When bad things happen to good e-mails

11 mei 2007, 06:15

Grootste frustratie voor de e-mail marketeer is nog steeds het aanzien van een e-mailtemplate dat is gemangeld door Gmail of erger nog, door Outlook. Je wilt natuurlijk het liefst jouw producten in volle glorie aan je klanten tonen, maar als dan net die mooie button met “Bestel hier!” onzichtbaar is gemaakt…

Mijn interesse was dan ook snel gewekt bij het lezen van de (heerlijk Amerikaanse) titel van de Goodmail webcast “Blocked Images: When bad things happen to good e-mails…”.

Dat images vaak geblokkeerd worden blijkt uit een recent onderzoek van het EEC: liefst 49% van de images en/of links wordt geblokkeerd. Bepaald niet weinig. Zelfs als dit percentage niet volledig opgaat voor je eigen bestand, is wel duidelijk dat blocking funest is voor zowel conversie als branding.

Wat te doen?

Er werd een aantal manieren gepresenteerd om het probleem tegen te gaan.

Maar de belangrijkste is over het hoofd gezien: het toevoegen van een link naar een internetversie. Dit kan de conversie met 20% verhogen!

Enkele wel genoemde oplossingen:

– Tekst boven de vouw/above the fold (m.a.w. tekst meteen zichtbaar in het leesvenster zonder te hoeven scrollen);

– Multi-part verzenden (html en tekst versie);

– Gebruik van alt txt met een goede call to action.

Meest interessante tip: vraag de ontvanger om de afzender toe te voegen aan het adresboek. Dit lost het probleem in een keer op, mits ontvangers bereid zijn hun adresboek open te stellen. Hoe hulpvaardig de Nederlandse ontvanger is weet ik niet, maar in de VS schijnt 44% van de internetgebruikers met enige regelmaat een afzender toe te voegen aan het adresboek.

Bovendien kan dit, met dynamische content, slim en op maat gecommuniceerd worden!

Resultaat van al deze inspanningen? Een verhoging van de conversie van ongeveer 18% volgens onderzoek van Goodmail. Niet slecht voor een dagje werk, lijkt mij.

Tot slot, is een tekst bericht dan eigenlijk nog wel écht nodig? En moet dit meer zijn dan een simpele link naar de internetversie? Absoluut en niet alleen voor de grofweg 3% lezers die nog tekst lezen ipv HTML… Waarom kun je lezen in mijn volgende post.

Erwin Moojen
Marketing Automation Afficionado bij 22 Times

Na een opleiding Commerciële Economie aan de International School of Economics Rotterdam en de universiteit van Barcelona, is Erwin zijn loopbaan begonnen bij MeesPierson. Om vervolgens Westerse Economie les te geven aan de Yang-En universiteit in Fujian, China. Bij terugkomst in Nederland heeft Erwin in diverse marketing rollen gewerkt bij Elsevier bedrijfsinformatie, LexisNexis en Elsevier Science. Daarnaast heeft hij in de avonduren een opleiding Politiek & Communicatie aan de Vrije Universiteit gevolgd. Vervolgens is Erwin in 2005 gestart met 22 Times. Daarnaast heeft hij zich ingezet voor het vak. Bij DeMeter voor delen van best practice met vakgenoten. Bij de DDMA heeft hij bijgedragen aan de huidige anti-spam wetgeving en heeft hij de jaarlijkse email marketing benchmark geïnitieerd. Uiteraard is hij zich ook op marketing en technisch vlak blijven ontwikkelen, zoals bij de New York Code & Design Academy en momenteel met een master Data Science aan de University of Colorado.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Wilbert de Vries

    In de nieuwe versie van Thunderbird dient een gebruiker per mail aan te geven of afbeeldingen moeten worden getoond.


    11 mei 2007 om 16:37
    Jean-Paul Horn

    @ Wilbert: ook in Outlook 2007 en volgens mij zelfs ook al Outlook 2003. Je kunt overigens een afzender wel als vertrouwde instantie kenmerken. De volgende keren zal de inhoud dan altijd incl. alles worden getoond. Ik denk dat dit ook zo werkt in Thunderbird?


    16 mei 2007 om 19:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!