WECT model: Wisdom, Experience, Communication and Tools
Enige tijd heb ik al eens geschreven dat zoveel bedrijven moeite hebben met het definiëren van de business waar zij in zitten. De oorzaak is te vinden in een nieuwe categorisatie die teweeg is gekomen door een nieuw bewustzijn.
Wij omschrijven niet meer WAT we doen maar WAAROM we doen. Nu ben ik een tijd op zoek geweest naar een passend model waar alle consument gerichte bedrijven zich in zouden kunnen positioneren. Eigenlijk heb ik geen geschikt model gevonden die de huidige ontwikkelingen goed weergeven en die bedrijven sturen om beslissingen te nemen op het gebied van Purpose Development.
Nu heeft Marco Derksen onlangs een post geplaatst over de 7 bouwstenen van het Sociale Web. Hierin is het Honeycomb model gebruikt van Peter Morville. Dit heeft mij geïnspireerd om zelf eens aan de slag te gaan met een model. Wel nu hier het resultaat: het WECT model.
De basis van dit model zijn twee grote bewegingen die momenteel zichtbaar zijn:
1(horizontale as): De splitsing van een “
WE” Oriented World(Holisme, Sentiment/Values, Wisdom) en een “I
” Oriented World(Reductionisme, Sensation of senses, Experiences)
2(verticale as): De opkomst van de C2C(User Generated, Social) markt t.o.v. B2C markt
Producten zijn eigenlijk in te delen in 4 segmenten: Tools, Communicatie, Experience en Wisdom. Daarnaast heb ik geprobeerd aan te geven dat hoe dichter je bij het centrum(het hart) van het model komt hoe groter de kans op participatie en “love”. De manier om dichter bij het hart te komen is door te focussen op jouw kern purpose.
Hieronder zie je een ingevulde WECT om te laten zien hoe je het zou kunnen inzetten.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden..
Raimo,
Goede aanzet tot meer 🙂
Ik vind de indeling C2C versus B2C een hele interessante omdat hier een duidelijke trend naar C2C te zien is. Sociale, informele, netwerkeconomie (incl. open source) versus markteconomie.
Ook de ontwikkeling van IK naar WIJ is interessant naar mijn idee. Van het individue naar het collectief.
Echter, ik denk dat de indeling WIJ versus IK soms niet helemaal lekker past bij de indeling B2C versus C2C. Voorbeelden zijn Joost en Social Network, die zouden ook meer richting WIJ worden geplaatst naar mijn idee. En Wikipedia is naar mijn idee B2C maar C2C. Ik denk dat dit te maken heeft met het punt dat veel C2C ondernemingen al WIJ zijn en veel B2C ondernemingen IK gericht. Daarmee verliest de classificatie en matrix aan kracht, mutually exclusiveness en helderheid.
Ik denk dat een andere indeling nog meer verhelderend zou kunnen werken waardoor het hart echt het hart wordt want nu is er nog ruimte voor commercie in het centrum (B2C) of is dat bewust en zit daar een verhaal achter ?
Ik zie jouw reactie graag tegemoet.
Interessant model maar wellicht kun je iets meer zeggen over de toepasbaarheid oftwel, hoe kan ik dit model nu gebruiken?
@Yuri,
Je hebt gelijk hoor dat traditioneel veel bedrijven recht onderin zitten..
Goed punt over Wikipedia. Voor Joost geet het wel aan hoe lastig het zal zijn om entertinmaint te combineren met communicatie. Duidelijk 2 verschillende behoeftes met verschillende mindsets.
Ik heb wel bewust voor deze indeling gekozen. Ook die onduidelijkheid hoort bij deze markt. Het zou moeten aanzetten tot een discussie. Willen wij een I oriented bedrijf zijn? Zien wij onszelf als tool? Gaan wij voor Experiences? Zijn wij een open bedrijf?
Heb je ideeën over een alternatieve indeling op de x-as?
@Marco
Mijn intentie is geweest om een model te creëren dat zou moeten helpen om je als bedrijf een plek dicht bij de consument te verwerven. Het laat de verschillende (purpose)optie’s zien en het dwingt je daarbij om keuzes te maken. Het is een navigatie tool..
Wellicht zie jij andere toepassingen??
consumentenonderzoek?
concurrentie analyse?
Ik neig nu ineens naar het idee om Wisdom en Entertainment naast elkaar te zien op de X-as en Experience daartussenin. “Love” verkoopt nu eenmaal niet in een business georienteerd model, te spiritueel, te eng. En users van een social network zijn toch immers daar waar de ervaring (met de korte spanningsboog) als een perpetuum mobilé 24 uur per dag wordt aangereikt.
Wisdom en Entertainment, samen de glue van een social network. Het één functioneert niet meer zonder het ander.
Het is een mooie aanzet tot discussie Raimo!
Zoals ik je al eerder schreef komt het heel dichtbij de fundering van het project wat wij aan het ontwikkelen zijn.
Hi Annet,
Ik begrijp je punt.. Goed idee..
Experience als hart vind ik persoonlijk niet sterk genoeg. Te algemeen wellicht.
Bij het vraagteken zou ik zeggen: Marketingfacts 🙂
Verder denk ik dat je social networks in de buitenste ring niet kan plaatsen als je blogs in de binneste zet, dan zou je daar Hyves of Myspace van moeten maken. Want ik zie daar wel een verschil tussen privé en zakelijke sociale netwerken. De privé zitten daar, de zakelijke (Xing, LinkedIN) zitten bij Delicious of het vraagteken denk ik.
Verder een leuk model, inderdaad, het verschaft helderheid waar je met je bedrijf zit. Verder zie ik niet heel veel toepasbaarheid.
@Bas,
Thanks voor je feedback. De invulling van het model is mijn persoonlijke ervaring. M.a.w. ik heb mezelf in het midden geplaatst en gekeken welke merken om heen positie’s zouden kunnen innemen.
Hoe dichter je bij het hart komt hoe meer dimensie’s(tool, experience, wisdom, comm) je in je product moet gaan verwerken. Betekent ook dat als je begint je vooral moet excelleren in één dimensie..
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!