Webinars als marketinginstrument: wat, waarom en hoe zet je ze in?

Company Webcast lanceert het Grote Webinar Handboek

Webinars als marketinginstrument: wat, waarom en hoe zet je ze in?

Webinars stijgen in populariteit als marketinginstrument. Dagelijks ontvangen wij dan ook vragen als “Wat kost een webinar?”, “Wat is de juiste dag en tijdstip voor een webinar?” of “Hebben jullie tips voor het organiseren van een webinar?” Dit heeft ons bewogen tot het schrijven van een ebook dat antwoord geeft op al deze vragen, maar je vooral ook hulp biedt bij de organisatie van een webinar. We laten je zien wat de cijfers zijn, waarvoor je webinars kunt inzetten en hoe je kapitaliseert op de inzet ervan. Want deelnemers zijn leuk en vooral als ze tot nieuwe of tevredener klanten leiden.

Webinars in cijfers

Webinars worden langzaam maar zeker steeds vaker gebruikt. Het Content Marketing Institute, onder leiding van Joe Pulizzi, onderzoekt jaarlijks in de V.S. wat de beste methoden en tactieken zijn in B2B Marketing. Daaruit blijkt dat webinars steeds populairder aan het worden zijn, met name omdat marketeers zien dat het een effectieve manier van communiceren is. In 2013 wordt het gebruik van de tool geschat op 59%. In 2012 was dat 46%. En onderzoeksgroep Frost & Sullivan voorspelt dat deze markt jaarlijks met 15% zal groeien naar 600 miljoen dollar in 2016.

Maar belangrijker is dat marketeers steeds meer vertrouwen krijgen in webinars, waarbij internationaal gezien 61 procent gelooft dat het een effectief middel is voor een marketingstrategie. Ook zijn steeds meer mensen bereid om contactgegevens en persoonlijke details achter te laten om een webinar te kunnen volgen: in 2012 betrof het 10 procent van de mensen, in 2013 steeg het naar maar liefst 21.6 procent. En in Nederland gebruikte in 2012 20 procent van de marketeers webinars in hun middelenmix (2001: 16 procent).

Verhalen uit de praktijk

Die cijfers zijn leuk, maar hoe en waarom zetten marketeers nu webinars in? Wij vroegen het een aantal bedrijven. Monsterboard is een voorbeeld van een bedrijf dat via webinars een nieuwe dienst heeft gelanceerd. Het bedrijf zocht een efficiente manier om het nieuwe product Power CV Search kenbaar te maken. Het bedrijf is marktleider in haar branche en heeft een groot publiek om mee te communiceren. Rachael Parratt, manager marketing bij Monsterboard: “Middels webinars kunnen wij het product heel inzichtelijk maken voor een grote groep van onze klanten en potentiële klanten. Het leek ons voor deze groep tevens een snelle en laagdrempelige manier om meer informatie te verkrijgen en dat bleek ook want de webinars werden druk bezocht en wij hebben zeer positieve feedback gekregen.”

Maar er zijn meer mogelijkheden voor webinars. Life Fitness gebruikt ze om zich op consistente en professionele wijze te presenteren bij distributeurs, en B2B-marketingbureau spotONvision deelt al sinds 2009 kennis via webinars. Voor Hans Oudshoorn van Alex Vermogensbank vormen webinars een goeie mogelijkheid tot het aangaan van persoonlijk contact en Nationale Nederlanden gebruikte het als platform voor discussie om zo veel mogelijk mensen te betrekken.

Kosten

Een belangrijk aspect van webinars vormen de relatief lage kosten. Natuurlijk is het de ideale manier om met een groot, klein of heel specifiek publiek te communiceren. Met dat in het achterhoofd moet je vervolgens een keuze maken tussen drie soorten webinars, twee eenvoudige en een professionele.

Eenvoudig

  1. Webinar met alleen het gebruik van screensharing en audio. Hierbij is slechts de stem van de presentator te horen.
  2. Webinar waarbij ook video wordt gebruikt. Door middel van een webcam is de presentator zichbaar.

