Weblog is passé
Aardige column van Remco Sikkema over het gebruik van de term ‘weblog’. Het is inmiddels een containerbegrip geworden dat weinig tot niets meer zegt aldus Sikkema. Net als in de beginjaren van de website toen het hip was om een eigen homepage te hebben, is het nu hip om een eigen weblog te hebben. En ja, wij doen daar vrolijk aan mee, aan dat hip zijn.
Voorbij dat hip zijn wordt overigens niet meer gesproken over weblogs maar over consumer generated media, web 2.0 of internet 2.0. Opnieuw een aantal containerbegrippen waaronder we nieuwe communicatiemiddelen verstaan als weblogs, moblogs, audio- en videoblogs, podcast, etc. Technieken als RSS, tags, trackbacks en pings zijn daarbij de verbindingslijnen tussen deze communicatie-middelen die ervoor zorgen dat de boodschap wordt verpreid.
Alhoewel Sikkema waarschijnlijk niet op zoek was naar een nieuw containerbegrip, in technische zin hij heeft wel gelijk. De weblog is pass?het is inmiddels web 2.0.
Die breedheid vind ik juist wel mooi, ieder geeft z’n eigen invulling aan het woord weblog.
Het woord ‘blog’ vind ik daarentegen nergens op slaan… Wannabe woordje… 😉
weblog, blog, log, online magazine, webzine, e-zine of gewoon een website waar iemand zijn / haar ding doet?
Termen als web 2.0 en internet 2.0 vind ik ook behoorlijk ver gezocht. Alsof we bij elke nieuwe ontwikkeling een nieuwe update zijn gaan gebruiken en nu door weblogs en rss ineens een volledige nieuwe versie is ontstaan. (alsof we bij de introductie van Flash ineens een upgrade naar internet 1.5 en bij peer2peer 1.7 of zo gingen gebruiken).
Verder krijg ik door deze benamingen weer dat onaangename gevoel dat de blogosphere zich veel te veel eer en impact toedicht.
@Kasper: De overgang van web 1.0 naar web 2.0 is gedefiniëerd als die van ‘read only’ naar ‘read+write’. Het gaat dus niet om truukjes en programmaatjes, maar om de wezenlijke verandering van ‘client server’ naar ‘peer to peer’ communicatie en advertising.
@Kasper: zoals Carl al aangeeft gaat het bij web 2.0 inderdaad niet zozeer om weblogs, maar om het totale pakket aan middelen waarbij de consument zelf de content maakt. Ik denk overigens dat de weblog daarin zeker niet het belangrijkste is, RSS heeft volgens mij daarin een veel grotere rol.
Het forum bestaat al bijna vanaf het begin van internet en messenger en aanverwante zaken ook al jaren. Eerst stuurden mensen elkaar powerpoint grapjes dus ik zie werkelijk het verschil niet. Alleen andere vormen en iets intensiever dan voorheen.
RSS heeft hier volgens mij nog amper een rol in, zeker niet C2C, maar wat niet is kan natuurlijk nog komen.
Wat volgens mij wel een grote verschil en een grote factor is is het feit dat de commercie er nu op inspringt en veel (lookalike) consumer generated media gebruikt of toejuicht omdat het authentiek is of overkomt i.p.v. gemaakt zoals de ‘standaard’ reclame.
Het overgrote deel van de surfende wereldbevolking haalt in ieder geval alleen binnen i.p.v. zelf bij te dragen.
44% klinkt groots maar daar vallen ook ‘fliesharing’ en ‘respond to others’ onder. Is dit allemaal bewust sharen of in veel gevallen bijvangst van het downloaden? En wat moeten we verstaan onder ‘respond to others’? Reageren op e-mail, op een forum, op een weblog, via messenger en in welke percentages?
Het gaat er dus ook om hoe je het begrip “bijdragen aan/leveren van online content” interpreteert.
Het is inderdaad door alle technieken en ontwikkelingen wel makkelijker geworden content online te zetten.
“Het overgrote deel haalt binnen” is natuurlijk helemaal juist en daar het het nu ook precies om. Het overgrote deel haalt daarmee ook opinie van een kleine groep binnen. En juist die opinie (POS. OF NEG.) wordt opgenomen en blijkt vaak krachtiger te zijn dan de boodschap van marketeers. Wellicht een leuke nieuwe tool voor Mark Lewis: koop via je mobile telefoon een produkt waarbij je meteen een aantal neg meningen krijgt via rss op je mobiel, wedden dat je het produkt niet koopt?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!