Zullen voice notes ooit het telefoongesprek vervangen?

21 maart 2022, 14:00

In deze Week van Koot onder meer aandacht voor deepfakes als middel in de strijd in Oekraïne, Twittertrends volgens Twitter zélf, de digitale gum van Magic Eraser, virtuele Heineken Silver met virtuele kreeft en virtuele kaviaar én leerzame lessen over de psychologie van prijsperceptie.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

#1 Deepfake

Het boek “Echt Nep” van Menno van Doorn, Sander Duivestein en Thijs Pepping dat vorig jaar verscheen gaf ons al inzicht in de verschillende mogelijkheden van het gebruik van nieuwe technologie. Deepfakes was hierin een van de hoofdstukken. Zeker in de context van het verschil tussen feit en fictie. De Correspondent verraste Nederland vorig jaar nog met een deepfake videoboodschap van Mark Rutte. Maar inmiddels is het ook een middel in de strijd in Oekraïne. Op Facebook en YouTube verscheen een nepvideo waarin een bewegingsloze versie van Volodymyr Zelensky de Oekraïense troepen vroeg om hun wapens neer te leggen. Volgens de Amerikaanse denktank Atlantic Council is de clip ook op Telegram en het Russische sociale netwerk VKontakte geplaatst. Minuten nadat het tv-station over de hack had gepost, plaatste Zelensky zelf een Facebook-video waarin hij ontkende dat hij Oekraïners had gevraagd de wapens neer te leggen. Nathaniel Gleicher, hoofd beveiligingsbeleid bij Facebook-eigenaar Meta, tweette dat het bedrijf de originele deepfake-clip had verwijderd wegens schending van zijn beleid tegen misleidende gemanipuleerde media. Een verklaring van Twitter-woordvoerder Trenton Kennedy zei dat het bedrijf de video volgt en verwijdert in gevallen waarin het de regels overtreedt die misleidende synthetische media verbieden. YouTube-woordvoerder Ivy Choi zei dat het ook uploads van de video had verwijderd. Gelukkig, zou je kunnen zeggen, heeft de regering zich voorbereid op deepfake-aanvallen. De snelle reactie met een video waarin de boodschap werd ontkracht heeft erger voorkomen. Maar hopelijk is het ook een aanleiding om als organisatie of merk een signaal om wakker te blijven en voorbereid te zijn.

#2 Yevgenia Belorusets

De nieuwsbrief van Kay Brach (Dense Discovery) opende deze week met het verhaal van Yevgenia Belorusets. Kay schrijft: de afgelopen twee weken hield ik The War Diary of Yevgenia Belorusets open als een tabblad in mijn browser, waarbij ik de site minstens één keer per dag ververste. Belorusets is een Oekraïense kunstenaar, fotograaf en schrijver die haar blog gebruikt om een ​​dramatisch veranderend Kiev te beschrijven. Met haar korte dagelijkse bijdragen schetst ze een intiem, soms hoopvol, vaak verontrustend maar altijd menselijk beeld van hoe het is om te leven met de altijd aanwezige mogelijkheid van geweld en vernietiging.

“I receive a utility bill for my Kyiv apartment. It is accompanied by a Telegram message that sounds like an apology: ‘We are writing to you with a request. If your financial means allow under the circumstances, please pay the utilities. Many Kyiv utility workers joined the Ukrainian army and are now fighting for our freedom. However, it is still important to pay the bills.’ Lees hier de verhalen van Yevgenia Belorusets

#3 Voice Notes

Audio. Sound. Stem. Het zijn onderwerpen die vaak voorbijkomen als we de nieuwe mogelijkheden in het vakgebied bespreken. Voice notes via de berichtendiensten als WhatsApp, Messenger of Instagram zijn al bijna 10 jaar mogelijk. Toch ervaren veel mensen dit nog als bedreigend, te intiem of schamen ze zich zelfs voor hun eigen stem. En wat als je na een inname van iets teveel alcohol een voice bericht stuurt? In dit mooie verhaal van The Guardian lees je een ontdekkingstocht in de wereld van de voice notes. Gaat het op termijn het telefoongesprek vervangen of wil je straks kunnen kiezen uit synthetische stemmen die jouw stem beter tot zijn recht laten komen?

#4 Twitter Trends

Twitter publiceerde weer een overzicht van de grootste trends op basis van een analyse van miljarden tweets. Die geven op zijn minst een richting en een gevoel van wat we kunnen verwachten voor de toekomst.

Trend 1: De grote restauratie.

De planeet helen door onszelf te helen. Steeds meer mensen vinden dat merken aandacht moeten besteden aan hun sociale impact.

Trend 2: Door fans gebouwde werelden. Digitale gemeenschappen beslissen mee.

De rollen zijn omgekeerd. Fans zijn niet langer zwijgzame volgers maar willen steeds meer de regels bepalen. Aan de touwtjes trekken. In plaats van alleen maar volgen willen ze een onderdeel zijn van het geheel. Pro-actief en in samenwerking. Gedeeld eigendom. Fans die oprecht belang hebben bij wat creators hebben gemaakt. En er wellicht ook nog voor betaald krijgen.

Trend 3: Financiën gaan sociaal. Het investeren is de chat binnengekomen.

Vroeger waren geldzaken een goed bewaard geheim van enkelen. Maar tegenwoordig doet een nieuw publiek mee. Gemeenschappen van experts en gewone mensen bundelen hun krachten en delen vrijelijk kennis zodat iedereen het kan zien. Deze trend is echter meer dan virale aandelenselecties. Het financiële gesprek is deels entertainment, deels gamen, onbeschaamd sociaal en opener dan ooit tevoren. Met een groei van 75% zorgt #FinTwit voor een nieuwe culturele dialoog op Twitter.