Professioneel

  1. Webinar met professionele audio- en videoapparatuur en daarnaast nog vele extra mogelijkheden. De presentator geeft nu een volledige presentatie in bijvoorbeeld een eigen studio, evt. onder begeleiding van een professionele crew.

De eenvoudige varianten zijn relatief goedkoop en je kunt de software online kopen. Specifieke prijzen variëren per aanbieder (veelal internationale partijen). Voor het onbeperkt uitzenden van webinars worden licentiekosten gerekend die variëren tussen de 750 en 20.000 euro per jaar, waarbij de verschillen vooral worden veroorzaakt door het aantal organisatoren en het aantal deelnemers dat binnen de licentie kan worden aangesloten. Voorbeelden van dergelijke diensten zijn GoToMeeting en WebEx. Bij de professionele variant moet je rekening houden met kosten die variëren van 15 tot 25.000 euro als je zelf veel uitvoert tot 2.000 tot 6.500 per webinar voor een full-service-oplossing.

Maar eigen kun je het niet echt fout doen. Want wat je ook doet, als je gebruikmaakt van een webinar, krijg je de kans om jouw bedrijf op unieke wijze te profileren, of het nou met een webcam is of met een professionele videocamera.

Leads genereren

Een webinar levert altijd een enorme hoeveelheid informatie op. Door het gebruik van een registratie-formulier vooraf, chat, polls en call-to-actions tijdens het webinar en een enquête aan het einde, vergaar je relatief snel veel informatie over je kijkers en potentiële leads. Dat is informatie waar je op in kunt spelen. De vraag is alleen hoe je dat precies doet. Wat is de volgende stap?

Om de deelnemers tot leads te promovren kun je bijvoorbeeld specifieke mensen (relaties, prospects) uitnodigen en hen op interactieve wijze informeren over een product of dienst. En je kunt opvolgen met nieuwe content over hetzelfde onderwerp waarmee je de deelnemers specifiek kunt aanspreken.

Maar het grootste voordeel van al die data is misschien wel dat het inzicht geeft in de wensen en behoeften van de klant. Je kan een beeld vormen van wat hij/zij precies wil. Deze informatie kan je vervolgens koppelen aan een CRM, waarmee je de deelnemers in de gaten kunt houden en hen kunt volgen.

eBook

Interesse in het inzetten van webinars voor je bedrijf? Of gewoon benieuwd naar wat erbij komt kijken? Wij hebben alle informatie verzameld in een nuttig ebook. Daarin staan bovenstaande informatie verder uitgewerkt. Bovendien geven we je tips & tricks in het hoofdstuk “Je webinar in de soep in 12 eenvoudige stappen” en een checklist voor de planning, techniek, uitvoering en het naderhand afhandelen van het webinar.

Je kan het ebook “Het Grote Webinar Handboekhier downloaden. Stuur het ook gerust door naar collega’s of zet het op je blog. Wij hopen dat het je op weg helpt!

Eigen ervaringen

Natuurlijk is een handboek nooit af! Met behulp van jouw kennis en ervaringen willen we er voor zorgen dat het handboek actueel blijft en vooral ook inzichten deelt van Nederlandse webinar gebruikers. Mail ons daarom je ervaringen, maar ook eventuele vragen die je hebt (.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)). In een volgende editie van Het Grote Webinar Handboek kunnen we deze dan meenemen.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Gefeliciteerd Olaf, 't ziet er prachtig uit (:-). Nu, marketeers, massaal aan de webinars? Hoe eerder je start des te groter de voorsprong die je opbouwt. Denk aan imago, groei van je database, en vele andere voordelen.

    geplaatst op
  • Precies, het gaat om het grotere geheel. Een webinar kan voor je doelgroep veel toegevoegde waarde bieden. Echter zal het ook toegevoegde waarde moeten bieden voor je organisatie. Hiermee bedoel ik te zeggen dat het onderdeel moet zijn van een verbonden strategie. Het moet onderdeel zijn van je digitale marketing landschap.

    Nogmaals bedankt voor het aanstippen van het belang!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.