Zoekmachineoptimalisatie is geen doel op zich, je marketingstrategie is leidend
Er zijn een hoop zaken die komen kijken bij het opstellen van een SEO strategie. Zoekwoordenonderzoek, linkbuilding, technische optimalisaties, maar kun je dit echt zien als complete strategie? Veel SEO specialisten en bedrijven zijn bezig met deze zaken. Logisch ook, want het zijn belangrijke onderdelen. Alleen een goed onderbouwde strategie ontbreekt vaak en dat is zonde!
SEO is meer dan het bepalen van een aantal zoekwoorden en ervoor zorgen dat je hier goed vindbaar op wordt. Wanneer je serieus aan de slag wilt gaan met SEO, zul je een strategisch plan moeten opstellen. Kijk verder dan zoekwoorden en linkbuilding en denk na over zaken als doelstellingen, schaalbaarheid en het meetbaar maken van deze zaken. Vraag jezelf daarnaast ook eens af of SEO wel iets is dat goed past bij jouw bedrijf of branche.
Wanneer past SEO in je marketingstrategie
Ieder bedrijf wil op de eerste pagina van Google staan. Het lijkt een soort status te worden, maar waarom? Veel mensen denken dat dit gelijk staat aan meer klanten, omzet, aanvragen of verkopen. Tuurlijk kan een goede vindbaarheid binnen Google hier veel aan bijdragen, maar dit is zeker niet voor ieder bedrijf het geval.
Vraag jezelf eerst af of SEO echt zo interessant is voor je bedrijf. In sommige branches is het slim om je hier volledig op te focussen, terwijl het in andere gevallen beter achterwege gelaten kan worden. Stel dat je de eigenaar bent van een sportschool in een kleine stad, bijvoorbeeld Dordrecht. Er zoeken een paar honderd mensen per maand op het zoekwoord ‘sportschool Dordrecht’. Tuurlijk kunnen hier een aantal klanten uit komen en is het de moeite waard om te investeren in SEO. Echter is het niet iets wat de focussen moet hebben. In dit geval kan het beter zijn om je meer te richten op social ads om onder de aandacht te komen.
Je kunt je marketingbudget maar 1 keer uitgeven. Het is dan ook zaak om van te voren goed na te denken of SEO onderdeel moet uitmaken van je marketingstrategie. Zo ja, bedenk dan ook hoe groot het onderdeel SEO moet zijn en welke andere kanalen en mogelijkheden er nog meer zijn. Er zijn immers maar weinig bedrijven die volledig draaien op een goede vindbaarheid binnen Google.
Een strategisch plan opstellen
Ben je erover uit en ga je starten met SEO. Dan is het tijd om een strategisch plan op te stellen. Veel mensen denken dat dit alleen bij grote bedrijven belangrijk is. Maar juist voor kleine en middelgrote bedrijven is dit van ontzettend groot belang. Je wilt immers wel weten wat het resultaat is van een SEO traject. Tijdens het opstellen van een strategisch plan kijk je uiteraard naar de belangrijke onderdelen zoals het zoekwoorden onderzoek, backlinkprofiel en de techniek van de website. Dit is echter waar veel mensen stoppen. Het bepalen van de doelstellingen, ervoor zorgen dat alles meetbaar is en een duidelijk actieplan opstellen, is net zo belangrijk.
Doelstellingen bepalen
‘Op de eerste pagina van Google komen’, dat is een doel dat regelmatig voorbij komt. En dan? Zorgt dit voor meer klanten, sollicitanten of sales? Tuurlijk, het is belangrijk om hoog in de zoekresultaten te komen. Het is alleen niet altijd zoveel zeggend. Zo is bijvoorbeeld een CTR percentage van 25% gangbaar wanneer je op de eerste positie staat, terwijl dit 10 keer lager is als je op positie 10 staat. Je kunt dus weinig baseren op een positie op de eerste pagina.
Het is dan ook belangrijk om hele duidelijke doelstellingen te bepalen. Wanneer je dit hebt gedaan is het een stuk makkelijker om vast te stellen of het gewenste resultaat ook is behaald. Hieronder volgen een aantal voorbeelden van goede doelstellingen die onderdeel kunnen van de SEO strategie.
-
Een toename van 50% in omzet
-
Maandelijks 5 nieuwe sollicitanten
-
Verdubbelen van de verkopen in een bepaalde productcategorie
Veel mensen kiezen er ook voor om een doelstelling te bepalen voor het aantal websitebezoekers. Op zich kan dit een goede richtlijn zijn, alleen ook is dit in veel gevallen niet zoveel zeggend. De zoekwoorden waarop mensen binnenkomen op de website zijn namelijk erg verschillend. Stel dat je een keukenwinkel hebt, dan is de kans groot dat mensen die zoeken op het zoekwoord ‘nieuwe keuken kopen’ zorgt voor veel aanvragen en sales. Daarentegen zal een blog op je website over ‘de nieuwste keukentrends’ veel minder aanvragen opleveren. Het is dus belangrijk om je niet blind te staren op het aantal bezoekers.
