Bijscholen doe je maar in eigen tijd

Professionals zien de baas het liefst opdraaien voor opleidingskosten, werkgevers vinden dat er best wat eigen geld en vooral vrije tijd tegenover mag staan.

24 maart 2023, 07:00 1926 x gelezen

Het is soms nogal een kwestie onder professionals in marketing, communicatie en sales (weten we van NIMA), maar of een volledige opleiding tot bijvoorbeeld NIMA A, B of C nu een privé-aangelegenheid is, of juist een werkgeversding, of ergens in het midden zou moeten vallen qua geld- en tijdinvestering, levert weleens discussie op. Opleidingsplatform Studytube liet een behoorlijke n in verschillende sectoren bevragen om er ook achter te komen dat daar inderdaad nogal verschillend over wordt gedacht.

Mochten employer branding-specialisten zich nog afvragen of er knoppen zijn om aan te draaien in het streven over te komen als aantrekkelijke werkgever: de policy met betrekking tot échte vakopleidingen. En daarbij doelen we niet op een workshop of ‘class’, maar echt het zwaardere werk. Bijna de helft van organisaties vindt momenteel dat een medewerker zelf moet meebetalen aan een prijzige opleiding, terwijl die medewerkers zelf vinden dat de baas juist moet opdraaien voor zulke kosten. Dat stelt Motivaction/Sparkey dat in opdracht van Studytube onderzoek verrichtte onder HR-professionals, afdelingsmanagers en medewerkers. 45% van de Nederlandse werkgevers zegt te verwachten dat mensen zelf geld stoppen in hun scholing. Eenzelfde percentage vindt bovendien dat die opleiding in de eigen tijd moet plaatsvinden. Bijna 1 op de 3 organisaties (30%) heeft geen vast aantal werkuren vrijgehouden voor zelfstudie en training.

Bij zorgorganisaties wordt het meest verwacht dat medewerkers zelf meebetalen aan een dure opleiding (47%), gevolgd door overheid (44%), zakelijke dienstverlening en onderwijs (41%). Onderwijsmedewerkers zelf verwachten het minst vaak geld van hun werkgever te krijgen voor opleidingen. Bij 66% van de onderwijsmedewerkers is er wel een duidelijke voorkeur dat de werkgever de kosten voor professionele ontwikkeling volledig betaalt. In zorg ligt dat percentage op 75%, in zakelijke dienstverlening zelfs op 81%.

In eigen tijd leren wordt het meest verwacht in het onderwijs (57%) en in zakelijke dienstverlening (53%). Bij zorgorganisaties verwacht 42% dat leren ook in eigen tijd gebeurt. Bij bedrijven die tijd vrijhouden om te leren, is er bij 35% maandelijks maximaal 8 uur om te leren tijdens werktijd. Bij 14% van de organisaties is er maandelijks 8 tot 12 uur leertijd en bij 8% 12-16 uur. 1 op de 20 bedrijven (5%) heeft 16 uur of meer tijd over voor leren. Homam Karimi, CEO van Studytube vindt die zuinige instelling van werkgevers maar niks en geeft via een quote-je in het persbericht aan dat dit wat hem betreft de wereld op z’n kop lijkt: ‘Om alle technologische veranderingen bij te benen en duurzame inzetbaarheid te waarborgen, verwacht je juist dat organisaties ruimte maken voor ontwikkeling. Dat begint bij tijd reserveren voor leren. Ook als dat niet direct functie gerelateerd is. Denk aan vitaliteit, power skills of persoonlijke groei.’

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!