ReclameReview: Denk aan je hersenen!

1 september 2021, 13:01

Je hebt maar één stel hersenen. Ze bepalen wie je bent en wat je kunt. Je moet er niet aan denken dat er iets met je hersenen gebeurt… Om Nederlanders bewust te maken van het belang van gezonde hersenen, komt de Hersenstichting met de campagne ‘Denk je eens in’.

Credits

Strategie, concept, productie: DEAR

Onderzoek storyboard en final cut: Bloakes

Doelstelling

Bewustwording creëren over belang en kwetsbaarheid van hersenen.

Uitwerking

Saskia Enneking, Campagne Manager bij de Hersenstichting zegt in het persbericht: “De campagne laat via tv, online en print verschillende mensen in alledaagse situaties zien”. Door middel van het gebruik van metaforen willen we duidelijk maken hoe belangrijk én hoe kwetsbaar je hersenen zijn. Je hebt ze nodig bij alles wat je doet, denkt en voelt. Je kunt ze dus maar beter zo gezond mogelijk houden. Deze campagne is bedoeld om mensen daar bewuster van te maken.”

Oordeel

Dit zal vast aan mij liggen, maar ik heb hersenen altijd al een wonderlijk orgaan gevonden en denk er best vaak over na hoe belangrijk ze zijn voor ons hele leven. Dat bepaalt uiteraard mede hoe ik naar deze campagne kijk. Want met de boodschap ben ik het al helemaal eens.

Vooral het beeld met de paardenbloem, waarbij er steeds plukjes weg waaien, maakt indruk

Maar dan is het natuurlijk nog altijd de vraag: hoe communiceer je die boodschap zodat hij goed overkomt? In dit geval is er duidelijk gekozen voor een campagne met de nadruk op het visuele. De bovenkanten van de hoofden, oftewel: de hersenen, worden steeds gesymboliseerd door iets anders. Dat trekt de aandacht. Ondertussen vertelt de voice-over waarom hersenen zo belangrijk én kwetsbaar zijn. Vooral het beeld met de paardenbloem, waarbij er steeds plukjes weg waaien, vind ik erg mooi gekozen. Dit maakt wel indruk hoor, zeker als je iemand kent met bijvoorbeeld dementie of NAH.

De campagnezin ‘Denk je eens in’ past natuurlijk perfect. Want wij als kijkers kunnen het ons indenken, dankzij onze gezonde hersenen. De hersenstichting spoort ons aan om te ontdekken wat we samen kunnen doen om onze hersenen zo gezond mogelijk te houden. Ook dat vind ik mooi: het is geen vraag om geld, maar een letterlijke call to action. Laagdrempelig en toch activerend.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!