Welke factoren beïnvloeden de online experience?

Welke factoren beïnvloeden de online experience?

Het instituut voor Dynamic Educational Advancement (IDEA), een non-profit organisatie die als doel heeft om de interactie tussen mens en technologie te verbeteren, heeft onderzocht hoe website bezoekers online informatie vinden en welke factoren van invloed zijn op het verbeteren van de online experience. In het onderzoek hebben zij zich gefocust op drie groepen respondenten, te weten non-profit organisaties (563 respondenten), web designers (250 respondenten) en het algemene website bezoekende publiek (1.675 respondenten).

De volgende vragen werden voorgelegd:

  • Wat maakt een website effectief?
  • Welke factoren dragen bij aan een plezierig gebruik van de site en is er een verschil tussen de groepen binnen de onderzochte populatie?
  • Vanuit de website bezoeker bezien; welke factoren bepalen dat een website goed is?
  • Zijn er verschillen te ontdekken tussen wat non-profit organisaties en web designers denken wat een goede online experience is en hoe website bezoekers de online experience daadwerkelijk beleven?

 

De belangrijkste bevindingen zijn:

Web designers onderschatten welke factoren belangrijk zijn voor een effectieve site
Respondenten beschouwen een site effectief als website bezoekers tevreden zijn met betrekking tot een plezierig gebruik, het gemakkelijk kunnen vinden van informatie en niet op de site verdwalen. Website bezoekers hebben hogere verwachtingen van de effectiviteit van een site dan designers.

Gemakkelijke toegang tot informatie is de belangrijkste factor voor een plezierig gebruik
Alle groepen respondenten vinden dat de gemakkelijke toegang tot informatie en dat zij zich goed kunnen oriënteren waar zij zijn op de site een kritische factor voor een positieve online experience. 

Een aantrekkelijk design en up-to-date informatie is belangrijk
Meer dan 80% van de designers en organisaties dat een aantrekkelijk design belangrijk is. Ongeveer 50% van de website bezoekers vindt dit ook. 80% van de website bezoekers en organisaties vinden up-to-date informatie belangrijk. Een te grote focus op een fancy design en allerlei multimedia features is zonde van het geld. Belangrijk is een duidelijk en eenvoudig design met simpele features. Een snelle toegang tot informatie op de site vindt men belangrijker.

Website bezoekers willen snel informatie
Website bezoekers willen snel en accurate informatie. Zij willen gemakkelijk navigeerbare sites inclusief duidelijke links naar informatie die zij zoeken. Ook blijken zij snelle site hoger te waarderen.

Website bezoekers willen graag een groot aantal topics
In tegenstelling tot web designers en organisaties, vinden website bezoekers sites effectiever wanneer er een groot aantal topics worden aangeboden ook als zij daar niet direct naar op zoek zijn. Designers en contentmanagers kunnen hier dus hun voordeel mee doen door zowel interne als externe links op te nemen in hun content.

Designers zijn optimistisch over de vaardigheden van website bezoekers om een site te gebruiken
Hierbij gaat het om de oriëntatie op de site, waar zij zijn op de site en waar ze naar toe gaan/willen. 70% van de designers gelooft dat gebruikers prima hun weg kunnen vinden op een site. Echter, maar 10% van de website bezoekers geeft aan dat zij goed uit de voeten kunnen op websites. Web designers kennen hun site door en door en verwachten dat gebruikers controle hebben over de site. Het gebruik van duidelijke menu’s en links worden door gebruikers geprefereerd. Vermijdt het gebruik van afleidende features.

Website gebruikers hebben ondersteuning nodig
In de enquête is een hypothetische vraag gesteld of gebruikers assistentie nodig hebben bij het gebruik van een website. 70% van de organisatie en website bezoekers denkt dat het aanbieden van assistentie bij het gebruik van een site de effectiviteit daarvan zal toenemen. 50% van de designers is ook deze mening toegedaan. Designers blijken de duidelijk van hun designs te overschatten. 

Website gebruikers geven aan dat er een gat is tussen wat zij zoeken en wat er wordt aangeboden op een site
Meer dan 50% van de website bezoekers geeft aan dat er een gat is tussen wat zij zoeken en wat er wordt aangeboden op de site. 60% geeft aan dat een assistentie op de website hen zou helpen om op de site te navigeren. Dit is negatief gecorreleerd voor het vinden van informatie en positief gecorreleerd voor de aanwezigheid van een interne zoekmachine. Dit duidt er op dat de meeste websites onvoldoende content aan bieden waaruit zij de juiste informatie kunnen opzoeken. Voorts, verlangen website gebruikers uitgebreidere informatie en willen zij aanwezige informatie sneller kunnen vinden.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Wat mij opviel toen ik het onderzoek las (een paar weken geleden al trouwens) was dat designers teveel vertrouwen hebben in de bezoeker. Volgens mij een trend die wel aan het veranderen is...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.