Welke kleine Nederlandse dotcoms gaan het maken?

3 november 2006, 09:42

De bubble groeit en bloeit als nooit tevoren. In Silicon Valley en omgeving gaan sites als MySpace en YouTube voor onnoemelijk grote bedragen over de toonbank maar ook in Nederland rinkelt de dotcomkassa als vanouds. Uitgevers en investeerders participeren in weblogs en datingsites, banken nemen huizensites over, Amerikanen kopen Nederlandse sites als world66.com.

Ik wil het nu even tot de wat kleinere, Nederlandse markt beperken. Stel, je had een kwart miljoen op de plank liggen om te investeren in een Nederlandse dotcom. Even zonder rekening te houden met de vraag of de eigenaars of initiatiefnemers erop zouden wachten, waar zou je het geld in durven steken? Welk klein Nederlands initiatief wordt de next big thing?

(PS. Hou het leuk en gebruik deze discussie niet om je eigen ding te pluggen)

Categorie
Tags

22 Reacties

    Waldo Smeets

    Ik denk dat FabChannel nog steeds er innovatief bezich is en ze lijken de goede mix van ‘hot elements’ in zich te hebben; Web 2.0 , rich internet, video content, wereldwijd publiek, uniek, etc.


    3 november 2006 om 10:14
    Daan Vinkoog

    Misschien het net gelanceerde nightbee?

    http://www.nightbee.nl

    Ziet er goed uit hoor. mag alleen nog wel iets uitgebreider.


    3 november 2006 om 10:37
    JP

    Met een kick-off in 50 landen 1 December wordt het toch echt http://www.zooof.com


    3 november 2006 om 11:04
    JP

    He, nu lees ik pas dat ik niet mag pluggen :), verwijder dan maar weer


    3 november 2006 om 11:05
    Sjors Pals

    Voetbalzone.nl vind ik zelf een aardige site met erg veel goede content en erg veel hardcore bezoekers.


    3 november 2006 om 11:30
    Anders

    Het is inderdaad wel interessant wat er gaat gebeuren op het gebied van sportsites. Met name na de kennismaking met het fenomeneen webloggen zijn er in Nederland in recordtempo een aantal uitstekende voetbalsites opgezet of geprofessionaliseerd. Voetbalzone, FCUpdate.nl (uit de stal van F1racing.net), Voetbalcentraal.nl, Soccernews.nl etc.

    De gevestigde uitgevers als VI.nl, Sportweek zullen het vermoedelijk met jaloezie en argusogen aanzienTe meer daar steeds meer van deze sites inmiddels zoveel autoriteit hebben dat ze zonder veel moeite interviews met spelers, clubs e.d. kunnen regelen. Dat was een jaar of twee geleden echt nog het domein van de gevestigde sportpers. Maar goed, welke van deze voetbalsites een lucratieve overname zal meemaken? Ik zou het niet weten, daarvoor ligt het te dicht bij elkaar. Ik denk wel dat al heet wat uitgevers voorzichtig hebben lopen polsen bij dergelijke sites.


    3 november 2006 om 11:59
    Jack

    Het nog niet operationele IK-ZAG-JE.nl, met subdomeinnamen als IK-ZAG-JE-IN-DE-KROEG.nl, maakt tzt een grote kans. Met IK-ZAG-JE wordt een nieuwe manier van dating geintroduceerd en wordt het zien en gezien worden in de kroeg of bij de Albert Heijn een essentieel onderdeel van het uitje. Eerst “elkaar zien” en dan vinden via IK-ZAG-JE.


    3 november 2006 om 14:19
    Anders

    Dat zijn geen subdomeinnamen, Jack. Nog even oefenen op je businessplan.


    3 november 2006 om 14:29
    Gerben

    Hm…

    Die opmerking van het “niet je eigen site pluggen” heeft vooralsnog weinig effect ;-).

    Verder lijkt me de omschrijving beter als je er:

    Welke kleine Nederlandse dotnls gaan het maken? 😉


    3 november 2006 om 14:40
    jerbe

    Hyped.nl zoekt zeker investeerders en/of partners! Nodig: nieuw design, nieuwe blogsoftware, en een goed verkoopteam. Wie durft?


    3 november 2006 om 15:04
    ralphbom

    @Jeroen Nieuw design, nieuwe blogsoftware en promotie rondom lancering hebben we vaker gedaan…


    3 november 2006 om 15:07
    Arnoud Rademaker

    Beste Anders,

    Je schrijft: De bubble groeit en bloeit als nooit tevoren.

