Wees goed voorbereid met de inhaakkalender van 2018

7 december 2017, 14:00

Daar is ‘ie dan: de OBI4wan inhaakkalender voor 2018. Door deze kalender te gebruiken, weet je als marketeer al ver van tevoren wat er gaat spelen en wanneer je als merk slim op de actualiteit kunt inspelen. In veel gevallen is de actualiteit van 2018 namelijk nu al bekend en daarom kun je ook nu alvast nadenken de dagen van 2018 waarop je wilt inhaken, of op welke dagen je je juist stil moet houden, of kan voorbereiden op een discussie rondom jouw merk. Zo voorkom je verrassingen!

Alle maatschappelijke thema’s in een kalender

Nog te vaak laten marketeers zich anno 2018 (bijna dan) verrassen door zaken die eigenlijk al vast staan. Zo weten we elk jaar dat wanneer Sinterklaas in zicht is, de Pietendiscussie weer opspeelt. Dat Wereld Lerarendag gevoelig kan liggen bij een grote groep wanneer het hoger onderwijs onder een vergrootglas ligt – en een sector is waar veel in wordt bezuinigd. Dat Wereld Oceaan Dag een discussie over visserij teweeg gaat brengen. Wie weet wordt er weer aandacht gevraagd voor de documentaire Cowspiracy waarin wordt gesteld dat alle oceanen binnenkort al ‘leeg’ zijn.

Steeds meer ligt onze focus veel breder. Inhaken is niet meer genoeg. Inhaken kan ook afhaken betekenen. Wanneer er bepaalde zaken spelen in een maatschappij is het soms verstandiger om stil te blijven of een andere invalshoek te kiezen of het onderwerp helemaal te vermijden.

De moderne marketeer is altijd op de hoogte

De ideale communicatieprofessional is daarom altijd op de hoogte van alles dat er speelt. Alleen maar op de hoogte zijn van wat er speelt rondom jouw eigen merk is niet voldoende. Het is juist belangrijk om te weten wat er speelt in onze samenleving. Wat houdt de gemoederen bezig en wat op welke manier worden jouw stakeholder hierdoor beïnvloed?

Heb jij daarom ook nog dagen die van toegevoegde waarde kunnen zijn in de inhaakkalender? Please let us know. Dan kunnen we er samen voor zorgen dat we nog beter voorbereid zijn voor de toekomst!

Download hier de inhaakkalender

Kevin Lamers
Head of Content bij Buzzcapture

Als Head of Content bij Buzzcapture is Kevin Lamers verantwoordelijk voor alle externe uitingen van Buzzcapture. Voorheen was Lamers verantwoordelijk voor dataonderzoek en analyses aan klanten in diverse sectoren zoals de farma-industrie, grotere entertainment klanten en media-industrie. Hij gelooft dat data-analyse een fundamenteel onderdeel zou moeten zijn binnen elke organisatie. Zowel op branding als product-niveau.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!