor Thom stond het dan ook buiten kijf dat hij met zijn bedrijf een positieve impact wilde hebben op de aarde én op de gezondheid van de gebruikers van zijn product. Thom is overtuigt van de meerwaarde van een product als PLNKTN in een wereld waarin het steeds lastiger wordt om de gehele populatie te voorzien van de benodigde en voeding zonder daarmee een enorm beslag te leggen op onze aarde.

En daarom staan wij voor ….

Een product dat goed doet in plaats van slecht, voor mens en de aarde. PLNKTN biedt naast vele gezondheidsvoordelen (o.a. betere darmflora, betere huid, meer energie en focus en ondersteunt het immuunsysteem) ook vele voordelen voor de aarde. Doordat algen veel Co2 afvangen, help je door het gebruiken van dit product de aarde in plaats van deze uit te putten. Ze bieden hiermee een daadwerkelijk gezond alternatief in een industrie (de voedingsmiddelen industrie) die een extreme belasting op onze aarde legt.

Hiervoor werken we samen met ….

Een van de belangrijkste partners van PLNKTN is de producent van hun algen. Voor hun supplement werkt PLNKTN samen met een in Nederland gevestigd bedrijf die voor hen de marine phytoplankton alg produceert. Hiermee is hun productie lokaal en beperken ze ook bij de productie en het transport hun uitstoot.

Om van betekenis te kunnen zijn voor …

Het gebruik van PLNKTN is niet alleen positief voor de gebruikers van hun supplement door de vele gezondheidsvoordelen die het product biedt. PLNKTN wil ook van betekenis zijn voor een betere aarde, dat zit in de core van het bedrijf. Naast dan plankton veel Co2 afvangt heeft het, in tegenstelling tot traditionele gewassen, geen agrarische grond, geen vers water en geen mest of chemische bestrijdingsmiddelen nodig. Daarbij groeit het velen malen (tot 10x) sneller dan een gemiddeld gewas. Met hun product draagt PLNKTN bij aan de ‘gezondheid’ van een van haar belangrijkste stakeholders: onze aarde. Daarnaast werkt PLNKTN op incidentele basis samen met andere stakeholders die zich ook inzetten voor dit doel; zoals bijvoorbeeld stichting Rugvin.

Door de volgende waarde te creëren:

Met hun product snijdt het ‘waardecreatie-mes’ voor PLNKTN aan twee kanten en heeft het voor zowel people (gezondheidsvoordelen) als planet (positieve Co2 impact) voordelen en zijn ze daarmee ook op het vlak van profit succesvol. Een goed product verkoopt zichzelf en inmiddels hebben Thom en Gijs veel bekendheid verkregen in de sport- en supplementenwereld. Ze zijn te gast geweest bij de podcast van Arie Boomsma en Giel Beelen en liggen de plannen er om internationaal te gaan met hun product. Dit alles zonder een groot marketingbudget; want als je handelt vanuit je impact, kopen mensen graag je product.

Moonback

Wat de macht en impact is van de platformeconomie is voor velen inmiddels wel duidelijk. Het is publiekelijk bekend dat veel platformbedrijven (denk aan Booking.com, Uber, etc.) veel geld verdienen maar hun belangrijkste stakeholders (hun partners en de consument) niet altijd even fair behandelen. Veel bedrijven verdienen nagenoeg niks met adverteren op bekende platformen maar moeten wel adverteren om door de klant gevonden te worden. Tegelijkertijd worden klanten bang gemaakt voor schaarste (“nog maar een kamer beschikbaar”, “drie anderen bekijken deze aanbieding ook”) en gemanipuleerd om zo, zoveel mogelijk te boeken en/of spenderen via het platform. Dat moet toch anders kunnen? Tenminste, volgens Niels Meijssen. Directeur/eigenaar van Moonback (klik hier), een start-up in de platformeconomie die het anders wil doen

 

Wij zien dat … 

Voor Niels is de veranderende, nieuwe economie vooral een transparante economie. Een economie waarin bedrijven elkaar, hun klanten en hun andere stakeholders eerlijk behandelen. De oorsprong van Moonback komt voort uit frustratie van Niels over hoe grote platformen (Booking.com) in Corona tijd miljoenen overheidssteun kregen terwijl ze in de tijd vóór Corona miljarden verdienden door hun partners uit te buiten. Niels kwam met het idee voor een eerlijker en socialer alternatief. Een bedrijf dat respectvol omgaat met hun klanten en partners. Een eerlijk bedrijf, want uiteindelijk accepteert de consument het niet langer dat bedrijven anderen uitbuiten.