#5 Magic Eraser

Even iets verwijderen uit een beeld, visual of foto? Dit is de meest eenvoudige manier om dat te doen. Met de Magic Eraser. Upload een plaatje, kleur het te verwijderen onderdeel en de magie vindt plaats. Superhandig.

#6 Need to Know

Jongeren en nieuws. Dat is voor veel uitgevers en broadcasters een lastig onderwerp. In een wereld met zoveel (persoonlijke) informatie is het moeilijk om jongeren te bereiken. NOS op3 en BOOS (BNNVARA) zijn voorbeelden van hoe het anders kan. In Media Perpectives was er deze aandacht voor een nieuw en succesvol format uit de UK. “Jonge mensen willen nieuws van hoge kwaliteit, ze schreeuwen om meer informatie, maar ze vinden het huidige aanbod saai”, zegt Warren Nettleford, een bekroonde journalist en medeoprichter van een social-first nieuwsdienst Need to Know. Need to know is een nieuwe, onpartijdige, kwaliteitsvolle nieuwszender die geschikt is voor de digitale generatie. Het laat in ieder geval zien dat nieuws in een dynamisch jasje best aantrekkelijk gemaakt kan worden. Het is wellicht ook een mooi voorbeeld van de manier waarop je met deze doelgroep kunt communiceren.

#7 Heineken Silver

Decentraland. JP Morgan heeft er al een bank. SamSung heeft er al een winkel. En inmiddels is er ook een bierbrouwerij te vinden. Heineken introduceerde deze week Heineken Silver in de metaverse met een slokje virtueel Heineken Silver en wat virtuele kreeft en kaviaar. De brouwerij heeft er holografische bierblikken, een dansvloer en de mogelijkheid om te proeven en het te beoordelen met bierpixels. Decentraland is een publiek virtual reality-platform dat draait op het Ethereum (ETH) blockchain.

#8 De psychologie van Prijs

Het is één van de 4 “P’s”. En niet de onbelangrijkste. Tenzij je het merk zo sterk maakt dat de prijs van ondergeschikt belang is. Maar veel merken zijn hiertoe niet in staat. En moeten dus gebruik maken van het prijswapen. Dat kan je doen met de prijs zelf maar je kunt ook de psychologie gebruiken om percepties te manipuleren. Gebruik te maken van de bekende cognitieve biases. In deze post van Nick Kolenda worden zo’n kleine 50 biases behandeld. Uiterst leerzaam.

#9 5 Proven Archetypes for Fearless Self-Promotion

In een wereld waarin creators steeds belangrijker gaan worden zie je wellicht voor jezelf wel kansen. Misschien denk je na om de stap te zetten en van je passie je baan te maken. Dan is het wel handig om ook na te denken over je identiteit. Wie wil je dan zijn? Hoe moeten mensen jou ervaren? Wat is je persoonlijkheid in deze zelfstandige wereld. De post van Mat Zucker beschrijft een vijftal archetypen. Vijf mogelijke opties om een positie te kiezen. Voorzien van sprekende voorbeelden, voordelen en risico’s. In een verlengstuk zou je ook zo maar kunnen bedenken dat dit ook voor merken nog wel interessant materiaal is.

#10 Chief Metaverse Officer

En daar gaan we weer. Het “C” level heeft er weer een functie bij. Want naast de Chief Marketing Officer is er nu ook de Chief Metaverse Officer. Moeten we nog wel iets doen aan de afkorting maar wil je laten zien dat je als merk met je tijd meebeweegt dan moet deze functie wel ingevuld zijn op het bekende c-level.

# Podcast van de Week

Audio agency Airborne selecteert elke week een bijzondere audioproductie. Deze keer is het “Penelope’s Pursuit” van Hermès

Als er ergens veel geld wordt verdiend en flinke marges worden gemaakt, dan is het wel in de wereld van luxegoederen. Deze industrie ís marketing. Hoe zou je anders mensen zo gek kunnen krijgen dat ze een paar duizend euro voor een handtas uitgeven? Dan zou je zeggen dat luxemerken massaal hét storytelling-medium van deze tijd, podcasts, volledig hebben omarmd. Helaas blijkt behoorlijk tegen te vallen. Een zoektocht op de luisterplatformen levert weliswaar een rijtje met branded podcasts op maar de uitwerking is grotendeels behoorlijk fantasieloos. De dominante aanpak: zet een creative director achter de microfoon en interview hem/haar over het merk. De aanpak van ‘Penelope’s Pursuit’, van Hermès, is daarom des te verfrissender. Een zorgvuldig gemaakt fictie-verhaal over het personage Penelope, die als onderzoeker bij Hermès werkt en mysteries moet oplossen. De afleveringen duren ongeveer een kwartier, staan op zich en zijn behoorlijk ‘brand centric’. Belangrijke elementen van het merk, zoals de geschiedenis, komen er veelvuldig in voorbij. Het is te verdragen omdat de productie best goed in elkaar zit, met een aardig script, acteurs, soundtrack en sounddesign. ‘Penelope’s Pursuit’ is vermakelijk en stijgt binnen dit segment boven het gemiddelde uit. Desalniettemin blijft de vraag bestaan waarom niet juist in deze hoek de lat ietsje hoger gelegd wordt.

Luisteren naar “Penelope’s Pursuit” kan met deze handige afspeellijst op Spotify. Waar je ook alle andere Podcasts van week kunt vinden.

Het Nieuws van de Week op Clubhouse

Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Vandaag (zondag 20 maart) om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Bianca Groot. En Jeroen de Bakker als tafelheer. Natuurlijk ook weer de gesproken column van Tino Stuij.

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!