Wilco van Schaik (directeur FC Utrecht) over merkbeleving
Directeur Wilco van Schaik van FC Utrecht te gast bij MEC in 10 minuten
In MEC in 10 Minuten spreekt FC Utrecht directeur Wilco van Schaik over 'het bedrijf' FC Utrecht. Strak, rationeel en resultaatgericht stuurt hij de organisatie, ook om op een normale manier een winst & verliesrekening te kunnen presenteren. Het 'merk' FC Utrecht speelt in zijn aanpak een belangrijke rol. Niet gek ook, Van Schaik was – naast sportverslaggever – jarenlang directeur van een succesvol reclamebureau.
Wilco neemt voor FC Utrecht een voorbeeld aan onder andere 538 dat van 'plaatjesbedrijf' echt een beleveningsmerk werd. Van Schaik ziet de toekomst niet als 'Stadsclub' en zet nadrukkelijk in op de rol in de provincie. Waarbij elke voetbalwedstrijd slecht een leuk en logisch onderdeel is van een veel grotere belevingswaarde voor gasten en fans. Van Schaik ziet dat er bij een aantal grote clubs nieuwe directies zijn die het plezier van voetbal combineren met een gedegen bouw van organisatie en merk.
Interessant hoe er over voetbalclubs als ‘bedrijf’ zijnde word gepraat. Blijkbaar een business en heeft een duidelijke doelstelling met Utrecht. Ambitieus, maar dat kost jaren wat hij wil, denk ik.
Wat goed dat je, Joris, met Wilco aan het praten bent geweest.
Ik vond het MEC Merkendebat 2012 ook interessant op de De Dagen. Veel goede dingen gehoord over merken en wat belangrijk is om je merk op te bouwen.
Ik ben een 3de-jaars student Communication & Media Design en ik ben mij voornamelijk aan het verkennen in het vakgebied en ik doe veel informatie op, zoals op de beurs en lees ik veel blogs, zoals Marketingfacts.
Ik kan veel leren van jullie.
@Denis Doeland:
Thanks for sharing! 🙂
Hoe draai je het “merk” FC Utrecht zijn nek om?
Dat de clubleiding van FC Utrecht – onder leiding van dhr. Van Schaik – heeft besloten om Kali te laten spelen (en zelf de keuze bij hem heeft gelaten) nadat hij een medespeler tijdens een training een gebroken kaak heeft geslagen is in mijn beleving een fraai voorbeeld van merkpositionering.
Intern zou er na het “incident” stevig zijn gesproken en Kali zou een sanctie zijn opgelegd (lees: geldboete). Maar werkelijke consequenties, bijvoorbeeld een schorsing voor X-wedstrijden, is kennelijk geen onderdeel van het “merk” FC Utrecht.
Als men nagaat wat er zich allemaal in het amateurvoetbal binnen en buiten het veld afspeelt dan valt een dergelijke beslissing niet uit te leggen.
Wanneer FC Utrecht zich werkelijk voorbeeld wil stellen voor de stad en zelfs haar provincie dan zou de directie zich bewust moeten worden van haar verantwoordelijkheid en rol als C-merk.
Want in mijn beleving is FC Utrecht reeds gedegradeerd!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!