Video: Zo bereik je de juiste doelgroep met Google Ads
Worden de klikkosten van jouw Google Ads-campagnes ook steeds hoger? Verbeter het rendement uit je campagnes met een goede doelgroepstrategie. In deze video legt SDIM uit hoe je bouwt aan een uitgekiende Google Ads Audience Strategy.
Een doelgroepstrategie voor Google Ads houdt in dat je de verschillende doelgroepmogelijkheden die Google biedt slim inzet om het rendement van je campagnes te maximaliseren.
Waarom moet je er iets mee? Omdat de klikprijzen ieder jaar hoger worden, betekent dit dat het nog belangrijker is dat je de juiste mensen bereikt. Door slim gebruik te maken van de doelgroepmogelijkheden van Google kun je dat realiseren.
Wat is de best practice?
Uiteindelijk is het belangrijk dat je goed nadenkt over jouw producten en hoe bezoekers jouw website gebruiken. Maak gebruik van remarketing, vergelijkbare doelgroepen, customer match en de in-market doelgroepen van Google. Afhankelijk van jouw product of dienst kunnen ook demografische en levensgebeurtenis-doelgroepen interessant zijn.
“Maak gebruik van remarketing, vergelijkbare doelgroepen, customer match en in-market doelgroepen van Google”
Laten we beginnen met de in-market doelgroepen: dit zijn doelgroepen die zéér waarschijnlijk een bepaalde productcategorie zullen kopen op basis van het gedrag dat men vertoont binnen de netwerken van Google. Denk bijvoorbeeld aan de doelgroep ‘Tuin- en buitenmeubilair’. Dit is natuurlijk erg interessant wanneer je tuinartikelen verkoopt. Zo zijn er een hoop in-market doelgroepen te vinden en zal er ongetwijfeld iets tussen zitten dat bij jouw product of dienst past.
Targeting van bezoekers
Naast de doelgroepen van Google kun je denken aan mensen die al interactie met jouw bedrijf gehad hebben. Dat kan gaan om klanten of eerdere bezoekers van je website die nog niets gekocht hebben. Klantdata kun je goed gebruiken om vergelijkbare doelgroepen te maken. Eerdere bezoekers van je website wil je opnieuw targeten als zij relevante zoekopdrachten binnen Google intypen om ze alsnog te overtuigen bij jou te kopen.
Door aparte biedingen of zelfs andere advertentieteksten te gebruiken voor deze doelgroepen kun je het budget inzetten op mensen met de hoogste conversiekans.
“Specifieke ads converteren beter”
Daarnaast kun je de advertentieteksten specifieker maken waardoor de kans op conversie hoger wordt. Als jij weet dat iemand vegetarische producten heeft bekeken, kun je de volgende keer dat deze persoon zoekt een advertentie tonen waarin je benoemt dat je meer dan honderd soorten vegetarische producten verkoopt.
Conclusie
Voor iedere website is de perfecte doelgroepstrategie anders. Belangrijk is dat je goed nadenkt over het gedrag en de wensen van jouw potentiële klanten en de strategie daarop afstemt. Gebruik ook zeker de doelgroep-insights van Google Ads of Google Analytics.