Wel of geen in-house studio? Start met deze vijf vragen

4 juni 2019, 11:00

Merken die serieus bezig zijn met contentmarketing gedragen zich als uitgevers. Als deze content uit video bestaat (wat steeds vaker het geval is), dan kun je ‘uitgevers’ vervangen door ‘zenders’. Dat is niet overdreven: er zijn bedrijven die inmiddels meer videocontent produceren dan de gemiddelde tv-zender. Handig, zou je denken, om dan een in-house opnamestudio te hebben, zodat er continu geproduceerd kan worden. Maar is dat altijd een goed idee?

Bedrijven als branded broadcasters; je ziet het al terug bij onder meer ABN Amro, ANWB, Transavia en ING. Het aantal video’s dat deze bedrijven produceren is zo groot dat sommige ook beschikken over een eigen in-house opnamestudio. Als je professionele video’s met bijbehorende apparatuur binnen de bedrijfsmuren kunt maken, dan maak je het een stuk laagdrempeliger om webinars, instructievideo’s, interviews of korte video’s voor social media op te nemen.

“Als je professionele video’s binnen de bedrijfsmuren kunt opnemen, dan maak je het een stuk laagdrempeliger”

Maar wanneer loont het eigenlijk om te investeren in een in-house opnamestudio? Er zijn verschillende, veelal praktische, factoren die meespelen in deze beslissing.

1. Videostrategie

Een eigen studio kost geld, maar video uitbesteden aan een externe partij ook. De beslissing om wel of geen eigen studio in te richten moet je dan ook baseren op de hoeveelheid videocontent die je als organisatie produceert. Begin dus met de vraag: is er een videostrategie en -kalender die een in-house studio rechtvaardigt? Bedenk daarbij ook om wat voor content het gaat, zowel nu als in de toekomst. De productie van webinars vereist bijvoorbeeld een andere setup van je studio dan de productie van instructievideo’s, interviews of productvideo’s.

2. Locatie

Zeker voor bedrijven met meerdere vestigingen is het belangrijk om te bepalen welke het meest geschikt is voor een studio. Het meest voor de hand liggend is kiezen voor een centrale locatie in het land die goed bereikbaar is. Maar bedenk ook waar je voornaamste interne klant zit, zodat zij minimaal hoeven te reizen.

Waar minder snel aan gedacht wordt: opnames vinden niet zelden in de avonduren plaats. Houd dus in je achterhoofd dat het pand de mogelijkheid biedt om ook ’s avonds de deuren open te houden – inclusief parkeren, beveiliging en (waar nodig) catering.

3. Ruimte

Het zal je vast wel eens opgevallen zijn dat tv-studio’s vaak kleiner zijn dan je zou verwachten. Professionele studiobouwers kunnen heel efficiënt werken met kleine ruimtes. Maar je kunt niet elke vergaderruimte zomaar ombouwen tot studio. Natuurlijk is het vooral belangrijk dat je een ruimte kiest die geluidsdicht kan worden gemaakt, waardoor je geen last hebt van collega’s op de gang, liftbelletjes en verkeer. Ook belangrijk is dat de studioruimte een hoog plafond heeft om de belichting goed in te kunnen richten.

“Je kunt niet elke vergaderruimte zomaar ombouwen tot studio”

Een studio kan ook beter geen ramen hebben, omdat dit invloed heeft op de belichting en je wilt voorkomen dat de kijker wordt afgeleid door mensen die voorbij lopen. Als je studio uitgerust moet worden met een aparte regieruimte, dan is het handig om deze dichtbij de studio te hebben. Of je kiest voor de nieuwe techniek van een zogenaamde remote regie. Hierbij kan de regie op afstand, zelfs voor meerdere studio’s verspreid over meerdere vestigingen, worden ingericht.

4. Techniek

Als je een ruimte hebt gevonden in een afgelegen hoek van het pand (of misschien zelfs in het souterrain), dan speelt er vaak nog een andere uitdaging: bandbreedte. Het is belangrijk te zorgen voor een netwerkverbinding die goed genoeg is om grote hoeveelheden data te kunnen verwerken. Daarmee voorkom je dat een livestream gaat haperen of dat het versturen van grote videobestanden heel langzaam gaat omdat de techniek niet op orde is. In veel gevallen worden de verbindingen voor de studio onafhankelijk van het corporate netwerk opgezet zodat de videosignalen geen invloed hebben op de applicaties op het kantoornetwerk. Als je echter ook video’s maakt die je intern streamt naar het personeel, dan moet het corporate netwerk hier wel geschikt voor zijn. Niets is zo irritant als een haperende stream van je eigen CEO.

5. Crew

De meest gemaakte fout bij bedrijven is dat ze een studio zien als een hobbyruimte waar iedereen die daar zin in heeft naar hartenlust kan experimenteren met video. Een opnamestudio heeft een manager nodig die de faciliteit beheert en de nodige expertise heeft om de interne klant te begeleiden met de techniek en bij de opname. Het is een illusie om te verwachten dat de gemiddelde medewerker, na een korte instructie, het zelf wel kan.

Ook is het goed om mensen in huis te hebben die kunnen zorgen voor de montage van video’s. Montage is namelijk vaak tijdrovend. Zeker voor de onervaren medewerker. En als laatste, er moet ook een oplossing zijn om grotere hoeveelheden video’s goed, veilig en vindbaar op te slaan. De tijd dat iedereen de geproduceerde video’s op kan slaan op de eigen PC is voorbij. Videocontent neemt veel ruimte in beslag en dient eenvoudig terug te vinden zijn. Ook is het belangrijk dat er een uniforme manier van publicatie plaatsvindt zodat de video’s door de kijkers goed te bekijken zijn. Een online videoplatform (OVP) levert hiervoor in het algemeen de oplossing.

“Een studio is geen hobbyruimte waar iedereen naar hartenlust kan experimenteren met video”

Het is cruciaal om over al deze zaken na te denken voordat je de keuze maakt voor het inrichten van een eigen studio, al was het maar om te voorkomen dat na de oplevering blijkt dat je eigenlijk nog veel meer investeringen moet doen om ervoor te zorgen dat een in-house studio ook maximaal wordt benut.

CEO en mede-oprichter Quadia

Categorie

1 Reactie

    Johan Schoofs

    We zijn op zoek naar een leverancier die in ons hoofdkantoor een studio wil bouwen voor het opnemen van webinars. Kan jij ons iemand aanraden?


    16 september 2020 om 14:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!