Missie & Visie
Wat is de visie van Marketingfacts?
Marketingfacts gaat uit van de overtuiging dat marketingprofessionals een sleutelrol spelen in het realiseren van bedrijfsdoelstellingen. Niet als uitvoerders aan de zijlijn, maar als strategische denkers in het hart van de organisatie. Marketing is een complex vakgebied dat nog te vaak wordt onderschat of versimpeld.
Bij Marketingfacts zien we marketing als een discipline die steunt op wetenschap én praktijk. Het vak put uit onder meer economie, wiskunde, psychologie, sociologie en communicatiewetenschap. Dat maakt marketeers bij uitstek hybride professionals: creatief én analytisch, conceptueel sterk én resultaatgericht.
Juist die positie geeft marketingprofessionals de mogelijkheid om wezenlijk bij te dragen aan ambities rond groei, innovatie en merkwaarde, maar ook aan bredere maatschappelijke thema’s zoals duurzaamheid, inclusiviteit, welzijn en rechtvaardigheid.Tegelijkertijd brengt vakmanschap verantwoordelijkheid met zich mee.
Kennis van marketingprincipes vraagt om zorgvuldigheid, integriteit en ethisch handelen. Marketingfacts wil daarom actief ruimte bieden aan het debat over beide kanten van het vak: marketing als aanjager van vooruitgang én als discipline die zich bewust is van haar impact op mens en maatschappij.
Community over marketing
Marketingfacts is het Nederlandse kennisplatform en vakblog over innovatie in marketing. Het is de community over marketing, door marketeers, voor marketingprofessionals. Voor Marketingfacts schrijven op jaarlijkse basis ongeveer 300 bloggers. Dit zijn stuk voor stuk experts op hun vakgebied. Hiermee bestrijken wij het brede spectrum van marketing. Marketingfacts BV is eigendom van BBP Media.
Voor wie is Marketingfacts?
Marketingfacts richt zich tot professionals die werkzaam zijn in marketing, communicatie en/of sales. De zes belangrijkste lezersgroepen zijn professionals in bedrijven (marketingorganisaties), zelfstandige professionals bij bureaus en bedrijven, marketingdienstverleners als bureaus en brancheorganisaties, studenten, docenten en onderzoekers. Primair richt het platform zich tot de marketingorganisatie: managers en directeuren die functioneel verantwoordelijk zijn voor het marketingbeleid, de marketingstrategie en de marketingexecutie. Het spreekt daarmee voor zich dat Marketingfacts ook een rijke bron van kennis is – en wil zijn – voor ondernemers.
Hoe ‘werkt’ Marketingfacts
De focus ligt volledig op het delen van kennis, ervaring, cases, opinie en onderzoek gericht op de ontwikkeling van de marketingprofessional. Kwaliteit en kennisdeling staan voorop: we gaan niet voor “nieuws” maar voor langere achtergrondverhalen met context/argumentatie. De vraag die iedere blogger zich stelt is of de content relevant is voor de marketeer, de CMO of de head of marketing, werkzaam in het bedrijfsleven.
Wat verstaan we onder innovatie in marketing?
Het NIMA Marketingfacts Jaarboek 2025 is een handboek en een naslagwerk over marketing voor professionals, docenten en studenten.
Van Marketinganalyse tot Customer Experience, van Design tot Data Analytics en AI. Je kunt dit boek gebruiken als actueel naslagwerk, als update, als korte cursus, als uitleg over een deelgebied in marketing of als studiemateriaal. Iedere editie van het Jaarboek is een aanscherping en verbetering van de vorige. Dat maakt dit boek het meest actuele boek over marketing.
Geen boek dat je van cover tot cover leest, maar een serie bondige hoofdstukken en hot topics die samen de essentie van marketing omvatten.
Hoe wordt Marketingfacts gefinancierd?
Marketingfacts heeft inkomsten uit advertenties, advertorials en sponsored artikelen (partnercontent), die als zodanig herkenbaar zijn.
Wat is de missie van Marketingfacts?
“Marketing als aanjager van vooruitgang én als discipline die zich bewust is van haar impact op mens en maatschappij.”