En daarom staan wij voor ….

De identiteit van Moonback is sterk verweven met de nieuwe economie, want hun identiteit draait om die eerlijke behandeling, om eerlijk ondernemerschap, om transparantie. Ze willen, vooral binnen de platformeconomie, een nieuwe standaard zetten voor wat het betekent om ondernemer te zijn in de nieuwe economie. Moonback staat voor een platformeconomie die socialer kan zijn.

Hiervoor werken we samen met ….

Hun belangrijkste stakeholders zijn de bedrijven/hotels die adverteren op hun platform; zij leveren de dienst en zij verdienen dus een eerlijke vergoeding waarmee het voor hen ook loont om samen te werken met Moonback. De commissie die Moonback vraagt is daarom relatief laag en vast. Daarnaast zijn hun investeerders belangrijke partners. Daarom hebben ze bij Moonback gekozen voor steward ownership (lees hier de blog van Niels over steward ownership). Een juridische rechtsvorm waar winst- en stemrecht gescheiden worden. Daarmee borgen ze hun missie op lange termijn en trekken ze investeerders aan die geloven in die missie en niet per sé zoeken naar start-ups om te investeren om snel rijk te worden.

Om van betekenis te kunnen zijn voor …

Geen uitbuiting van hun partners, geen gemanipuleer van de consument. Een eerlijke en gelijkwaardige samenwerking waar beide partijen van profiteren en dat alles in een juridische rechtsvorm én organisatievorm waarbij ze hun missie op de lange termijn kunnen borgen en dus ook in de toekomst niet ondernemen ten koste van andere stakeholders.

Door de volgende waarde te creëren:

Hiermee creëren ze waarde voor people: de partners die een eerlijke vergoeding krijgen en fatsoenlijke relatie met het platform kunnen opbouwen, maar ook de bezoekers van de site die niet gemanipuleerd worden met slinkse trucjes en zelf kunnen kiezen welk hotel hen het meeste aanspreekt in plaats van welk hotel de hoogste commissie betaalt. Maar ook door met hun steward owned manier van ondernemen andere ondernemers inspireren om óok duurzamer en socialer te ondernemen. Hiermee bouwen ze niet alleen een duurzame onderneming op, maar zorgen ze óók voor financieel rendement voor hun investeerders (profit).

Naast bovengenoemde voorbeelden staan er in mijn boek Marketing in de nieuwe economie (klik hier) nog vele voorbeelden van bedrijven die het anders willen doen. Die winst maken niet als doel op zich zien, maar die door een sterke identiteit (inside-out) en te anticiperen op de veranderende economie (outside-in), niet alleen financieel succesvol zijn maar ook op andere manieren waarde weten te creëren. Bedrijven die meervoudige waardecreatie (people, planet, profit) leveren door te denken vanuit de belangen die diverse stakeholders hebben en met hen samen te werken.

Heb je interesse in meer voorbeelden of wil je zelf aan de slag met de bloempot: laat het me weten op jmp.kuijten@avans.nl

Marco Kuijten
Socioteer, de-marketeer bij Avans Hogeschool

Marco Kuijten is schrijver van artikelen (onder andere voor Marketingfacts Retailtrends en The Optimist) en de boeken ‘Marketing in de nieuwe economie’ en 'Consumens'. Hij is docent Commerciële Economie bij Avans hogeschool in ’s-Hertogenbosch. Hij is voorvechter om het (commercieel) economisch onderwijs te veranderen, zodat toekomstige generaties ook van onze mooie aarde kunnen genieten.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!