Week 17/2013 Viral Friday: Evian, Durex & LG

Week 17/2013 Viral Friday: Evian, Durex & LG
, SDIM
@reach

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare en ViralBlog, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week video's van Evian, Durex & LG. Heb je een tip? Stuur 'm op!

Baby&me / the new Evian film

Kan er iemand zich nog iets herinneren van zijn tijd als baby? Na het succes van de vorige video, lanceert Evian een schattige video dat onderdeel is van hun nieuwe campagne. Deze video laat mensen, met een knap staaltje editing, oog in oog staan met hun babyversie. En wat doe je dan? Juist, dansen! Deze video verspreidt zich razendsnel en heeft al 35 miljoen views in één week!

Lie Witness News - Coachella 2013

Het lekkere weer komt er (als het goed is) aan en dus ook de outdoorfestivals. Eén daarvan, Coachella 2013, is in de USA al legendarisch, maar hier is een leuke video van Jimmy Kimmel en zijn Lie Witness-nieuws, waarin hij enkele bezoekers van het festival belachelijk maakt door hen vragen te stellen over muziekoptredens die nooit hebben plaatsgevonden. De grappige video is al 9,3 miljoen keer bekeken in maar drie dagen!

Durex Fundawear - Touch Over The Internet

Voor degenen die ooit een langeafstandsrelatie hebben gehad, weten dat Skype een hoop helpt, maar niet echt genoeg voldoening geeft. Het idee om je partner 'aan te raken' via het internet is niet echt nieuw, maar Durex Australië lijkt er wel serieus werk van te maken. Een geweldige video met een idee dat tot leven komt, Fundawear, met al 4 miljoen views in één week.

Stage Fright - So Real It's Scary 2

LG levert ons opnieuw een 'So Real It's Scary'-video die in een week tijd al 3 miljoen views heeft. Een promotie voor de IPS-monitoren met prachtig beeld waardoor alles levensecht lijkt. LG plaatste deze in een mannen-wc, wat het erg moeilijk maakt voor mannen om hun ding te doen.

How Much Food Can You Buy For $5?

De waarde van geld verscheelt per land, zelfs per regio kan het enorm verschillen. Niks nieuws toch? De mannen van Buzzfeed hielden een interessant onderzoek en vergeleken alledaagse producten met elkaar die je van $5 kan kopen over de gehele wereld. Een leuke video die al 2,1 miljoen keer is bekeken vanaf 19 april. Als je vaak op je calorieën let, dan is deze video ook een aanrader!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Na het lezen van het artikel op marketingfacts over het boek Contagious van Jonan Berger heb ik gelijk het boek gelezen. Het valt me echter op dat in het artikel viral friday helemaal niet gekeken wordt naar deze 6 redenen voor viraliteit. Voor Baby&me; zijn de 6 factoren volgens mij niet allemaal toepasbaar en is het eigenlijk ook niet een hele goede reclame.
    Baby & me heeft geen social currency, er is namelijk geen innerlijke opmerkelijkeheid, er is geen gaming principe waardoor mensen steeds meer willen zien, en mensen zullen zich niet een Evian insider voelen door het zien van dit filmpje. Evian probeert een trigger te creeren tussen baby’s en Evian elke keer als mensen een baby zien zullen ze denken aan de reclame’s van Evian en dus zin hebben in water van Evian. De emotie die sterk wordt opgeroepen in het filmpje is Humor. Het is erg grappig om de mensen te zien dansen met zichzelf als baby. Dit brengt de mensen in een staat van high arousal(hoge opwinding) ze zullen een behoefte voelen om dit positieve gevoel te delen met anderen en daarom dus het filmpje delen. Het grote aantal views maakt Evian zichtbaar/public bij de consument. If it’s built to show, it’s build to grow. Het is zeker een filmpje dat je aan andere mensen laat zien maar het is niet iets dat je showt. Deze factor is in mijn ogen dan ook niet echt van toepassing op deze video. Practical value is heel simpel, informatie/content dat praktisch nut heeft wordt sneller gedeeld. Je zou kunnen zeggen dat deze video praktisch nut heeft doordat wordt duidelijk gemaakt dat Evian water je jong houd maar of mensen om deze reden de video zullen delen lijkt me sterk. De laatste factor storie maakt pijnlijk duidelijk dat dit misschien wel een reclame is die veel bekeken wordt maar niet eentje is die voor valuable virality zorgt voor Evian. Als je deze reclame zou na vertellen aan andere zal je namelijk vertellen over de schattige baby’s die zo geweldig kunnen dansen maar zal je ook vertellen dat dit komt doordat ze Evian water gedronken hebben?! Waarschijnlijk niet. Oftewel een mooie reclame maar totaal niet waardevol voor Evian. Ik betwijfel dan ook of ze een aanmerkelijke stijging in het aantal verkochte flesjes water zien door deze reclames. Is het niet beter om Valuable Viral Friday te houden?

    geplaatst op
  • @Tim: Mooie analyse over de kwalitatieve achtergronden van viraliteit! En er zijn al vaker blogposts over dat onderwerp verschenen hier op Marketingfacts, posts waarin gezocht wordt naar wat video's en andere content viraal laat gaan.

    Echter, de opzet van Viral Friday is een hele andere. Dit is puur een overzicht van de meest bekeken nieuwe video's van de afgelopen week. Een puur kwantitatieve benadering dus.

    Je kunt het vergelijken met de Top-40: daarin worden de grootste hits gedraaid, zonder dat er wordt geanalyseerd waaróm het hits zijn. Daar zijn andere programma's voor. En in ons geval: andere blogposts.

    En mocht je zo'n bijdrage zelf willen leveren: graag! Laat maar weten via redactie [apedinges] marketingfacts [punt] nl.

    geplaatst op
  • Aha ik snap het. Ik stuur even een mailtje naar jullie, misschien dat ik de filmpjes van Viral Friday op maandag kan analyseren?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.