Zoekmachine optimalisatie adviezen slecht opgevolgd
Volgens een nieuw onderzoek uitgevoerd door het Amerikaanse iProspect wordt 64% van alle zoekmachine optimalisatie adviezen waar opdrachtgevers voor betalen niet uitgevoerd.
Als oorzaak worden genoemd gebrek aan arbeidskracht en budget. Hoewel we als zoekmachine optimalisatie specialist ook in Nederland regelmatig tegen dit probleem aanlopen is het percentage in onze optiek schrikbarend hoog. Zeker als men zich bedenkt dat een beetje SEO-bedrijf in de VS over honderd duizenden dollars spreekt waar het zoekmachine optimalisatie trajecten betreft.
Bron: Search Engine Guide
En om de zaak wat prikkelender te maken zodat managers en marketeers ook gaan reageren, luidt onze stelling:
Managers/marketeers die er niet voor zorgen dat adviezen m.b.t. SEO in de praktijk gebracht worden, zouden gekort moeten worden op hun salaris.
We merken het steeds vaker, in een succesvol Organic Search traject is het van groot belang dat de gehele organisatie erachter staat. Dit is de key factor voor het slagen van een dergelijk project. Van de programmeur tot aan de directie die uiteindelijk over de budgetten gaan. Vaak is het de marketing manager die de inkoop voor zijn rekening neemt, vervolgens hebben OS trajecten vaak gevolgen voor het hele bedrijf/website en gaan verder dan alleen het marketing budget. Zo stuurt de marketing manager de programmeurs niet aan, zo is er naast de marketing manager een aparte verantwoordelijke voor de usability, etc.
Het zijn dus vaak meerdere schakels die verantwoordelijk zijn voor het niet uitvoeren van een advies.
Wij ondervangen deze praktijk sinds een tijdje door onze (tekstuele) optimalisatie-adviezen zelf bij de klant door te voeren. Dat werkt prima. Maar wat als je weer weggaat en er komt een nieuw stukkie op hun site? Daar hebben we een reader voor geschreven zodat webredacteuren meteen i.p.v. achteraf leesbare teksten (‘voor mens en machine’) kunnen produceren.
Zo’n partnership met de klant wordt in de meeste gevallen erg op prijs gesteld is onze ervaring. En het voorkomt het ‘gezeur’ dat we inderdaad in het verleden wel hadden: ‘jullie advies heeft ons niks gebracht’ (klant die onze voorgestelde aanpassingen in de wind had geslagen).
“gebrek aan arbeidskracht en budget” ?????
Ik denk dat je beter kunt neerzetten: “gebrek aan inventiviteit”.
Onze website, nieuw gelanceerd, staat op nr. 2 met zoekterm website optimalisatie, nr. 1 met toppositie zoekmachine.
Alles volgens de richtlijnen van de zoekmachines!
Gewoon inventief zijn en goede content hebben is het belangrijkste wat er is.
Wat bedoel je precies met “inventief zijn” ?
Met goede markup en dito content kom je al een heel eind.
@ Laurens
Dat bedoel ik.
Goede keyword density, gebruik van tags etc etc.
m.a.w. je hoeft geen sommen geld uit te geven etc etc.
Wij zijn met zijn tweeen, ik ben webdesigner en zoekmachine optimalisatie ‘nerd’ ( wel in goede context lezen he ) en mijn partner schrijft teksten.
Het is allemaal niet zo moeilijk als het lijkt, zorg gewoon voor goede titels en bestandsnamen en let bij het schrijven van je content erop dat de keywords dichtheid goed is. In de regel 1 op de 20 woorden moet een keywords van je zijn.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!