    Ik wil even de knuppel in het hoenderhok gooien. Zonder jullie dromen te willen verstoren. Je kunt met dit soort vragen kon wel eens een signaal hebben afgegeven, namelijk: het begin van het einde. Er komt een moment waarop steeds meer mensen zich gaan realiseren dat er teveel betaald wordt. Prijzen kunnen wel eens los komen te staan van reële opbrengsten.

    Investeerders kunnen misschien beter wachten totdat de boel weer in rustiger vaarwater is terecht gekomen of totdat jij schrijft: “was het maar zoals vroeger, weten jullie nog voor hoeveel YouTube is verkocht? Daar kun je wat van leren! Laat het jou niet overkomen”. Pas dan kun je op je gemak gaan zoeken, tegen betaalbare prijzen.

    Goed weekend,

    Arnoud


    3 november 2006 om 16:12
    Marco

    DJTRX.COM . Open source dance muziek label. Zitten in Hilversum. Upload je tracks, laat andere producers stemmen en bij genoeg stemmen krijg je een online distri. contract.

    Ja, shameless plug i know.


    4 november 2006 om 09:37
    Kjeld Kahn

    Hmm een kwart miljoen is veel te weinig om ook maar een potje te breken ergens.

    Investment van 10 miljoen -> 250 miljoen verkopen is een beter idee.

    Een kwart miljoen brenkt je niet verder dan een paar maanden


    4 november 2006 om 09:39
    Anders

    Met een kwart miljoen bereik je niets? Dat is denken uit de oude school, en niet op de praktijk gebaseerd. Ik geloof niet dat Zoekallehuizen, Web-log, Startpagina, Gamer.nl, Cu2, Tweakers.net, Zylom etc meer dan een kwart miljoen hebben gekost voordat ze werden overgenomen. Let wel, een investering van 100.000 > 2,5 miljoen is hetzelfde rendement als 10 miljoen > 250 miljoen. Het zijn investeringen en kansen waar business angels m.i. te snel overheen kijken.

    Natuurlijk zijn er wel dotcoms van een grotere orde, maar ook partijen as Kieskeurig.nl en NationaleVacaturebank.nl hebben geen 10 miljoen gekost en hebben geen 250 miljoen opgeleverd. Nederland heeft bij mijn weten de concepten niet die een investering van 10 miljoen kunnen verantwoorden. Ik kan me tot nu toe één dotcom heugen die in die categorie geplaatst zou kunnen worden en dat is Marktplaats (voor 225 miljoen overgenomen door eBay).


    4 november 2006 om 10:06
    Eric

    Vergeet je de internet-datingbubbel niet? En Start2Date natuurlijk 😉


    4 november 2006 om 13:40
    Kjeld Kahn

    Ik geloof niet dat Zoekallehuizen, Web-log, Startpagina, Gamer.nl, Cu2, Tweakers.net, Zylom etc meer dan een kwart miljoen hebben gekost voordat ze werden overgenomen

    Precies Anders.. web uitgevers.. geen DotComs.

    En inderdaat marktplaats is er wel een.

    Om een echte dotcom te zijn heb je investments die je verder brengen dan.

    6 x 6.000 = 36.000 (bruto salaris per werknemer 3.000, dat is 2 keer voor de werkgever)

    36.000 x 8 = 288.000

    Kortom een halfjaar salaris voor een bedrijfje met 8 werknemers.

    PS: Kom je vrijdag nog? (Innovatie Overdracht Utrecht) Heb je al heel erg lang niet gezien?


    5 november 2006 om 21:14
    Quote

    De top qua overnames van Nederlandse ondernemers met een website in NL die ik ken:

    Marktplaats +/- 225 miljoen

    Relatieplanet +/- 20 miljoen

    Startpagina +/- 13 miljoen

    Lexa +/- 11 miljoen

    Wie vult het lijstje aan?


    9 november 2006 om 16:04
    Annet

    @Daan

    Ik ken twee partysites die binnenkort online komen en waar ik dus de naam nog niet van kan noemen, die beter zullen scoren dan nightbee (de naam is wel leuk). Communitysites die gericht zijn op uitsluitend feesten per regio, virtueel chatten en real life samenkomen. Gouden formule!


    9 november 2006 om 16:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!