Maak het meetbaar met KPI’s
Uiteraard wil je wanneer je doelen hebt vastgesteld, ook kunnen zien of deze doelen behaald worden. Er zijn ontzettend veel verschillende tools waarmee je van alles kunt meten. Van converterende zoekwoorden tot posities binnen Google, alles is meetbaar. Het is verstandig om een dashboard in te richten met verschillende KPI’s.
Met de verschillende KPI’s kun je de algemene groei goed ziet. Daarnaast geeft dit je inzichten waar je op in kunt spelen. Bijvoorbeeld bepaalde zoekwoorden die nog niet goed ranken. Hoewel je een globaal beeld kunt krijgen van de voortgang met deze KPI’s, zul je altijd het hoofddoel in zicht moeten houden. Binnen growth hacking zie je de term ‘One Metric That Matters’ veel voorbij komen. Dit is eigenlijk het enige wat echt belangrijk is en zal dan ook de volledige focus moeten hebben. SEO specialisten en bedrijven doen er goed aan om ook een duidelijke ‘One Metric That Matters’ voor hun SEO strategie te bepalen.
Vast plan voor de werkzaamheden
Wanneer de doelen zijn bepaald en deze ook meetbaar zijn, is het belangrijk om ook een plan te maken voor de werkzaamheden. Hierin kun je een verdeling maken in de werkzaamheden die eenmalig uitgevoerd moeten worden en werkzaamheden die wekelijks of maandelijks terugkeren.
Aan het begin zijn er aan aantal dingen die eenmalig geoptimaliseerd moeten worden. Wanneer dit is gedaan, is er een goede basis om op verder te bouwen. Eenmalige werkzaamheden zijn:
-
Technische optimalisatie van de website
-
Laadtijd optimaliseren
-
On page optimalisatie
-
Opschonen van het backlinkprofiel
Vervolgens zijn er ook werkzaamheden die maandelijks terugkeren. Het is verstandig om deze werkzaamheden in te plannen. Veel van deze taken worden namelijk vergeten of er wordt prioriteit gegeven aan andere werkzaamheden. Dit is zonde, wat consistentie is hetgeen wat de SEO strategie tot een succes maakt. Maak dus een vast plan waarin zaken als linkbuilding en content creatie worden opgenomen. Denk ook regelmatig na over nieuwe actiepunten. Bijvoorbeeld het toevoegen van landingspagina’s wanneer je een nieuwe dienst gaat aanbieden of het aanbod vergroot van je webshop.
Consistentie en tijd zorgen voor succes
Consistentie is dus ontzettend belangrijk. Dit is tevens de valkuil bij veel SEO trajecten en dat is zonde. Wanneer je met eens strategisch plan te werk gaat en de juiste werkzaamheden uitvoert, is het slechts een kwestie van tijd tot je het gewenste resultaat behaalt. Aan het begin zul je weinig tot niks merken van de werkzaamheden. Houd er in ieder geval rekening mee dat de eerste maanden niet veel veranderd. Dit kan frustrerend zijn, maar wanneer je consistent aan het plan blijft werken, zullen de resultaten ook consistent blijven groeien.
Interessante invalshoek, dank voor het delen van je inzichten. Het voorbeeld van de lokale sportschool slaat de plank echter wel volledig mis. Ik zou de sportschoolhouder in Dordrecht wel het advies geven de vindbaarheid op lokaal niveau op orde te brengen. De search intent van ‘spotschool Dordrecht’ is super interessant. Bovendien kan een eenmalige investering nog jaren rendement opleveren, in tegenstelling tot die kosten voor social ads.
Bedankt voor je reactie! Het klopt inderdaad dat het ook voor de sportschoolhouder interessant is om te investeren in SEO. Het artikel gaat echter over de gehele marketingstrategie en in hoeverre SEO hier deel van uitmaakt. Vooral het effect wat SEO heeft op het aantal klanten of de omzet in verhouding tot andere kanalen is hierbij erg belangrijk.
Stel dat je op #1 staat met het zoekwoord ‘sportschool Dordrecht’, zorgt dit voor een paar honderd bezoekers p/m. In een gunstig geval haal je hier misschien 10 klanten uit. Een gemiddelde sportschool heeft meer dan 1500 leden. 10 Extra klanten per maand is mooi meegenomen, maar het is dus niet zo dat SEO voor een enorme boost gaat zorgen in het aantal klanten. Er zal dus gekeken worden naar andere kanalen/mogelijkheden.
Zoals ik in het artikel beschrijf is het dus zeker de moeite waard om SEO te doen, echter is het niet iets wat de focus moet hebben.