Websites juridisch krakkemikkig

17 april 2003, 18:43

Bijna de helft van de websites van bedrijven en instellingen in Europa voorziet niet in een behoorlijk privacybeleid. In Nederland beschermt 90 procent van de sites geen e-mail adressen. Dat zeggen de advocaten van het World IT Lawyers-network na onderzoek in Nederland, Engeland, Frankrijk, Spanje, Portugal en Zwitserland.

Het is juridisch gezien treurig gesteld met de websites, zegt Gier & Stam Advocaten in Utrecht, die deel uitmaken van het net van World IT Lawyers.

Grootste probleem voor bedrijven vormen de Richtlijn Elektronische handel en de Richtlijn Verkoop op afstand.

Zo moeten bedrijven voldoende algemene informatie bieden, maar bij 20 procent van de Nederlandse sites onbreekt zelfs de naam van het betrokken bedrijf. In Europa geldt dit voor tien procent van de ondernemingen.

Ondernemers zijn verplicht, voordat de consument een order plaatst, een duidelijke en begrijpelijke beschrijving te geven van de verschillende (technische) stappen om tot de sluiting van het contract te komen. Bij maar liefst 60 procent van de onderzochte websites ontbrak dergelijke informatie. Nederland deed het zelfs nog iets slechter dan het Europees gemiddelde: Slechts 35 procent van de Nederlandse websites legt uit hoe hun procedure tot het sluiten van een elektronische overeenkomst werkt.

Verder houdt slechts 35 procent van de Nederlandse websites zich aan de verplichting een consument uit te leggen hoe een elektronische overeenkomst werkt, voordat deze een order plaatst.

Dit is slecht voor voor het consumentenvertrouwen in e-commerce, maar kan ook leiden tot procedures omdat overeenkomsten niet rechtsgeldig zijn.

Privacybeleid bedroevend

De Gier laat weten over privacy:

‘Wij voldoen aan de eisen van de wetgeving inzake bescherming persoonsgegevens’. Deze verklaring was regelmatig terug te vinden op de onderzochte websites, maar een dergelijke verklaring alleen kan niet worden beschouwd als een privacybeleid zoals verplicht door de Europese privacyrichtlijn en door de op 1 september 2001 in werking getreden Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).

Een consument heeft het recht om te weten voor welk doel zijn of haar persoonsgegevens worden gebruikt door het bedrijf of de instelling die erom vraagt, hoe zijn of haar gegevens kunnen worden gewijzigd of verwijderd, hoe de

persoonsgegevens worden bewaard en wat het betreffende bedrijf doet om de persoonsgegevens te beschermen tegen onbevoegde derden.

Ruim 44 procent van de onderzochte websites uit de geselecteerde landen voorzag niet in een (behoorlijk) privacybeleid; ook hier deden Nederlandse websites het nog iets slechter. Een minderheid van net iets meer dan 10 procent zegt een anti-spambeleid te voeren.

Het verwerken van persoonsgegevens zonder te voldoen aan de geldende wetgeving wordt in de Europese Unielanden echter zo langzamerhand een risicovolle aangelegenheid. In Nederland heeft het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) geconstateerd dat veel bedrijven niet of nauwelijks melding maken van verwerking van persoonsgegevens.

Het CBP heeft hierdoor een brief verstuurd aan twintig brancheverenigingen en ruim tweehonderd organisaties waarin wordt opgeroepen aan de meldingsplicht te voldoen. Het nalaten van een melding kan een boete van 4.500 euro als gevolg hebben en eventueel aangifte bij het Openbaar Ministerie.

De Gier & Stam Advocaten verdient het brood onder meer met een het uitvoeren van juridische website-audits, het analyseren en vervolgens beoordelen van websites of deze voldoen aan de relevante wet- en regelgeving.

Bron:

http://www.planet.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!