Zo maak je een sterke kop voor jouw Facebookadvertenties

26 november 2015, 12:00

Een goede advertentie kan lang meegaan en zo voor een langere periode waarde voor je genereren. Het loont dus om te leren hoe je succesvol kan adverteren. Zeker op Facebook.

In dit artikel ga ik dieper in op één van de belangrijkste onderdelen van een Facebookadvertentie: de koptitel. Als deze niet de aandacht trekt, zal je doelgroep niet doorklikken naar jouw website of landingspagina. Een goede koptitel moet een resultaat, voordeel of hulp bieden, het liefst met een sterke emotie erachter.

Om een duidelijk vertrekpunt te hebben, verdeel ik de Facebook-advertentie onder in drie onderdelen:

1. De koptitel (boven de foto)

2. De foto

3. De call-to-action (bijvoorbeeld een vraag die onder de foto staat)

In dit artikel ga ik vijf formules bespreken die je kunnen helpen om een goede koptitel te schrijven:

  1. Algemene formules
  2. De 7-woordenregel
  3. De vraag-formule
  4. De oplossing-formule
  5. De hoe-formule

1. Algemene formules

Formule 1

De enige manier om (iets wenselijk) zonder (iets onwenselijk).

Voorbeeld

De enige manier om de lichten uit te doen zonder uit bed te moeten stappen.

Formule 2

(Iets moeilijk doen) binnen (een bepaalde tijd) of (belofte).

Voorbeeld

Stem jouw piano af in 15 minuten.

Formule 3

(Doe iets wenselijk) zoals (een expert) zonder (iets voorspelbaar en onwenselijk).

Voorbeeld

Dans als Michael Jackson – zonder al het gekke werk!

2. De 7-woordenregel

Designers en adverteerders gebruiken al een lange tijd de ‘regel van 7 woorden’ bij het adverteren van grote aanplakborden. Deze is ook toepasbaar op Facebook. Mensen scrollen zo snel door hun feed dat je maar enkele seconden hebt om de consument zijn aandacht te trekken. Experimenteer met het gebruiken van 7 woorden wanneer je een titel maakt.

Wil jij meer klanten aantrekken met Facebook?

Zo maakt u vrienden en goede relaties

Hoe je 10 kilo afvalt zonder dieet

3. De vraag-formule

De vraag-formule vertrekt uit de gedachte dat de lezer van jouw advertentie bepaalde dingen wilt. Zijn verlangen, bewust of onbewust, is het dominante idee in zijn geest. Jij wilt dat de lezer een specifieke actie voltooid. Hoe kan je die actie verbinden aan wat de lezer wil? Het is dan verstandig om eerst te appelleren naar iets waar de lezer al dagelijks over nadenkt en daarna de koppeling te maken naar jouw dienst of product. Dit kan door een vraag te stellen waarmee de lezer zichzelf kan overtuigen.

Wil jij je weer jong voelen?

Probeer een anti-aging creme.

Wil jij je weer goed in je vel voelen?

Probeer een manicure.

Hoeveel omzet genereert jouw sociale media marketing?

Werk samen met agentschap X.

4. De oplossing-formule

Mensen zijn gemotiveerd door de oplossing of het antwoord, niet het proces.

Goede titel: “Eindeloze job aanbiedingen

Slechte titel: “Leer netwerken als een pro

Goede titel: “Verdien €1.000 extra per maand

Slechte titel: “Leer freelancen in 60 dagen

Goede titel: “Six-pack in 60 dagen

Slechte titel: “De dagelijkse routine voor een six-pack uitgelegd

5. De hoe-formule

Als je een reeks titels hebt opgeschreven en je kan niet goed kiezen welke het meest geschikt is, gebruik dan een titel die begint met ‘hoe’. Het is bewezen dat uitleggen hoe je iets moet doen vaak goed scoort.

Hoe Jan van €8 naar €95 per uur is gegaan.

Hoe je een nieuw product succesvol lanceert.

Hoe ik mijn geheugen verbeterde in 1 avond.

De juiste kop

De kop van je advertentie moet dus resultaat, voordeel of hulp bieden. Thema’s die het goed doen, raken dus aan het besparen of verdienen van geld, er goed uitzien, het besparen van tijd, het voorkomen van een mogelijk probleem, het verminderen van een risico, inspelen op toegankelijkheid, service en snelheid of een toekomstbeeld waar je iets aan kan bijdragen.

Ik geloof zeker niet in waterdichte win-formules, maar ik geloof wel in richtlijnen die voor een betere standaard zorgen en dus een minimum aan resultaten zullen garanderen. Elke industrie en product is anders, dus experimenteer en meet je resultaat om te vinden wat voor jou werkt.

Alexander Dziri
Coach bij Alexander Dziri

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jolanda

    Deze tekst bevat veel taalfouten. Zonde!


    26 november 2015 om 20:34
    Patch

    Jag har egentligen ingen bra anledning till varför just jag ska vinna bordet förutom att jag tycker att jag banne mig är värd det :D. Ã… för att jag älskar det!!!Klart jag gillar My Tivoli. BÃc!tas!!Wi¤hi wichi!!


    9 augustus 2016 om 04:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!