Geert Docter

Verbal brand and naming consultant bij Globrands

Via Globrands stond ik aan de wieg van honderden prachtige merknamen in vele branches en diverse landen. In de jaren 2010 nam ik de rol van naming consultant op me en in 2020 kreeg ik een opdracht van Philips om beschrijvende naamgeving te helpen implementeren in het wereldwijde portfolio van Philips. Halverwege 2023 ben ik teruggekeerd bij Globrands als naamstrateeg. Sinds 2018 geef ik les aan studenten Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft over wat een naam doet voor een merk en hoe je de naam vindt die dat het beste doet.

Slim Häagen-Dazs: een bedachte eigennaam als merknaam voor ijs uit New York
Noem het beroepsdeformatie. Marketingmensen zijn extra gevoelig voor suggestief taalgebruik. Sceptisch ook, daardoor. ‘Gegarandeerd beter’; beter dan wat? ‘Dextrose’? Jahaa,…
‘Woeker’, werkt zo’n negatief label echt?
Er staat een prachtig pleidooi voor negatieve etiketten voor foute producten in de Volkskrant van 10 februari 2015. Daarin stelt Gustaaf Haan dat…

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!