Marketing voorbij de verkoopcijfers

Een marketingcampagne draait vaak om zichtbaarheid, bereik en uiteindelijk omzet. Toch is er een bredere dimensie die vaak onderbelicht blijft: de culturele waarde die een merk kan opbouwen. Een campagne kan meer zijn dan een middel om producten te verkopen. Het kan ook bijdragen aan de manier waarop een merk in de samenleving wordt gezien, ervaren en herinnerd. Denk aan iconische campagnes die niet alleen producten verkochten maar ook onderdeel werden van de cultuur.

De kracht van emotionele waarde in storytelling

Waar we per dag meer dan honderd reclameboodschappen en digitale prikkels krijgen is het niet gemakkelijk om de aandacht van je publiek vast te houden. Toch lukt het merken die storytelling inzetten vaak wel. Een goed verhaal raakt emoties en creëert een band die sterker is dan een losse advertentie ooit kan doen. Het gaat niet alleen om wat je verkoopt, maar vooral om welk gevoel je daarbij weet op te roepen.

Het mediagebruik van jongeren anno 2025

Jongeren zijn veranderlijk, maar niet ongrijpbaar. Ze scrollen nog steeds een beduidend aantal uur per dag op hun smartphone, maar wat ze zien en waar ze dat doen verandert snel. De kijktijd is nog steeds hoog, waar streaming de overhand heeft genomen over lineaire tv. En hoe zit dat met influencers? Die zijn best handig, maar mogen ook wat minder aanwezig zijn volgens de jongeren. We doen zoals elk jaar weer een rondje langs de interessantste trends uit het Jongerenonderzoek van Mediahuis, Wayne Parker Kent en Mediatest.

Hoe Clipper kleur bracht in het theeschap en harten won

Van Britse roots naar duurzame doorbraak in Nederland: Clipper groeit hard dankzij slimme activatie, uitgesproken positionering én een flinke dosis humor.

Van B2B naar B2C: Hoe Avery Dennison met influencermarketing de consument weet te raken

De naam Avery Dennison zegt je misschien niet veel. Maar de kans is groot dat je ongemerkt iedere dag meerdere producten van het bedrijf aanraakt. Van het etiket op je shampoo tot de sticker op je kipfilet of de bestickering op een auto. De materialen achter deze labels komen vaak van Avery Dennison. In deze aflevering van ZIGT op Groei spreken we met Ralph Olthoff, Business Development Director Graphics, over een opvallende strategische zet in de B2B-wereld: de inzet van influencermarketing.

Gamestate groeit uit tot Europese arcadegigant

In een tijd waarin bijna alles digitaliseert, is het opvallend dat juist een fysiek concept zo hard aan terrein wint. Toch is dat precies wat Gamestate doet.

De impact van laaggeletterdheid: waarom dit probleem ons allemaal aangaat

In Nederland is laaggeletterdheid een probleem dat veel mensen niet zien. We denken dat iedereen na de basisschool goed kan lezen en schrijven, maar dat is niet zo. 1 op de 5 volwassenen in Nederland heeft moeite met lezen, schrijven en digitale vaardigheden.

‘Mensen proeven het verschil’

Daelmans Stroopwafels wil wereldwijd op de kaart

Laat je op 20 maart inspireren door klantenluisteraar Frans Reichardt

In het webinar, getiteld "Mind the Gap", deelt Frans de allernieuwste inzichten over klantervaringen en customer journeys. Wat verwachten klanten anno nu eigenlijk écht? En zijn we daar als CX-specialisten wel voldoende op voorbereid?

Meer berichten...

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!